۲۵ تیر ۱۳۸۶، ۱۰:۵۵

" از دانشگاه تهران تا شکنجه گاه ساواک " در پیشخوان

" از دانشگاه تهران تا شکنجه گاه ساواک " در پیشخوان

" از دانشگاه تهران تا شکنجه گاه ساواک " حاصل گفتگویی با جلال رفیع از سوی موزه عبرت ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مقدمه کتاب آمده است: این کتاب محصول گفتگو با یکی از چهره های فرهنگ و ادب و یکی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب است که همزمان با دیدار از موزه عبرت (زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک) در سال 83 انجام گرفته است.

بخش اعظم خاطرات زندان با تمرکز بر روی " کمیته مشترک ضدخرابکاری " بیان شده است. هرچند به اقتضای گفتگو از زندان اوین (بندهای 1و2) هم سخن گفته شده ولی بخش مربوط به زندان اوین به دلیل اوج گیری اختلافات فکری و عملی زندانیان سیاسی در سال های 54 و 55 (پس از انتشار بیانیه تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهیدن خلق) به کتابی مستقل نیازمند خواهد بود.

کتاب " از دانشگاه تهران تا شکنجه گاه ساواک " شامل دوازده بخش است. علل دستگیری، درگیری های داخل زندان، آثار انتشار بیانیه " تغییر ایدئولوژی "، ورود به کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک، کمیته مشترک و حساسیت ساواک نسبت به دانشجویان، دشواری حفظ اسرار و اطلاعات در کمیته مشترک، یارگیری شریف واقفی برای سازمان مجاهدین خلق، با روحانیون و چریک ها در اوین و... از جمله بخش های خواندنی کتاب است.

جلال رفیع که منتسب به سازمان مجاهدین خلق بوده در این اثر وابستگی تشکیلاتی خود را به آن سازمان رد کرده اما مواضع احساسی و فکری مشترک آغازین خود را با آن شرح و بسط داده است. بخش اسناد و عکس های این کتاب نیز گویای پاره ای تصمیم گیری ها و رخدادهای سیاسی سال های انقلاب به شیوه مستند است.

موزه عبرت ایران این اثر را در 264 صفحه و بهای 2200 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 517936

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha