۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۱۵

چالش‌های پیش روی جوانان اردبیل؛

آوار سیاست‌گذاری غلط روی سر جوانان

آوار سیاست‌گذاری غلط روی سر جوانان

اردبیل – با اذعان به اینکه یکی از کارآمدترین قشر جامعه ما جوانان هستند، اما همین جوانان در بسیاری از تنگناهای جامعه قربانی سیاست‌گذاری‌های غلط می‌شوند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - نوشین سلامت: در حالی که جوانان ایرانی به عنوان اهرم توانمند برای محقق کردن توسعه و پیشرفت‌های بی‌نظیر ملی و بین‌المللی شناخته شده و با ظرفیت خود توانایی ترسیم چشم‌انداز مناسب در حوزه‌های مختلف را دارند، اما همین نیروهای انسانی در بسیاری از تنگناهای جامعه قربانی سیاست‌های اشتباه می‌شوند.

وقتی رگ حیات جامعه در دست جوانان باشد طبیعی است که انتظارات این قشر از دولت و کابینه‌داران حکومت نیز به مراتب بیشتر باشد، یعنی باید دولت به تمام نیازهای جوانان بجا و به شکلی حقیقی پاسخ دهد، حال آنکه آمارها و برآوردها چیزی خلاف ادعای دولتمردان را نشان می‌دهد.

این ادعا بر اساس مشکلات احصا شده جوانان در جامعه امروزی است؛ به طوری که ما در بحث طلاق بیشترین آمار طلاق را در بین جوانان و افراد زیر ۲۵ سال، بیشترین آمار اعتیاد را در قشر بالای ۱۵ سال و نهایتاً بیشترین آمار بیکاری را هم در بین جوانان شاهد هستیم.

اما وقتی پای صحبت‌های مسئولان می‌نشینیم در واقع بیشترین سهم حمایت و پشتیبانی در کشور متعلق به جوانان است! اما واقعیت مغایر این مسئله است این را از صحبت‌های جوانان به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

چیزی از دولت تحت عنوان «حمایت» ندیدیم

یکی از جوانان استان اردبیل در رابطه با ادعای دولت در بحث پشتیبانی حداکثری از قشر جوانان در کشور به خبرنگار مهر گفت: در طول این ۲۹ سالی که در این کشور زندگی می‌کنم چیزی از دولت خود تحت عنوان حمایت یا پشتیبانی ندیدم، چون زمانی که تلاشی برای کاری انجام نگیرد یا برنامه‌ای کارساز در میان نباشد نتیجه‌ای مثبت نیز حاصل نخواهد شد.

این کارشناس ارشد عمران با ابراز ناراحتی از نبود شغل اذعان کرد: با توجه به اینکه نیروهای انسانی با تحصیلات عالی در این کشور بسیار زیاد هستند اما بسترسازی برای اشتغال این تعداد فارغ‌التحصیل از سوی دولت اندیشیده نشده است و این ناکارآمدی دولت را به خوبی نمایان می‌کند.

معاون فرهنگی و امور جوانان استان اردبیل در این باره با اذعان به اینکه در استان اردبیل ستاد ساماندهی امور جوانان با هدف احصای مشکلات آنان به ریاست استاندار اردبیل و دبیری مدیرکل ورزش و جوانان و نیز با حضور اعضایی از خود جوانان تشکیل می‌شود، می‌گوید: علی‌رغم این اقدام مسئولان باز هم آنطور که باید در راستای برطرف‌سازی مشکلات جوانان در اردبیل موفق عمل نشده است.

سمیه خلیفه‌پور، یکی دیگر از جوانان دانشجوی اردبیل در این باره اظهار کرد: بسیاری از مشکلات کنونی جامعه دامن‌گیر جوانان بوده به طوری که بحث اشتغال، مسکن، موانع ازدواج و … تنها گوشه‌ای از این مشکلات است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت آزاداندیشی و استفاده از ایده جوانان در حوزه‌های مختلف گفت: عدم حمایت از نخبگان داخلی و پشتیبانی از ایده این قشر سبب هدر رفت نیروهای انسانی نخبه می‌شود که امیدوارم دولت ما بداند که با سیاست‌های اشتباه خود دقیقاً چه بلایی بر سر نظام و مردم این کشور می‌آورد.

جوانان؛ آتش به اختیاران در عرصه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

مهدی محمدپور، جوان ۳۴ ساله اردبیل در راستای دامن زدن جوانان به آسیب‌های اجتماعی گفت: با توجه به اینکه در این برهه زمانی بیشتر آسیب‌های اجتماعی متوجه قشر جوان بوده، مسئولیت حل بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی نیز بر عهده همین نیروهای جوان است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بیشترین آمار قربانیان آسیب‌های اجتماعی در کشور ما متعلق به قشر نوجوانان و جوانان بوده که در این رابطه برای مهار این معضل ملی باید یکپارچگی را به همراه برنامه‌ریزی‌های مدون در دستور کار قرار داد.

این جوان که دکتری امور اجتماعی دارد، افزود: فعالیت‌های جوانان ایرانی و به نسبت آن جوانان استان اردبیل در جامعه در اشکال و در قالب گروه‌های مختلف من جمله گروه‌های جهادی قابل رؤیت است که همین جوانان در بسیاری از مواقع با اتکا به توان خود در میدان مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به تنهایی عمل می‌کنند و این به عقیده من شایسته قدردانی است.

محمدپور استفاده از ایده جوانان در سیستم مدیریتی کشور را یک امر ضروری دانست و تصریح کرد: تا زمانی که در سیستم مدیریتی کشور یک سری قوانین باطله و تفکرات سنت‌محور و غیرمدرنیته حاکم باشد، اوضاع جوانان این کشور رو به بهبودی نمی‌گذارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در رابطه با اینکه بیشتر آسیب‌های جامعه متوجه قشر جوانان می‌شود، می‌گوید: وقتی قشر جوانان به عنوان اصلی‌ترین قشر جامعه در حال ایفای نقش هستند این امر طبیعی است که بیشتر میزان آسیب‌های اجتماعی نیز متوجه این قشر خواهد شد.

جوانان، وصله وزارت ورزش / مشکلات حوزه جوانان نیازمند طرح‌ریزی دقیق و وسیع است

وحید فروهر، معاون فرهنگی و امور جوانان اردبیل گفت: با توجه به یک سیاست‌گذاری غلط در ادغام حوزه جوانان با حوزه ورزش همین موضوع سبب بی‌توجهی به حوزه جوانان و مشکلات این قشر شده است به طوری که هم‌اکنون یک نهاد مستقل به طور کامل درگیر موضوعات و مسائل این قشر نیست و همین موضوع در بسیاری از برهه‌ها سبب شکست جوانان شده است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه جوانان به نوعی وصله وزارت ورزش است، افزود: با اذعان به اینکه در استان اردبیل ستاد ساماندهی امور جوانان با هدف احصای مشکلات آنان به ریاست استاندار اردبیل و دبیری مدیرکل ورزش و جوانان و نیز با حضور اعضایی از خود جوانان تشکیل می‌شود اما باز هم آنطور که باید در راستای برطرف‌سازی مشکلات جوانان در اردبیل عمل نشده است.

این مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه در سطح ملی و استانی سیاست و برنامه‌ریزی بر این اساس بوده که جوانان ما ایفاگر باشند به همین سبب از ظرفیت جوانان در عرصه‌های مختلف نیز استفاده شده است، و در ۴ محور ورزش و جوانان علمی-پژوهشی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی-مذهبی شاهد درخشش جوانان بودیم.

فروهر جوانان را پای کار دانست و افزود: به لحاظ این همه قابلیتی که در قشر جوانان وجود دارد، حمایت از این قشر شایسته آنان نبوده و در این راستا باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

وعده وزیر ورزش برای احداث خانه جوانان اردبیل

معاون فرهنگی و امور جوانان استان اردبیل اظهار کرد: طبق وعده وزیر ورزش و جوانان مبنی بر آغاز عملیات اجرایی ساختمان خانه جوانان استان اردبیل، این طرح با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اردیبهشت ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شود.

فروهر خانه جوانان کنونی اردبیل را استیجاری و مسیر دسترسی به این خانه را نامناسب دانست و افزود: اراضی لازم برای این پروژه اختصاص یافته و نقشه ساختمان به همراه میزان اعتبار برآورد شده به استاندار اردبیل جهت پیگیری و عملیاتی‌سازی تحویل داده شده است.

وی همچنین به اقدامات انجام یافته در حوزه جوانان در سال ۱۳۹۹ اشاره و بیان کرد: در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا ما بحث همت جوانان و کمک مومنانه را در دستور کار داشتیم که طبق این طرح در چند مرحله کمک‌های مادی و غیرمادی در بین جوانان و اقشار آسیب‌پذیر تحت نظر ورزش و جوانان اختصاص یافت.

این مسئول ادامه داد: در بحث اختصاص جهیزیه یا کمک هزینه خرید جهیزیه در ورزش و جوانان توسط مجمع خیرین حمایت از جوانان توانستیم با به کارگیری ظرفیت جوانان استان جشن گل‌ریزان را برگزار کرده و ۵۰ مورد جهیزیه برای افراد و چهره‌های ورزشی یا غیرورزشی که توان تأمین جهیزیه نداشتند، اهدا کنیم.

زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی کفاف جمعیت جوان را نمی‌دهد

معاون فرهنگی و امور جوانان اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه ما جوانان خوبی با ظرفیت بالا در بحث کارآفرینی و بسیاری از حرکت‌های جهادی داریم اما متأسفانه در قبل این همه ایثار و خدمت زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی مناسب این جامعه و قشر نبوده و نیازمند ارتقا است.

فروهر تأمین نشاط اجتماعی در بین جامعه جوانان اردبیل را مناسب دانست و افزود: ورزش خود فعالیتی نشاط آور است که در کنار این موضوع ما سعی داشتیم در استان در بحث برگزاری پاتوق جوانان و انوع نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در کنار توانمندسازی جوانان به تأمین نشاط اجتماعی آنان نیز کمک کنیم.

وی کاهش فعالیت جوانان را همزمان با شیوع کرونا امری عادی در بحث سلامت جوانان عنوان و بیان کرد: از سال گذشته با شیوع کرونا فعالیت‌های جوانان بیشتر در بستر فضای مجازی دنبال و پیگیری می‌شود که در این رابطه سعی داشتیم تا با ارائه بهترین نوع خدمات این قشر در استان را راضی نگه داریم.

هر که بامش بیش برفش بیشتر!

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل به خبرنگار مهر گفت: وقتی می‌گوئیم بار اصلی جامعه بر دوش جوانان است طبیعی است که آسیب‌ها هم بیش از هر قشری این قشر را تهدید می‌کند، بیکاری، اعتیاد، طلاق معضل‌های بزرگی هستند و طبیعی است که مصداق اینها بیشتر در بین جوانان باشد.

محمد سیمزاری مشکل ازدواج جوانان را در کنار مشکل اشتغال از اصلی‌ترین معضلات جامعه امروزی دانست و افزود: اگر ما در این برهه از زمان از دیدگاه‌های ماتریالیستی فاصله گرفته و به سمت تعالیم مکتب خود برویم اگر مشکل ازدواج جوانان به طور کامل رفع هم نشود، به حداقل میزان خود خواهد رسید.

به گفته وی در صورت بررسی آسیب‌های دیگر در حوزه جوانان به خوبی درمی‌یابیم که شکاف بین دیدگاه‌ها و انتظارات با واقعیت‌های زندگی سبب ایجاد بسیاری از آسیب‌های کنونی است.

محمد سیمزاری یکی از جنبه‌های منفی دوران و نسل‌های گذشته را کم توجهی به مقوله علوم انسانی و در رأس آن فرهنگ دانست و افزود: اگر جوانان بتوانند بیشتر هم و غم خود را روی مقوله فرهنگ و انسان سازی متمرکز کنند بسیاری از مشکلات گذشته تکرار نخواهند شد.

ارج نهادن فرهنگ، کاهش آسیب به جوانان را به دنبال دارد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل اهمیت ارزش دادن به فرهنگ را بسیار والا دانست و اظهار کرد: با ارزش دادن به فرهنگ به عنوان یک واجب نه یک مستحب، می‌توان آسیب‌هایی که در این روزها جوانان را درگیر خود می‌سازد کاهش داد.

سیمزاری معتقد است آسیب‌هایی مانند اعتیاد ریشه در مشکلات فرهنگی دارند ریشه در عدم اصلاح رابطه انسان با خدا و اصلاح رابطه انسان با خودش و اصلاح رابطه انسان با هم نوعانش و اصلاح رابطه انسان با تاریخ و اصلاح رابطه انسان با طبیعت و محیط زیست خود که همه این روابط اگر در جای خود اصلاح شوند بسیاری از آسیب‌ها نیز به خودی خود برطرف خواهند شد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل تصریح کرد: نقش جوانان در تولید، پشتیبانی و مانع زدایی که شعار سال است می‌تواند بسیار پررنگ باشد البته نه فقط در شعار سال که الان در اولویت قرار دارد بلکه در تمامی شئونات جامعه نقش پررنگ جوانان انکار ناپذیر است.

سیمزاری ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام عظمای ولایت تدوین شده و نقشه راه تداوم انقلاب و راه شهدا را ترسیم نموده، می‌بینیم که مخاطب اصلی رهبر معظم انقلاب جوانان هستند، جوانان نسل پرشور و اشتیاق جامعه هستند که باید خود را برای اداره کشور آماده کنند، ۴۰ سال گذشته انقلاب را به دقت مطالعه کنند نکات ضعف و قوت را شناسایی کنند و برای سعادت و سر بلندی کشور برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی همچنین اذعان کرد: همه ما قبول داریم که در چله اول انقلاب اشتباهاتی داشته‌ایم که نباید اجازه تکرار را به آنها بدهیم در مقابل جوانان دیروز ایثارگری‌هایی داشته‌اند که باید سرمشق جوانان امروز باشد.

مدرنیته در حال تغییر هویت جوانان است

مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری اردبیل جوانان را بیش از هر قشر دیگر جامعه در معرض خطر تغییر هویت عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه هم‌اکنون مدرنیته با تمام ابزارش هویت ما را تهدید می‌کند و ما نباید نشناخته با آن مقابله کنیم بلکه با شناسایی آن سنت‌های خود را پالایش کنیم، خرافه‌ها و نکات ضعف سنت‌ها را کنار بگذاریم و از نکات مثبت و اصول اساسی سنت‌های خود که از مکتبمان نشأت گرفته پاسداری کنیم و در این زمینه نقش جوانان به خوبی قابل درک است.

سیمزاری تصریح کرد: امروز برای این رسالت بزرگ جوانان مبعوث شده‌اند که خوشبختانه جوانان استان اردبیل نیز در بین جوانان فعال کشور پیشتازند و فعالیت‌های جهادی اخیرشان در عرصه‌های مختلف مورد رضایت مقام معظم رهبری واقع شد.

وی با اشاره به جوان گرایی در سیستم اداری و مدیریتی کشور گفت: برای اینکه جوانان در سیستم مدیریتی قرار گیرند باید با اهمیت دادن به واژه مهم تعهد و تخصص، بایسته‌های مدیریتی را از نسل‌های قبلی بیاموزند یعنی در بستر زمان تجربیات نسل قبلی را با شور و اشتیاق و روحیه جهادی خود در آمیزند در چنین حالتی است که بهترین نتیجه برای کشور و جامعه ما حاصل خواهد شد.

این مسئول اهمیت یک موضوع را حیاتی دانست و افزود: در گذشته متأسفانه در برخی موارد زیرکی‌ها و رایزنی‌های ریاکارانه پارامتری برای ورود به چرخه مدیریتی بود که نسل جوان باید به شدت از این آفت بپرهیزند، به طوری که ریاکاری و یکی نبودن بود و نمود برخی از مدیران از بزرگترین آفت‌های کشور ماست که امیدوارم این پارامتر به صورت کامل در نسل جوان ما ریشه کن شود.

ضرورت بررسی دقیق ویژگی‌های شخصیتی جوانان برای حمایت در مسیر رشد

مهدی ارجمند، شهردار جوان ایردموسی ضمن گرامی‌داشت روز جوان و جایگاه بلند جوانان در جامعه اظهار کرد: نیروی جوان نخبه همواره یکی از اندوخته‌ها و سرمایه مهم جوامع بشری در ترسیم افق توسعه کشورها به شمار می‌رود که در تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی و در مقاطع مهم تاریخی نیز، حضور جوانان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی منشأ تحولات شگرفی بوده است.

وی بر ضرورت بررسی دقیق ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی و ماهوی جوانان مطابق با مبانی گام دوم انقلاب اسلامی تاکید و اظهار کرد: نخستین رسالت جوان مؤمن انقلابی، حراست و صیانت از آرمان‌های مقدس الهی و توحیدی انقلاب اسلامی است که در پرتو تعالیم ارزشمند آن می‌توان به عزت، اقتدار، استقلال، امنیت پایدار، رشد و توسعه علمی و اقتصادی دست یافت.‌

شهردار ایردموسی نیروی انسانی مستعد و کارآمد را ظرفیت امیدبخش دانست و افزود: چنین پارادایم بر مبنای تحول خواهی می‌بایست با ابزار مناسب یعنی علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی مبتنی بر منافع ملی همراه شود تا بتوان آثار آن در جامعه مشاهده کرد.

ارجمند آسیب‌شناسی چالش‌های پیش روی کشور را لازم دانست و از مانع‌زدایی مسیر توسعه کشور با استفاده از ظرفیت جوانان تاکید کرد.

به گفته وی کاهش آسیب‌های اجتماعی، وضعیت معیشت عمومی مردم، ایجاد اشتغال و سایر مشکلات که بیشتر آنان به بدنه حوزه جوانان کشور لطمه وارد می‌آورند، با یک الگوی مشخص که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، قابل تحقق و مسجل شدن است.

تکلیف ۷۰ هزار جوان بیکار اردبیل چه می‌شود؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نقش جوانان در رونق تولید و اقتصاد کشور گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در استان نبود شغل مناسب برای ۷۰ هزار جوان است که همین تعداد در صورت عدم تأمین شغل مناسب در تیررس معضلات و آسیب‌های اجتماعی جدی قرار دارند.

علی نیکزاد پاسخگویی به نیاز جوانان را مهم برشمرد و افزود: نیروهای جوان کشور در واقع کارآمدترین نیروی جامعه محسوب شده و در تعالی و رشد کشور نقش اساسی را ایفا می‌کنند که پاسخ به نیاز این قشر باید هم‌سو با سیاست‌های کلان کشوری باشد.

احصا و آسیب‌شناسی چالش‌های پیش روی جوانان در جامعه امروزی یک اساس و بایسته است حال آنکه بسیاری از این جوانان با مشکلات عدیده‌ای در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مواجه‌اند.

علی‌رغم اینکه که جوانان امروز ما به نشاط، امید، اعتماد، هویت اجتماعی و امنیت نیاز دارند و پاسخگویی به تمام نیازهای این قشر به عنوان رگ حیات جامعه ایرانی جز ضروریات است، اما باید دید که در استان اردبیل در سالی که مزین به پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است چه اقداماتی برای این تعداد جوان بیکار اردبیل انجام می‌گیرد…؟

کد خبر 5175435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha