پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۵ تیر ۱۳۸۶، ۱۶:۱۵

یکی از راه های گسترش اعتکاف زمینه سازی است

مشهد - خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از راه های گسترش اعتکاف زمینه سازی آن جهت جذب جوانان و جلوگیری از هدایت و رهبری فکر معتکف به سوی مسائل دنیوی و مادی است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ظهر امروز در جلسه توجیهی برنامه های اعتکاف در جمع ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد گفت: اعتکاف از جمله اعمالی است که خودسازی را به معنای حقیقی کلمه در درون انسان زنده می کند و فرد را ازهر گونه لذت و خواهش های شهوانی دورمی سازد و همچنین عملی است که افراد معتکف در سال های قبل را نیزدوباره به خود جذب می کند زیرا اعتکاف جاذبه لذت معنوی، آسایش و وجدان روحی را در وجود انسان به وجود می آورد.

 

حسین حائری افزود: از اعتکاف در معنای کلمه می توان، توقف در مکان با شرایط خاص و ویژه و در معنای فقهی می توان 3 روزحضور در مسجد همراه با روزه را بیان داشت و حضور در مسجد و روزه دو رکن اصلی اعتکاف است.

 

وی اذعان داشت: به علت کمبود مکان و استقبال زیاد مردم از اعتکاف مراجع تقلید فتوایی را در جهت مسجد جامع و تعریف آن صادرکردند. تعریف مسجد جامع به مسجدی که در آن حداکثریک نوبت نماز ولی هر روز خوانده شود تغییر پیدا کرد و از این بابت مشکل معتکفین حل شد.

 

حائری اظهارداشت: اعتکاف در سال 72 پایه گذاری شده است و اعتکاف در سال اول با 800 نفرسال دوم دو هزار نفر درسال سوم دو هزار و 500 نفر و سال گذشته که در سطح استان خراسان رضوی به 15 هزار نفرمعتکف رسید و روند استقبال مردم از اعتکاف روندی صعودی و افزایشی را در برداشته است و پیش بینی امسال بین 20تا 17 هزار نفر است و در37 مسجد برگزارمی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برنامه های انجام شده در خصوص اعتکاف توجیه ائمه جماعات وهیئت امنای مساجد، توزیع دو هزار و 500 جلد کتاب ویژه اعتکاف در رابطه با اعمال واحکام آن، اعزام مبلغ در دو رده خواهر و برادر، اعزام و معرفی مداح جهت اجرای اعمال ام داوود، تشکیل ستادها ی اعتکاف در کل شهرهای خراسان رضوی و هماهنگی با ائمه جماعات جهت اجرای بهتر است.

 

حائری یادآور شد: میزان استقبال ازاعتکاف بین دود رده خواهر و برادر تقریبا یکسان است و چیزی که چشمگیر بوده است حضور جوانان در اعتکاف است که این قشر 75  درصد جمعیت اعتکاف را تشکیل می دهند.

 

همچنین وی در خصوص اعتکاف در ماه های دیگرنیز اشاره داشت: اعتکاف در سه ماه رجب، شعبان و رمضان توجیه شده است که در این میان اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است شایسته است که با کمک و راهنمایی روحانیون و ائمه جماعات نیزاعتکاف را در ماه رمضان هم رونق ورواج دهیم.

 

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات خراسان رضوی اضافه کرد: درمراسم اعتکاف و در برخورد با جوانان باید سعه صدر، صبر و تحمل بیشتری داشت چرا که جوان در صورت برخورد خوب به مسجد واعمال دینی جذب می شود و با این محیط رابطه عاطفی و صمیمی ایجاد می کند .

 

وی درخصوص بیان تجربیات سال های گذشته نسبت به ائمه جماعات مساجد اذعان کرد: باید ائمه جماعات برنامه هایی چون رعایت حقوق سایرین، رعایت حجاب خواهران، برنامه ریزی، رعایت اصول بهداشتی، برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه بزگزاری نماز شب تصحیح قرائت نماز برگزاری مراسم ام داوود با حضورمردم و... سرلوحه کارخود قراردهند .

 

درپایان این جلسه به ائمه جماعات بند و پرده تبلیغاتی، فرم ثبت نام و ارزیابی، کتاب و ادعیه اعمال اعتکاف، برنامه پیشنهادی داده شد و از تمام ائمه جماعات خواسته شد در پایان مراسم اعتکاف گزارش مکتوب و مصوری از اعتکاف برگزارشده در مسجد مورد نظر به دبیرخانه ارسال کنند.

کد خبر 518842

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha