۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۰۸

لرستان به وقت خشکسالی؛

اراضی کشاورزی در محاصره کمبود آب/خسارات میلیاردی روی دست کشاورزان

اراضی کشاورزی در محاصره کمبود آب/خسارات میلیاردی روی دست کشاورزان

خرم آباد - کاهش بارش‌ها منجر به بروز خشکسالی بی سابقه در لرستان شده به نحوی که مسئولان از خسارت ۳۵۰۰ میلیاردی به بخش کشاورزی و کاهش ۶۵۰ هزار تُنی محصولات خبر می‌دهند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در لرستان منجر به بروز خشکسالی بی سابقه در این استان شده است تا بهار و تابستان خشکی در انتظار کشاورزان لرستانی باشد و خسارات میلیاردی روی دست کشاورزان بماند.

پاییز و زمستان ۹۹ در حالی سپری شد که شاهد بارش قابل توجهی در استان نبودیم و شکل بارش‌ها نیز از برف به باران تغییر کرد؛ در بهار ۱۴۰۰ نیز چشم اراضی کشاورزی و باغی لرستان در راه نزولات آسمانی خشک شد تا همه این شرایط بروز پدیده خشکسالی را رقم بزند.

مسئولان از کشاورزان خواسته‌اند که برای بیمه اراضی کشاورزی خود اقدام کنند و از کشت محصولات آب‌دوست خودداری کنند.

اقدامات لازم برای مسلوب کردن چاه‌های آب غیرمجاز و حفاظت از منابع آبی رودخانه‌های استان نیز در دستور کار قرار گرفته است، هرچند که براساس پیش بینی‌ها در ماه‌های گرم تابستان شاهد افت آبدهی رودخانه‌های استان خواهیم بود.

این در حالیست که دست سدهای لرستان نیز خالی از آب کافی برای پوشش اراضی کشاورزی است و مسئولان نیز اعلام کرده‌اند آب سدها در رودخانه‌ها رهاسازی نخواهد شد؛ لذا حوزه کشاورزی و باغی لرستان سال سختی را از نظر میزان تولید محصولات و کسب درآمد کافی در پیش خواهد داشت.

خشکسالی بی‌سابقه در لرستان

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه به مهر، گفت: طبق برآوردهای انجام شده خشکسالی تا کنون سه هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان به بخش کشاورزی لرستان خسارت وارد کرده است.

بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش و بارش‌ها از برف به باران تغییر پیدا کرده است

وی با اشاره به بروز خشکسالی بی سابقه در استان، عنوان کرد: امسال با خشکسالی کم سابقه‌ای مواجه هستیم، بارندگی بلندمدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده از طرفی بارش‌ها از برف به باران تغییر پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: استان دو دوره ۴۲ روزه و ۵۰ روزه را بدون بارش باران داشته، این موضوع خسارت‌های فراوانی را به زیر بخش کشاورزی وارد کرده است.

کاهش ۶۵۰ هزار تنی تولید محصولات کشاورزی

حسنی مقدم با اشاره به کاهش حداقل ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در سال جاری، گفت: تاکنون سه هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده که در صورت عدم بارش بدون شک خسارت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی، افزود: کل سطح محصولات بیمه شده ۱۲۴ هزار هکتار است، بنابراین در موضوع خشکسالی باید ورود جدی داشته باشیم تا خسارت‌ها را کاهش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، عنوان کرد: مزارع دیم استان خسارت زیادی را متحمل شده‌اند و برای برداشت برخی دستگاه‌ها باید کمک کنند.

وی با اشاره به خسارت ناشی از خشکسالی به زیر بخش کشاورزی لرستان گفت: بخش زراعت با ۴۱۹ هزار تن یعنی دو هزار میلیارد تومان بیشترین خسارت را از خشکسالی متحمل شده است.

ممنوعیت کشت محصول برنج در دورود

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام محدودیت کشت محصولات آب‌دوست در لرستان، اظهار داشت: در این راستا در شهرستان دورود به همه کشاورزان حاشیه رودخانه «تیره» در خصوص رها سازی آب سد «مروک» فقط از طریق کانال‌های احداثی پایین دست و عدم رهاسازی آب در رودخانه به دلیل کاهش شدید آب در مخزن سد از طریق بخشداران، مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات، دهیاران و اعضای شورای اسلامی و عدم کشت برنج در این مناطق تاکید شده است.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش در خصوص کاهش سطح کشت برنج در شهرستان توسط جهاد کشاورزی، عنوان کرد: همچنین جلوگیری از حفاری چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی از دیگر اقداماتی است که در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

جلوگیری از کشت محصول هندوانه، برنج و ذرت در خرم‌آباد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به برخورد با کشاورزان غیر بومی، جلوگیری از کاشت گیاهان آب دوست، اطلاع رسانی به کشاورزان و همچنین پر و مسلوب کردن چاه‌های غیر مجاز در شهرستان خرم آباد، اظهار داشت: در این راستا مدیریت منابع آب خرم آباد از همه کشاورزان این شهرستان و بخش‌های تابعه در خواست کرده که با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش شدید منابع آب زیر زمینی و سطحی بر اساس تصمیمات شورای حفاظت از منابع آب شهرستان، از کشت هندوانه، برنج، ذرت و محصولات پر مصرف آب در کشت بهاره و تابستان و انتقال آب به اراضی غیر، جدا خودداری کنند.

حسن نژاد، تاکید کرد:. در صورت مشاهده تخلف بر اساس مواد قانونی ۲۸، ۲۷و ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

چاه‌های آب غیر مجاز پلدختر پُر می‌شود

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفاظت منابع آب شهرستان پلدختر با محوریت خشکسالی، آزاد سازی حرایم و بستر رودخانه کشکان و جلوگیری از کاشت گیاهان آب دوست در این شهرستان، بیان داشت: همچنین پر کردن چاه‌های غیر مجاز، قطع برق مشترکین پر مصرف، جلوگیری از برداشت غیر مجاز مصالح رودخانه‌ای، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت، کاهش سطح زیر کشت و نصب کنتور هوشمند برای همه چاه‌های آب این شهرستان مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تاکید کرد: در این راستا امور منابع آب شهرستان پلدختر از همه کشاورزان شهرستان پلدختر و بخش‌های تابعه در خواست کرده با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش شدید منابع آب زیر زمینی و سطحی بر اساس تصمیمات شورای حفاظت از منابع آب شهرستان، از کشت هندوانه، برنج، ذرت و محصولات پر مصرف آب در کشت بهاره و تابستان و انتقال آب به اراضی غیر، جدا خودداری کنند.

ممنوعیت کشت سیب زمینی و پیاز در بروجرد

حسن نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در شهرستان بروجرد نیز، عنوان کرد: در این راستا از سوی امور منابع آب شهرستان بروجرد به کشاورزان منطقه برای خودداری از کشت محصولات آب‌دوست در مراکز خدمات کشاورزی اخطار داده شده است.

وی، بیان داشت: امور منابع آب شهرستان بروجرد با توجه به کاهش بارندگی و احتمال وقوع خشکسالی در سال جاری، اقدام به نصب اخطاریه در مراکز خدمات کشاورزی شهرستان بروجرد کرده و از کشاورزان در خواست کرده از کشت محصولات آب‌دوست مانند برنج، سیب زمینی و پیاز جدا خودداری کنند.

پیش‌بینی می‌شود در فصول گرم سال (تیر و مرداد) شاهد افت آبدهی رودخانه‌های استان باشیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان پیش از این نیز در سخنانی از پر شدن ۵۵ درصد مخازن سدهای استان بر اثر بارش‌های صورت گرفته خبر داده بود و گفته است: تا هشتم فروردین ماه حجم آب در پشت سدهای استان ۱۱۴.۵ میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵۱.۷ میلیون متر مکعب بوده ۲۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حسن نژاد اضافه کرد: در مجموع ۵۵ درصد مخازن سدهای استان در حال حاضر پر است.

وی با بیان اینکه عمده آبگیری سدهای استان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بوده است، گفت: ۷.۶۹ مترمکعب در ثانیه مجموع ورودی شش سد استان بوده و ۰.۳ مترمکعب بر ثانیه خروجی آنها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه این شش سد شامل «مروک»، «ایوشان»، «تنگ هاله»، «خان‌آباد»، «کزنار» و «حوضیان» است، بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌هایی که در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ داشتیم قطعاً پیش‌بینی می‌شود در فصول گرم سال (تیر و مرداد) شاهد افت آبدهی رودخانه‌های استان باشیم.

کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند

گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: عدم کشت محصولات آب‌دوست در لرستان در دستور کار قرار گرفته و در این راستا از مردم و کشاورزان خواهش می‌کنیم که اگر قرار است کِشتی انجام دهند با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای باشد.

وی با بیان اینکه همچنین کشاورزان استان تمام محصولات خود را بیمه کنند چرا که دولت دیگر خسارتی بابت از بین رفتن محصولات کشاورزی پرداخت نمی‌کند، افزود: اگر آسیبی به محصولات کشاورزی وارد شد از طریق بیمه باید جبران شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در ادامه با تاکید بر اینکه خواهش ما این است که مردم همکاری کنند و از استفاده از آب شرب برای کشاورزی و یا آبیاری باغات خودداری کنند، گفت: همچنین ممکن است که آتش سوزی‌ها افزایش پیدا کند که در این راستا برای مقابله با آتش سوزی وسایل و امکانات مورد نیاز تأمین و قرار شده که در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گیرد.

به هر روی، اتخاذ تصمیمات لازم برای کاهش خسارات خشکسالی و جدیت در اجرای سیاست‌های کنترل مصرف آب در بخش‌های مختلف، موضوعی است که باید در دستور کار مدیران حوزه‌های آب و کشاورزی قرار بگیرد.

کد خبر 5201203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha