۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۵۹

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

دلیل ماندگاری کشور فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم است

دلیل ماندگاری کشور فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم است

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به تاریخ پرافتخار ایران اسلامی گفت: علت ماندگاری کشورمان فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ظهر امروز سه شنبه با محوریت وقف و علم‌الادیان با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی و دانشکده الهیات دانشگاه تبریز در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگرانی از ایران و آلمان در تالار علامه طباطبایی دانشگاه تبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم در این همایش با اشاره به اینکه خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی یکی از بزرگترین دانشمندان کشورمان است، گفت: مورخان در اینکه خواجه رشیدالدین، جامع صفات برجسته و پسندیده بود، اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگران و دانشگاهیان در خصوص ابعاد علمی و معنوی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی تحقیق کنند، ادامه داد: خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی به سبب فضیلت‌های چندگانه در علم، ادب و سیاست از موقعیتی ممتاز برخوردار بود.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه ایشان در سایه تدبیر و سیاست، مرتبه‌ای والا کسب کرد، گفت: تحقیق در احوال و آثار این دانشمند در کنار تجلیل از مقام بلند او، می‌تواند برای نسل امروز مشوق باشد.

آل هاشم با بیان اینکه کفایت و مقدرات خواجه رشید الدین آن چنان بود که او را شایسته اطلاق «انسان برجسته» دانسته‌اند، افزود: خواجه رشیدالدین شیخ فضل‌الله همدانی بیشتر بر آیات قرآنی استناد کرده است و از دانش و فرهنگی درخشان و معارفی وسیع برخوردار بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی سپس افزود: خواجه رشید الدین در سراسر دوره سلطنت غازان خان و جانشین او، مقام وزارت ایلخان را داشته و عبدیت و خردگرایی بر تمامی آثار و اعمال او چیره است.

وی ادامه داد: ایشان طبیبی عالم و مورخی دانشمند بود که به واسطه علم و مهارت در طب، به درگاه ایلخان راه پیدا کرد. خواجه رشیدالدین جوانی خود را به تحصیل طب پرداخت و با سایر دانش‌ها نیز پیوند استواری داشت.

کد خبر 5160283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha