۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۳۹

درسگفتار رویکردها به فلسفه روش شناسی علوم انسانی برگزار می‌شود

درسگفتار رویکردها به فلسفه روش شناسی علوم انسانی برگزار می‌شود

درسگفتار رویکردها به فلسفه روش شناسی علوم انسانی با تدریس مالک شجاعی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه روش شناسی علوم انسانی شورای بررسی متون و کتب درسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار درسگفتار رویکردها به فلسفه روش شناسی علوم انسانی برگزار می شود.

مدرس این درسگفتار، مالک شجاعی جشوقانی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

این دوره در تاریخ ۲۲ تیرماه ماه ۱۴۰۰ بصورت مجازی برگزار می‌شود.

در معرفی این درسگفتار آمده است:

بسته به اینکه از کدام پارادایم فکری، پایگاه معرفت شناختی و اقلیم فرهنگی – تاریخی در صدد تحدید مفهومی علوم انسانی باشیم، تعاریف مختلف، متنوع و گاه متعارضی از علوم انسانی می توان ارائه داد. عموم تعاریفی که در باب علوم انسانی ارائه شده تعاریفی ناظر به یکی از مولفه های موضوع (انسان و علل و معالیل رفتار و کنش وی)، روش (درونی ، تجربی ، ...)، مسائل (مناسبات انسان با انسان، جامعه، طبیعت و ...)، غایات (خودشناسی، توصیف، تیببن، فهم، آسیب شناسی، تجویز، کنترل و ...) و یا مشیر به مصادیق ( بر شمردن اینکه فی المثل چه رشته‌هایی مصداق عنوان علوم انسانی اند؛ جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد، تاریخ، زبان شناسی، و .... ) می باشد. یک روایت غالب از تاریخ علوم انسانی، این علوم را پدیده ای نسبتا متاخر دانسته و آن را ذیل مفهوم «علوم تاریخی » صورتبندی می‌کند. از این جهت هویت و استقلال این علوم به قرن هجدهم باز می گردد. با تحولی که در دوران جدید به ویژه در رنسانس و روشنگری رخ داد، علوم انسانی معنا و مفهوم جدیدی گرفت. این علوم مدعی گونه ای استقلال در ساختار خود شدند و تحت تاثیر علوم طبیعی، خود را توسعه داده و به عنوان نظامی از دانش طرح و باز تعریف کردند. به نظر دیلتای در کتاب مقدمه بر علوم انسانی، علوم انسانی در ادامۀ فرایند رهاسازی علوم از فلسفه و متافیزیک در قرون وسطی پدیدار شده، لیکن رهاسازی و جدایی واقعی علوم انسانی از فلسفه و متافیزیک، عملاً در اواسط قرن نوزدهم میلادی اتفاق افتاد. اگرچه این واقعه در برخی از محافل دانشگاهی نظیر کشور فرانسه زودتر شکل گرفت و سابقه آن به اواسط قرن هفدهم بر می‌گردد.

درسگفتار رویکردها به فلسفه روش شناسی علوم انسانی با هدف افزایش دانش نظری ارتقای فهم پارادایمی فلسفه و روش شناسی علوم انسانی برگزار می‌شود و سرفصل های آن عبارتست از: مرور تاریخی پارادایم های علم شناسی فلسفی و پارادایم های فلسفه روش شناسی علوم انسانی.

این دوره در دو جلسه دوساعته در یکروز ( سه شنبه ۲۲ تیرماه) ساعت ۱۰ تا ۱۵ برگزار می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره به لینک زیر مراجعه کنید: http://mata.ihcs.ac.ir/

کد خبر 5209867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha