۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۲۳:۵۹

بنا به تصمیم «جو بایدن»؛

روند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان از یکم ماه مه آغاز می شود

روند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان از یکم ماه مه آغاز می شود

رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه از قصد خود برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ این کشور و آغاز خروج الباقی نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان از یکم ماه مه (۱۱ اردیبهشت) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت واشنگتن) اعلام کرد که قصد دارد به طولانی ترین جنگ این کشور پایان دهد و اینکه «اکنون زمان خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و بازگشت این نیروها به وطن» است.

بایدن در یک سخنرانی در کاخ سفید خروج ۲،۵۰۰ نیروی نظامی باقیمانده آمریکا از خاک افغانستان تا قبل از تاریخ یازدهم سپتامبر ۲۰۲۱ را اعلام کرد. این در حالی است که خروج این نیروها از افغانستان بدون کسب یک پیروزی آشکار برای ایالات متحده پس از ۱۸ سال جنگ فرسایشی، واشنگتن را در تیررس انتقادهای فراوان قرار می دهد.

بایدن در توضیح این تصمیم خود گفت: «من اکنون چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده هستم که بر حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان نظارت می کنم. دو رئیس جمهور جمهوریخواه (جورج دبلیو. بوش و دونالد ترامپ) و دو رئیس جمهور دموکرات (باراک اوباما و جو بایدن)».

وی در ادامه افزود: «اکنون زمان پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا است. اکنون زمان بازگشت نیروهای نظامی آمریکا به وطن است».

پیش از این، «آنتونی بلینکن» در دیدار با مقامات «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در بروکسل گفت که نیروهای خارجی تحت فرماندهی ناتو در افغانستان در هماهنگی با روند خروج نظامیان ایالات متحده از این کشور تا تاریخ یازدهم سپتامبر، این کشور را ترک خواهند کرد.

گفتنی است، جو بایدن رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده با ضرب الاجل یکم ماه مه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان روبروست؛ تاریخی که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده برای خروج کامل نیروها از افغانستان تعیین شد اما هرگز جنبه عملی نیافت. این در حالی است که بر مبنای تصمیم اخیر بایدن حضور نیروهای آمریکا تا بعد از ضرب الاجل تعیین شده ادامه می یابد. با این حال، به گفته برخی مقامات واشنگتن نیروهای آمریکا قرار است تا یازدهم سپتامبر ۲۰۲۱ بطور کامل از افغانستان خارج شوند.

این در حالی است که «ویلیام جی. برنز» رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز چهارشنبه در ضدیت آشکار با سخنان جو بایدن رییس جمهور کشورش مبنی بر تصمیم به خارج کردن همه اشغالگران تروریست آمریکایی از افغانستان پس از ۲ دهه اشغال ادعا کرد که «خروج نظامیان از افغانستان خطرناک است!»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این خصوص ادعا کرد: «توانایی واشنگتن در جمع آوری اطلاعات و اقدام بر اساس تهدیدات پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان کاهش خواهد یافت».

کد خبر 5189673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha