۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷

مهر گزارش می‌دهد؛

لزوم مدیریت بر بازار شب عید استان مرکزی/ نظارت بر توزیع بیشتر شود

لزوم مدیریت بر بازار شب عید استان مرکزی/ نظارت بر توزیع بیشتر شود

اراک- علیرغم اعلام مسئولان در مورد تامین کالاهای اساسی در استان مرکزی، همچنان شاهد تجمع مردم در مراکز عرضه هستیم که باید مدیریت و نظارت بهتری بر بازار شب عید صورت گیرد.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها - فریده خدادادی: تنها کمتر از چند روز به آغاز سال نو مانده است و مردم در تأمین کالاهای اساسی خود با مشکل مواجه شدند. شرایط دشوار اقتصادی و گرانی و افزایش نامتعارف قیمت کالاهای مورد نیاز از یک سو و کمیاب و نایاب شدن آن از سوی دیگر بر اوج مشکلات دامن زده است.

با اینکه مسئولین اعلام می‌کنند با کمبودی در این حوزه مواجه نیستیم اما باز هم این مسأله تکرار می‌شود در این میان هم عده‌ای از مردم بیش از حد نیاز خریداری می‌کنند که خود عامل مهمی در بی نظمی توزیع است.

یکی از این کالاها روغن است با اینکه در کارخانجات تولید می‌شود و توسط سیستم حمل و نقل به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود اما گویا حل مسأله تأمین روغن به گره باز نشدنی تبدیل شده است. نوشته‌های سر در فروشگاه‌ها که «روغن تمام شده است»، «عصر می‌آید لطفاً تجمع نفرمایید» و با شنیدن جملاتی که فلان کالا را باید خریداری کنید تا روغن فروخته شود از شگفتی‌های این بازار است، عده‌ای از مغازه داران هم سهمیه‌های روغن خود را در انبارهای خود تلنبار کردند و نسبت به عرضه دیر اقدام می‌کنند. همه این موارد اجحاف در حق مردم است. با وجود تلاش‌های انجام شده نمونه بازار این مسائل در استان مرکزی نیز مشاهده می‌شود و با گشت و گذاری ساده در شهر آن هم در این شرایط کرونایی می‌توان این موارد را مشاهده کرد.

خبرنگار مهر با چند نفر از مردم در این زمینه به گفت و گو پرداخته است. یکی از شهروندان اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از گرانی برخی از کالاها در بازار بیان کرد: باید برای کنترل قیمت‌های کارهای مورد نیاز مردم آن هم روغن در این شرایط اقدام عاجل صورت گیرد.

چند ماه است که روغن به صورت قطره‌چکانی یافت می‌شود

رضا یاری که برای خرید روغن به یک فروشگاه مراجعه کرده است، ادامه داد: چند ماه است که روغن به صورت قطره‌چکانی یافت می‌شود و گاهی روزها هیچ روغنی در فروشگاه‌ها برای خرید نیست.

شهروندی سالمند در صفی طولانی در یکی از مراکز عرضه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روغن خوراکی باید همیشه در مراکز باشد نه اینکه بیایم و در صف بایستیم.

مریم ترابی گفت: از مسئولین خواهشمندم که بر شیوه توزیع کالاها نظارت کنند.

مصاحبه با افراد مختلف حاکی از این است که مردم نسبت به شیوه توزیع روغن خوراکی گلایه مند هستند و از طرفی خود مردم نباید در این شرایط کرونایی چنین صف‌های طولانی را تشکیل دهند چرا که تمامی کالاها به وفور در بازار موجود است.

یکشنبه ۲۴ اسفند جلسه ستاد تنظیم بازار در استانداری مرکزی تشکیل شد و آخرین اقدامات برای تأمین کالاهای اساسی در استان مرکزی اعلام شد.

استاندار مرکزی در نشست ستاد تنظیم بازار استان مرکزی با یادآوری وجود برخی مشکلات در تأمین روغن جامد و نیمه جامد گفت: تأمین این نوع روغن‌ها باید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

وی ادامه داد: وضعیت تأمین روغن مایع نیز با وجود برخی مشکلات از ۲ تا سه ماه گذشته وضعیت مناسب‌تری دارد.

۵۰ تن گوشت منجمد با قیمت ۸۰۰ هزار ریال توزیع می‌شود

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: ۵۰ تن گوشت منجمد برای این استان تأمین شده که ۲۰ تن آن به استان وارد شده و بقیه نیز در حال ورود به استان بوده و در راستای تنظیم بازار شب عید استان با قیمت ۸۰۰ هزار ریال توزیع می‌شود.

ذخیره سازی ۲۰۰ تن مرغ منجمد در استان مرکزی

آقازاده، از ذخیره سازی ۲۰۰ تن مرغ منجمد در استان مرکزی خبر داد و گفت: اکنون مشکلی در تأمین این محصول در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: روزانه ۲۰۰ تن گوشت مرغ گرم در استان مرکزی تولید می‌شود که ۱۵۰ تن برای تعادل قیمت‌ها به خصوص در روزهای پایانی سال در استان توزیع می‌شود.

کشتار ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن مرغ زنده در استان مرکزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست با یادآوری کشتار ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن مرغ زنده در استان مرکزی گفت: ۱۵۰ تن مرغ گرم در مدت ۲ روز گذشته در استان توزیع شده و برای تأمین نیاز مردم در روزهای پایانی سال باید این رقم به ۲۰۰ تن در روز افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی از ابتدای اسفندماه تاکنون در واحدهای مرغداری استان انجام شده و پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه افزایش یابد.

مجید آنجفی افزود: ۲۳۰ تن مرغ امروز در پنج کشتارگاه شهرستان اراک کشتار شده است.

وی ادامه داد: ۱۵۰ تن مرغ و ۱۳ تن مرغ قطعه بندی شده امروز در استان مرکزی توزیع و بقیه به خارج استان ارسال شد.

قیمت مرغ در استان مرکزی ۲۳۰ تا ۲۴۳ هزار ریال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی قیمت هر کیلو مرغ توزیع شده در استان را ۲۳۰ تا ۲۴۳ هزار ریال عنوان کرد و گفت: عدم تأمین مرغ مورد نیاز استان در روزهای پایانی سال از جمله نگرانی‌های موجود در استان است.

آنجفی افزود: با توجه به جوجه ریزی‌های انجام شده در واحدهای مرغداری استان مرکزی مشکلی برای تأمین این محصول در ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

وی ادامه داد: ۱۱۴ تن تخم مرغ روزانه در استان مرکزی تولید می‌شود که ۴۰ تن معادل ۳۰ درصد این محصول در استان مصرف و بقیه به خارج از استان ارسال می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یک هزار و ۱۰۰ تن برنج هندی از دی ماه امسال تاکنون در استان مرکزی توزیع شده است.

وی افزود: سه هزار و ۴۹۸ تن شکر شامل یک هزار و ۷۳ تن شکر برای خانوار، ۶۲۵ تن صنف و یک هزار و ۸۰۰ تن در بخش صنعت استان توزیع شده است.

محدودیتی در تأمین و توزیع شکر در بخش خانوار، صنف و صنعت وجود ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با یادآوری درخواست خرید و ورود ۲ هزار تن شکر به استان گفت: محدودیتی در تأمین و توزیع شکر در بخش خانوار، صنف و صنعت استان وجود ندارد.

جعفری ادامه داد: ۵۵۰ تن برنج تایلندی به استان مرکزی اختصاص یافته که با قیمت ۱۲۵ هزار ریال در استان توزیع شده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ تن روغن از چهاردهم بهمن ماه به استان مرکزی وارد و توزیع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: با توجه به اعلام نیاز روغن توسط این سازمان، پیش بینی می‌شود یک هزار تن روغن در آینده نزدیک به استان وارد شود.

جعفری ادامه داد: حواله ۴۲۳ تن روغن نیمه جامد برای تأمین نیاز صنفی به استان مرکزی اختصاص یافته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ارتباط با تأمین روغن در استان با مشکلی مواجه نیستیم به طوری که در طی ماه‌های بهمن و اسفند ماه سال جاری بیش از ۲۵ درصد از حد نیاز روغن خام در استان تأمین شده است.

نحوه توزیع روغن به نظارت بیشتری نیاز دارد

غلامرضا ملکی بیان کرد: نحوه توزیع روغن به نظارت بیشتری نیاز دارد و مراکز عرضه باید با توزیع مناسب‌تر برای فروش به مردم عرضه کنند.

وی بیان کرد: بخشی از مردم خریدهای بیش از نیاز انجام می‌دهند که موجب بروز مشکل در نظام توزیع می‌شود. در هر صورت یک مصرف مشخصی در ماه و حتی در سال وجود دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: مقرر شده است با توجه به نیاز بازار، عرضه روغن افزایش پیدا کند.

مردم نگران کمبود روغن نباشند فقط خرید خود را مدیریت کنند

ملکی عنوان کرد: در بحث تأمین روغن خام، تحویل به کارخانجات و تولید آن با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و مردم نگران کمبود روغن نباشند و خرید آنها باید مدیریت شده باشد.

وی در ارتباط با تأمین کالاهای اساسی در استان گفت: به میزان قابل توجهی شکر در سطح فروشگاه‌ها عرضه شده است. برنج هندی و تایلندی نیز در حال توزیع است.

به گزارش مهر، با توجه به تقاضای روز افزون مردم به کالاهای اساسی باید راهکاری مناسب برای توزیع عادلانه و دسترسی بهتر و آسان‌تر اندیشیده شود.

کد خبر 5170243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha