۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۴۱

یک‌هفته با کتاب؛

سومین هفته اسفند و تعدد اخبار همایش‌ها، اختتامیه‌ها و رونمایی‌ها

سومین هفته اسفند و تعدد اخبار همایش‌ها، اختتامیه‌ها و رونمایی‌ها

گزارش تجمیعی اخبار کتاب و نشرِ سومین هفته اسفند از حیث اخبار برگزاریِ رونمایی‌ها، اختتامیه‌ها، همایش‌ها و رویدادهای مختلف این‌حوزه، ۱۳ خبر را شامل می‌شود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته، پس از چندهفته که گزارش‌های اخبار برگزیده کتاب و نشر، خبرهای کمی را شامل می‌شدند، دربرگیرنده ۲۱ خبر است که ۲۰ عنوانش داخلی و یک‌خبر از آن‌ها مربوط به رویدادهای خارجی است. گزارش هفته پیش با تیتر «آغاز زمستانه کتاب و پایان سه‌جشنواره و پویش ادبی در کشور» ۱۱ خبر را که همه عنوانیش داخلی بودند، شامل می‌شد.

این‌گزارش ۱۳ خبر از برگزاری برنامه‌ها، همایش‌ها، اختتامیه‌ها و رونمایی‌ها را شامل می‌شود. حضور موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در دو نمایشگاه و رویداد خارجی حوزه کتاب و نشر، انتشار دو فراخوان و اطلاعیه، اهدای بخشی از کتابخانه رجبی دوانی به کتابخانه مجلس، معرفی برگزیدگان یک‌مسابقه کتابخوانی و تقدیر از استاد ژاپنی زبان فارسی هم دیگر اخبار داخلی حوزه کتاب و نشر در این‌هفته هستند.

تنها خبر خارجی و بین‌المللی این‌گزارش هم مربوط به نمایشگاه کتاب تونس و تعویق دوباره آن است.

در ادامه مشروح گزارش اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر در سومین هفته اسفند ۹۹ را می‌خوانیم.

برگزاری اختتامیه چهارمین دوسالانه نشان شیرازه

مراسم اختتامیه چهارمین دو سالانه نشان شیرازه عصر  شنبه ۱۶ اسفند برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفتند.

برگزاری مراسم معرفی برندگان مرغک سیمین کانون پرورش فکری

در آئین اهدای مرغک سیمین فصل پاییز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که صبح شنبه ۱۶ اسفند در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، سه اثر از میان ۱۴ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی، معرفی شدند.

برگزاری مراسم معرفی برگزیدگان جایزه مهرگان علم

مراسم نهایی اعلام برگزیدگان و اهدای جایزه مهرگان علم در حوزه محیط‌زیست روز جمعه ۱۵ اسفند در سه بخش جداگانه با معرفی، بهترین کتاب‌های علمی- زیست‌محیطی، برترین تشکل‌های مردم نهاد زیست‌محیطی و اثرگذارترین شخصیت‌های محیط‌زیست زیست ایران برگزار شد و خبر آن روز شنبه این‌هفته منتشر شد.

برگزاری نشست خبری جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی

نشست خبری نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» روز یکشنبه ۱۷ اسفند با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر جایزه و اصحاب رسانه برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «سور سوریه»

دیگر مراسمی که روز یکشنبه این‌هفته برگزار شد، رونمایی از کتاب «سور سوریه» اثر محمدقائم خانی بود که با حضور علی‌محمد مؤدب، مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب، حجت‌الاسلام حمید سبحانی‌صدر نویسنده و پژوهشگر، اسماعیل سلطانی مدیرعامل انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل در کتابفروشی چاپ و نشر بین‌الملل برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی تقریظ رهبر انقلاب بر «عصرهای کریسکان»

مراسم دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» روز دوشنبه ۱۸ اسفند توسط مؤسسه‌ی پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی در سنندج برگزار شد. «عصرهای کریسکان»، دربرگیرنده خاطرات امیر سعیدزاده (سعید سردشتی) از فعالیت‌های دوران مبارزه پیش از انقلاب و مجاهدت‌های دفاع مقدس تا رنج‌های اسارت در زندان‌های کومله و دموکرات است که به قلم کیانوش گلزار راغب نوشته و تدوین و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

برگزاری مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره چاپ

مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره ملی چاپ روز دوشنبه این‌هفته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی چاپ در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار، و در آن از پیشکسوتان، بانوی فعال چاپ، کارآفرینِ نوآور، صادرکننده برتر و برگزیدگان بخش رقابت‎های چاپ بسته ‏بندی تقدیر شد.

برگزاری مراسم رونمایی از تصحیح انتقادی ‌شش‌سفرنامه دوره قاجار

آیین رونمایی از تصحیح انتقادی ۶ سفرنامه دوره قاجار، در روز جهانی زن و در آستانه عید مبعث پیامبر اسلام، پیش از ظهر دوشنبه ۱۸ اسفند در دفتر مرکزی انتشارات آبتین نگار در شهر تاریخی بروجن در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی چاپ دوم کتاب راهبرد اقتصادی پیامبر (ص)

مراسم رونمایی از چاپ دوم کتاب راهبرد اقتصادی پیامبر (ص) روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند با حضور و سخنرانی سیداحسان خاندوزی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، محمدصادق شهبازی نویسنده و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام حمید سبحانی‌صدر نویسنده کتاب در فروشگاه کتاب چاپ و نشر بین‌الملل برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم اختتامیه مهرواره ملی شعر وحدت

مراسم اختتامیه مهرواره ملی شعر وحدت عصر چهارشنبه این‌هفته با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام عزت زمانی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین لطفیان دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

برگزاری همایش «دیدار خسرو و شیرین در ایران و ارمنستان»

همایش «دیدار خسرو و شیرین در ایران و ارمنستان» روز چهارشنبه ۲۰ اسفند توسط مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب با همکاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و انستیتو ادبیات آکادمی ملی علوم ارمنستان با حضور نظامی‌پژوهان ایران و ارمنستان به صورت مجازی برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «پیامبر بی‌معجزه»

مراسم رونمایی از کتاب «پیامبر بی‌معجزه» نوشته محمدعلی رکنی هم عصر چهارشنبه این‌هفته با حضور نویسنده کتاب، محمدرضا شرفی خبوشان، مجید قیصری و سیدرضا دربندی مدیر مجمتع فرهنگی زیتون در فروشگاه زیتون برگزار شد. «پیامبر بی‌معجزه» داستان روحانی مبلغی است که همراه همسرش در ایام محرم عازم تبلیغ است و در بین راه گرفتار اشرار می‌شوند. این‌کتاب توسط نشر صاد چاپ شده است.

برگزاری مراسم افتتاح کتابفروشی زیتون و تکریم سیدهاشم رسولی محلاتی

برنامه دیگری که در فروشگاه کتاب زیتون رخ داد، و البته مربوط به روز پنجشنبه ۲۱ اسفند است، مراسم افتتاحیه آغاز به کار رسمی این‌کتابفروشی و تکریم سید هاشم رسولی محلاتی بود.

حضور خانه کتاب و ادبیات ایران در نمایشگاه کتاب دهلی نو

خانه کتاب و ادبیات ایران این‌هفته به‌نمایندگی از صنعت نشر ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی نو حضور پیدا کرد و به معرفی ۷۰ عنوان کتاب برگزیده جوایز ادبی همچون جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جلال آل احمد و منتخب برترین آثار شرکت کنندگان ایرانی در بخش بین الملل دیجیتال رایت سنتر اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران پرداخت.

حضور خانه کتاب و ادبیات ایران در فلوشیپ استانبول

دیگر حضور خارجی خانه کتاب و ادبیات در این‌هفته، مربوط به فلوشیپ استانبول بود که ششمین‌دوره خود را پشت سر می‌گذارد. به این‌ترتیب، خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن نمایندگی ایران و حضور در دو بخش فیزیکی و مجازی ششمین دوره فلوشیپ استانبول، ۱۸ دیدار رسمی حضوری و غیرحضوری با مقامات اجرایی فلوشیپ و طرح تدای ترکیه، مدیران آژانس های ادبی از کشورهای مختلف را در راستای توسعه تبادل نشر با کشور ایران ترتیب داد.  ششمین دوره فلوشیپ استانبول از ۱۹ تا ۲۱ اسفند برگزار شد و ۳۵۷ شرکت‌کننده از  ۷۱ کشور برای تبادل رایت در آن حضور داشتند.

انتشار فراخوان سومین دوره ابن‌سیناپژوهی

فراخوان سومین دوره جایزه ابن‌سیناپژوهی سه‌شنبه ۱۹ اسفند توسط دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و گروه مطالعات فلسفه اسلامی و قرون وسطی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منتشر شد.

انتشار اطلاعیه کتاب مجلس درباره قرارداد دارسی

کتابخانه مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه این‌هفته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد اخبار منتشر شده مبنی بر سرقت یا مفقودی قرارداد دارسی صحت نداشته و این قرارداد در آرشیو مرکز اسناد مجلس موجود است.

اهدای بخشی از کتابخانه رجبی دوانی به کتابخانه مجلس

خبر دیگر از کتابخانه مجلس شورای اسلامی این‌که، بیش از ۲۵۰ جلد کتاب از کتابخانه شخصی محمدحسن رجبی دوانی این‌هفته به کتابخانه مجلس اهداء شد. علی‌اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه سازی کتابخانه مجلس این‌خبر را اعلام کرد و گفت: دکتر رجبی در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ نیز بخشی از کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مجلس اهداء کردند.

معرفی برگزیدگان مسابقه کتاب‌خوانی «کوفته‌پزی و هفت داستان دیگر»

امین زینلی، دبیر پویش کتابخوانی«پویا» که توسط انتشارات به‌نشر برگزار شد، روز شنبه این‌هفته از معرفی برگزیدگان مسابقه کتاب‌خوانی «کوفته‌پزی و هفت داستان دیگر» خبر داد.

تقدیر از استاد ژاپنی زبان فارسی در توکیو

حسین دیوسالار رایزن فرهنگی ایران در ژاپن، این‌هفته با اهدای لوح تقدیر رئیس بنیاد سعدی به هیساکو تسونادا، از تلاش‌ها و زحمات بیش از ۳۰ ساله او در آموزش زبان و ادبیات فارسی و هنر خوشنویسی، تقدیر کرد.

تعویق دوباره در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس

طبق تنها خبر مهم خارجی و بین‌المللی‌ای که روز شنبه این‌هفته منتشر شد، هیأت مدیره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس با صدور اطلاعیه‌ای، از تأخیر در برگزاری سی و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس تا زمان دیگری در سال جاری خبر داد. بر اساس این‌اطلاعیه، این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که بعد از تماس با شرکت‌های حمل و نقل و واسطه‌های گمرکی، وجود مشکلات جدی در رسیدن محموله‌های کتاب به بنادر تونس در مدت مورد نظر به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، محرز گشت.

کد خبر 5166509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha