۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۵۲

با تصویب طرحی در شورای شهر؛

شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه ایمن سازی پل های عابر پیاده شد

شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه ایمن سازی پل های عابر پیاده شد

الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده شهر تهران امروز در حالی در شورای شهر رای آورد که معاون شهردار گفت: هیچ گزارشی از تعرض بر روی پل ها وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده شهر تهران» در جلسه علنی امروز شورای شهر بررسی شد، علی اعطا در توضیح طرح الزام به لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده شهر تهران، اظهار داشت: این طرح بر اساس مجموعه‌ای از بررسی‌ها، مشاهدات و گزارش‌هایی که در رابطه با ناامنی و ناایمنی پل‌های عابر پیاده داشتیم به پیشنهاد اولیه کمیته معماری و طرح‌های شهری و ارسال به دو کمیسیون مشترک معماری و شهرسازی و عمران و حمل و نقل تهیه و به صحن شورای شهر ارسال شده ارائه شده است.

وی گفت: در شهر تهران ۸۶۱ پل عابر پیاده وجود دارد که گزارش‌های مردمی و کارشناسی متعددی درباره شرایط نامناسب تعداد قابل توجهی از این پل‌ها برای تردد زنان، کودکان، توان یابان و دسترس ناپذیری آنها برای بسیاری از گروه‌ها دریافت کرده‌ایم.

اعطا ادامه داد: همچنین گزارش‌های از شیوه نصب تابلوهای تبلیغاتی که موجب اشکالاتی در ایمنی و امنیت عبور و مرور شده بود، دریافت شد.

وی تاکید کرد: جمع‌بندی این گزارش‌ها این بود که نیاز هست مصوبه جامعی برای تدوین ضوابطی با رویکرد ایمن سازی و امن سازی این پل‌ها داشته باشیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه آسیب شناسی مفصلی در خصوص انجام شده است تاکید کرد: حدود سه ماه بررسی میدانی و گزارش‌گیری از معاونت حمل و نقل و عمران و سازمان زیباسازی شهر تهران منجر به ارائه این طرح شده است.

به گفته وی، طرح الزام شهرداری تهران به ایمن سازی عبور شهروندان از پل‌های عابر پیاده، یک ماده واحده شامل ۵ بند و سه تبصره دارد و از جمله ویژگی‌های مؤثر این طرح ایجاد سیستم نظارت در پایش، وضعیت استقرار، تعمیر و نگهداری برای ثبت گزارش‌های مردمی است.

وی از اعضای شورای شهر خواست به این طرح که یکی از دستاوردهای مهم این دوره از مدیریت شهری است، رأی دهند.

نژاد بهرام به ۳ مساله موجود در پل‌های هوایی اشاره کرد و گفت: برخی پل‌ها با فعالیت ۲۰ ساله باید مداوم از نظر ایمنی سازه پایش شوند.

وی افزود: پل‌های هوایی عموماً فاقد آسانسور هستند و معلولان، سالمندان و کودکان باید از حدود ۶۰ پله بگذرند، بنابراین مکانیزه کردن و ضرورت ایجاد آسانسور مهم است.

جوادی یگانه گفت: شهرداری بر روی مساله امنیت اجتماعی کار می‌کند و تنها یک درصد مردم گزارش درباره عدم امنیت پل‌های عابر پیاده را به ۱۳۷ ارائه کرده‌اند.

معاون شهردار تهران اظهار داشت: هیچ پل عابر پیاده‌ای در تهران ۲ طرفش بسته نیست و موردی که به تعرض و آزار زنان بر روی عابر پیاده گزارش شده باشد مشاهده نکرده‌ایم.

در نهایت با ۱۴ رأی موافق کلیات این طرح به تصویب رسید.

صدراعظم نوری با ارائه پیشنهادی بحث ایمنی یکی از مسائل جدی شهر تهران عنوان کرد و گفت: رعایت استانداردهای ایمنی باید در اولویت باشد. در تبصره ۲ اعلام شده تمام منابع درآمدی تبلیغات پل مستقیم به حساب سازمان حمل و نقل واریز شود. ما در شهرداری خزانه واحد داریم و این موضوع به یکپارچگی مالی شهری صدمه میزند.

محمد علیخانی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: نگهداری پل‌های عابر پیاده به عهده حوزه حمل و نقل ترافیک است. از آنجا که تعداد پل‌ها بالا است اگر کل درآمد تبلیغات هم صرف شود باز هم کم است. لذا اگر بخواهیم مشکل پل‌های عابر پیاده حل شود باید از این موضوع در یک بخش متمرکز شود تا مسئولان آن پاسخگو باشند. رقمی که در سال ۹۹ در نظر گرفته شده بود پرداخت نشده است.

نژاد بهرام با این پیشنهاد موافقت کرد و گفت: اگر در همه بخش‌ها حساب اختصاصی داشته باشیم، عملاً شهرداری را برای ارائه خدمات محروم می‌کنیم و این شیوه جزیره‌ای عمل کردن است.

مظاهریان گفت: شهرداری هم با حذف این تبصره موافق است.

سالاری در مخالفت با حذف گفت: شهرداری درآمدهایش را در حوزه‌های عمومی هزینه می‌کند و برای حل این معضلات پولی در اختیار سازمان حمل و نقل قرار نمی‌گیرد.
در نهایت این پیشنهاد رأی نیاورد.

پیشنهاد دوم از سوی زهرا نژادبهرام مطرح شد. نژاد بهرام گفت: پیشنهاد می‌شود در راستای ایمن سازی و مناسب سازی در تبصره ۴ به تأمین روشنایی درباره پل‌ها ی پرتردد از آسانسور شیشه‌ای استفاده شود و رمپ هایی برای کالسکه مادران ایجاد شود. این موضوع می‌تواند به تشخیص شهرداری انجام شود.

رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: من این دغدغه را درک می‌کنم که این موضوع حمایت از معلولان است. ما در اقتصاد حمل و نقل به جامعه هدف یا ذی نفعان از جهت تخصیص منابع توجه ویژه می‌کنیم. مثلاً در طبقه بندی راه کشور از راه درجه سه روستایی داریم تا راه اصلی، بزرگراه و.... اگر جایی بزرگراه تعبیه می‌شود چون ترافیک زیادی روی محور است. اگر ترافیک کمتر باشد راه اصلی طراحی می‌شود.اگر ما برای همه پل‌های عابر پیاده شهرداری را موظف به ایجاد نصب آسانسور شیشه‌ای کنیم در توزیع منابع عکس این منطق رفتار کردیم. تکالیفی که برای شهرداری ایجاد می‌کنیم باید به صورتی باشد که قابلیت اجرا داشته باشد.

اما هاشمی در جایگاه موافق و در پاسخ به رسولی گفت: مناسب سازی یک قانون است و باید همه جا اتفاق بیافتد چه تعداد استفاده کننده ها کم باشد چه زیاد. ممکن است در طول روز فقط دو معلول از یک پل عبور کند اما ما موظف به مناسب سازی هستیم. در مترو هم همین است. در مترو ما معتقدیم همه ایستگاه‌ها باید مناسب سازی شود نه ایستگاه‌های پرتردد.

نوری هم در موافقت با این پیشنهاد گفت: ۱۵ درصد جمعیت جامعه معلول است. کسی که معلول است امکان اینکه از پل عابر پیاده عبور کند، ندارد و گویی شهروند این شهر نیست. مدیریت شهری باید این شرایط را فراهم کند.

در نهایت این پیشنهاد با ۱۶ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه پیشنهاد شهربانو امانی از سوی بهاره آروین مطرح شد. آروین گفت: در تهران تعداد زیادی پل وجود دارد در صورتی که در بسیاری از خیابان‌ها ضرورتی برای وجود پل نیست. پل‌های زیاد نتیجه اولویت دادن به خودرو و حذف عابر پیاده است. متن این پیشنهاد این است که همه پل‌های عابر پیاده به جز پل‌های تند راه‌ها جمع‌آوری شوند.

هاشمی با اشاره به اینکه متن این پیشنهاد تند است این موضوع را مطرح کرد که حتی امکان مطرح شدن این پیشنهاد وجود ندارد.

فراهانی هم در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر قرار باشد همه پل‌ها به غیر پل‌های بزرگراه‌های جمع‌آوری شود تقریباً ۸۰۰ پل باید جمع آوری شود و باعث می‌شود نرخ حوادث در عبور و مرور افزایش یابد.

در ادامه امانی درباره پیشنهاد خود افزود: این پیشنهاد قابل طرح است. عابر پیاده دوست دارد در خط مستقیم حرکت کند یکی از اصول خیابان کامل پیاده مداری است. د ر حال حاضر پل‌های هوایی در دنیا در حال جمع‌آوری است.

حجت نظری نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد از جنبه‌های مختلف خیلی مهم است. یکی اینکه رویکرد ما در این دوره این بود که به سمت شهر انسان محور حرکت کنیم و این پیشنهاد در این جهت است. پیشنهاد اصلاحی من این است که ظرف ۵ سال نسبت به جمع اوری پل‌ها اقدام کنیم. ثانیاً شهرداری فرصت اجرا داشته باشد و بتواند راه‌های جایگزین دیگر پیش بینی کند.

هاشمی در پاسخ به این صحبت نظری گفت: با تصویب این پیشنهاد احداث پل عابر پیاده ممنوع می‌شود. این موضوع نیازمند طرح جداگانه است. من خواهش می‌کنم موافقان این پیشنهاد با هم همکاری کرده و یک طرح پخته ارائه دهند.

در ادامه اعطا پیشنهاد داد: بهتر است الزام امکان سنجی و مطالعه کار را ایجاد کنیم.

با این پیشنهاد اعطا قرار بر این شد که جمله آسیب سنجی و امکان سنجی مجدد و بررسی مجدد پل‌ها به صورت اصلاح عبارتی اضافه شود.

پیشنهاد آخر را احمد مسجد جامعی ارائه کرد. او پیشنهاد داد توجه به جنبه‌های زیبایی شناسی و جلوه‌های بصری در طراحی ایمن پل‌ها نیز به به عنوان تبصره به ماده واحده اضافه شود.

در نهایت این پیشنهاد با ۱۶ رأی موافق به تصویب رسید. همچنین کل طرح با اصلاحات انجام شده نیز با ۱۶ رأی موافق به تصویب رسید.

کد خبر 5215058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha