۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۰۰

معاون پژوهشی وزارت علوم:

صندوق توسعه علمی کشور راه اندازی می شود

صندوق توسعه علمی کشور راه اندازی می شود

معاون پژوهشی وزارت علوم از پیگیری این وزارتخانه برای راه اندازی صندوق توسعه علمی کشور خبر داد و گفت: با تاسیس این صندوق می توانیم پشتوانه مالی خوبی برای پایان نامه ها و رساله ها فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها که امروز با حضور وزیر علوم برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌های جدید وزارت علوم، پیگیری صندوق توسعه علمی کشور است که با تأسیس این صندوق می‌توانیم پشتوانه مالی خوبی برای پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری فراهم کنیم و با کمک این صندوق جهت دهی بیشتری روی این مساله داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه ایجاد صندوق توسعه علمی کشور اقدامی مناسب برای توسعه جهت مند دوره‌های تحصیلات تکمیلی است، افزود: قطب‌های علم و فناوری را نیز باید تقویت کنیم و دانشگاه‌های نقش پذیر در توسعه علم و فناوری نیز باید توسعه پیدا کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه در بخش پژوهش و فناوری زیرساخت‌های بسیاری در سطح کشور در سال ۹۹ ایجاد شده که نوید فناوری جهش یافته را به ما می‌دهد، گفت: آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها باید به آزمایشگاه‌هایی تبدیل شوند که خدمات بیرونی هم می‌دهند و به دستگاه‌های خارج از حیطه وزارت علوم هم خدمات بدهند.

وی افزود: تعدادی از آزمایشگاه‌های ما این وضعیت را دارند ولی باید همه دانشگاه‌هایی که آزمایشگاه مرکزی دارند، با بخش‌های خارج از دانشگاه هم همکاری و سرویس دهی مستمر داشته باشند.

ظرفیت دوره‌های دکتری را مجبوریم کاهش دهیم

رحیمی در ادامه گفت: ظرفیت دوره‌های دکتری را مجبوریم کاهش دهیم چون کشور توان جذب این حد از دانش آموخته دکتری را ندارد. در مقابل باید بر پژوهشگران دوره‌های پسا دکتری بیفزاییم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید به طرف گرنت محور کردن دکتری پیش بروند. هیچ دلیلی ندارد به صورت قالبی دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی جذب کنیم و به همین شیوه هم این دانشجویان را تقسیم کنیم.

رحیمی گفت: بر روی ارتقای علوم پایه و علوم انسانی هم کار کرده‌ایم و اعتباری برای آن در نظر گرفته‌ایم و هر استادی در این زمینه کار کند به آنها پژوهشگر پسا دکتری و گرنت اعطا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما باید همکاری مستمر با پارک‌ها و تیم‌های فناور داشته باشند، اظهار داشت: اگر شرکتی در پارک‌ها مستقر باشد و توسعه و آر آن دی مناسبی نداشته باشند، دیگر اجازه ندارد در پارک علم و فناوری مستقر باشد.

مأموریت گرایی دانشگاه‌ها در ۲ فاز انجام می‌شود

رحیمی با بیان اینکه شرکت‌های موجود در پارک‌های علم و فناوری نیز باید با دانشگاه‌ها ارتباط داشته باشند، افزود: مأموریت گرایی دانشگاه‌ها نیز دو فاز دارد که فاز اول با ساماندهی مؤسسات و تنظیم مجدد رشته‌ها گره خورده و فاز دوم شامل تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات می‌شود و باید رشته‌ها، گروه‌های علمی، تحقیقات علمی و مراکز رشد به مزیت‌های نسبی هر منطقه توجه شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: تمام مؤسسات وابسته به وزارت علوم باید در این زمینه نقش پذیر شوند. تمام دانشگاه‌ها باید مراکز رشد، نوآوری و شتاب دهی داشته باشند و با کمک پارک‌های علم و فناوری فعالیت‌های خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نظر ما این است که فرصت مطالعاتی خارج از کشور وجود داشته باشد، افزود: بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها و زیر ساخت‌های آزمایشگاهی باید تخصیص یابد، در آئین نامه پسا دکتری نیز مبلغی که قرار است به پژوهشگر پسا دکتری داده شود باید به تصویب هیأت امنا برسد. خیلی از دانشگاه‌ها هم اکنون دوره‌های پسا دکتری را دارند.

حذف شرط چاپ مقاله برای دفاع دکتری یک پسرفت علمی است

رحیمی ادامه داد: حذف شرط چاپ مقاله برای دفاع دکتری یک پسرفت در شرایط علمی کشور است. اگر بخواهیم این مسائل را ادامه دهیم هم اکنون رتبه ۴۰ دنیا را هم نداشتیم. حذف شرط چاپ مقاله در دفاع رساله دکتری باید موردی و با شرایط خاص انجام شود نه اینکه رویه کلی شود.

وی افزود: اگر ۶۵ تا ۶۶ هزار سند در بسترهای بین المللی نمایه می‌شود نتیجه تلاشی است که باید ادامه پیدا کند. باید به نشریات داخلی هم توجه شود تا در بستر بین المللی نمایه شوند.

معاون پژوهش و فناوری علوم گفت: هم اکنون دانشگاه‌های داریم که سرانه مقالات آی اس آی در آنها نیم و در برخی ۴ است که سایر دانشگاه‌ها هم باید تلاش کنند خود را به سطح بقیه ارتقا دهند.

کد خبر 5168635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      از آقای دکتر رحیمی انتظار می رود اقدامات زیر را عملی کند: 1-پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه های برخوردار نه تنها کاهش نیابد بلکه افزایش نیز یابد و تقلیل در دانشگا های غیر برخوردار از قبیل آزاد، پیام نور، فرهنگیان و...صورت پذیرد و یا با سیاستهای نسنجیده فرصت برای آنها فراهم نشود.
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      2-شیوه پذیرش فعلی دانشجو دکتری همانند دنیای پیشرفته به عهده استاد گذاشته شود و برای اعتبار سنجی استانداردهای بالا برای استاد در پذیرش و همینطور در دفاع از رساله دانشجو گذاشته شود( حداقل این فرصت برای اساتید شاخص فراهم شود).
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      -بودجه دو در هزار صنایع احیا و در قالب گرنت و بر اساس شاخص های علمی هزینه در پژوهش از طریق اساتید گذاشته شود. 4-بسیاری از ماموریت های فعلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله بخشی از بودجه اختصاصی به آن باید در اختیار تربیت دانشجوی دکتری و پسا دکتری در جهت ارتقای پژوهش به وزارت علوم واگذار شو
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      -ارتباط تنگاتنگی میان صندوق حمایت از پژوهشگران، عطف وزارت علوم و... در جهت تقویت دوره های دکتری و پسا دکتری فراهم شود. 6-فرهنگستانها نقش اساسی در تدوین سیاست ها و سیاست گذاری علمی داشته باشند. 7-تجهیزات پژوهشی نوسازی و به روز رسانی شود. حتی دانشگاه های برخوردار کشور امکانات و تجهیزات پژوهشی دانشگاها
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      واقعا تمام مقالاتی که دانشجوها و استادها برای رسیدن به شهرت چاپ میکنند پسرفت علمی و اخلاقی هست.مقالاتی سرتاسر دورغ و فریب و گزارشات خلاف واقع.مقالات آفت علم و آموزش هست.اونهایی که مقاله می خرند یا کُپی میکنند تا چاپ بشه که دیگه گفتن نداره.نشریات شده تجمع کاغذ باطله
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 0
      پایان نامه و مقاله فقط برای به بردگی گرفتن دانشجو هست.اگر هدف آموزش هست، دانشجو کتاب رو می خونه و سرکلاس با بقیه در موردش سوال و جواب میکنند تا مطلب روشن بشه و گفته و شنیده بشه و بعد هر کس بره خونه.این پایان نامه و مقاله فقط دروغ علمی هست، ضد علم و دانش هست،همین