۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۲۷

معاون وزیر راه و شهرسازی:

طرح جامع اراک اصلاح نمی شود/ قنات ناصری خارج از محدوده شهری

طرح جامع اراک اصلاح نمی شود/ قنات ناصری خارج از محدوده شهری

اراک- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح جامع اراک اصلاح نمی شود، گفت: تدوین طرح ویژه برای حفظ باغ های شهر اراک ذیل طرح جامع صورت خواهد گرفت.

فرزانه صادق مالواجرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بازدیدی که امروز از شهر اراک انجام شد نواقصی در طرح جامع اراک مشاهده نکردم، زیرا طرح جامع شهر اراک که مصوبه شورای عالی برنامه ریزی استان را داشت به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شده است و بر خلاف انتقادهایی که به آن می‌شود، طرح جامع و همه‌نگری است.

وی ادامه داد: در طرح جامع کلانشهر اراک توجه ویژه ای به بافت شهری، بافت تاریخی، باغ‌های قنات ناصری شده است اما بازدید امروز مشخص شد اصلاحاتی وجود دارد که باید در ضوابط و مقررات ویژه پیرامون شهر اراک لحاظ شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کلانشهر اراک، شهر صنعتی است و وجود درختان و سرانه فضای سبز برای آن بسیار مهم و حیاتی است به همین خاطر باید نسبت به توسعه این سرانه در دراز مدت تدبیری اندیشید.

تدوین طرح ویژه برای حفظ باغ‌های شهر اراک ذیل طرح جامع

صادق مالواجرد ادامه داد: یکی از نتایج سفر یک روزه به شهر اراک که به قطعیت روی آن اقدامات بعدی انجام می‌شود، تدوین طرح ویژه ای برای کمک به حفظ باغ‌های شهر اراک است که این کار در اولویت قرار می‌گیرد و در دراز مدت شهروندان اراک شاهد نتایج مطلوب آن خواهند بود.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور اظهار کرد: در طرح جامع شهر اراک، پیش بینی‌های لازم برای محدوده و حریم شهر اراک انجام شده است ضمن اینکه اگر طرح جامعی مصوب و ابلاغ می‌شود بنا بر جمعیت پذیری، تأمین سطوح و خدمات است و همه این موارد با یکدیگر در طرح جامع اراک لحاظ شده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه تمام نیازهای شهر اراک در خود این شهر تأمین شود، انتظار به جایی نیست زیرا شهر اراک محدودیت‌هایی دارد و اساساً مکان یابی ۲ شهر جدید مهاجران و امیرکبیر بدین خاطر بود که میزان بارگذاری روی شهر اراک کاهش یابد.

صادق مالواجرد ادامه داد: خوشبختانه کاری که برای طرح جامع شهر اراک شده است، کار تخصصی و قابل قبولی است، هر چند این طرح دارای اصلاحاتی است ولی اصلاحات در خود طرح جامع صورت نخواهد گرفت و اصلاحات در طرح تفصیلی اراک انجام خواهد شد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور با بیان اینکه منطقه قنات ناصری به محدوده شهری طرح جامع اراک اضافه نمی‌شود، گفت: بحث اضافه شدن به محدوده شهری نیست بلکه بحث سر این است که تدبیری اتخاذ شود که به حفظ باغات قنات ناصری بیانجامد.

کد خبر 5216219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کیان IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      0 0
      چرا از حضور مردم و متقاضی ها استفاده نمیشود؟ تکلیف زمین های بعدمیدان فراهان به سمت فراهان چیه؟ باغ که ضددرضد نیست ، حریم شهرنیست حریم روستا نیست حریم جاده نیست حریم شهرداری نیست مسکن شهرسازی میگه بمن چه ، ثبت اسنادمیگه شهرنیست ، هیچ کی پاسخ نمیده
    • ابراهیم حسنی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      0 0
      سلام در خصوص طرح جامع شهری اراک در منطقه ولی آباد و صالح آباد آیا برنامه ای هست و کی اجرایی می شود
    • رضا IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      0 0
      سلام مغاز ه های ۳ راه ارامنه دارن خودبخود تخریب میشن و میان پایین‌ از طرفی واقعآ بحث ترافیک این منطقه آزار دهندست. خواهش دارم ضرب الاجل فکری به حال محدود ۳ راه ارامنه تا حلال احمر بفرمایید چون واقعآ هم بافتش بسیار قدیمی و فرسوده و خطرناک و ریزشی شده و هم اینکه مشکل ترافیک و ازدحام حل میشه.
    • رضا IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      2 0
      مسخرشو دراوردید قنات مرکز شهر چرا اینطوری بن بستش کردید چ خصومتی دارید
      • حسین IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
        2 0
        خصومتشون اینه که خودشون زمین ندارن این منطقه و الا مثل جاهای دیگه که کلی با اراک فاصله داره شهر میشد
    • رضوانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      0 0
      تکلیف زمین های ولی آباد و صالح آباد چیه ؟برخی فنس کشیدن برخی دیوار مجوز خونه باغ هم ندارن
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      0 0
      تکلیف زمینه‌ای ولی آباد را لطفا مشخص کنید در خدودسی ساله ما بلا تکلیف مباشیم
    • علیرضا فراهانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      0 0
      چرا شما که به باغ اشاره دارید و فکر آلودگی هوا هستید و تکلیف زمین‌های مردم را معلوم نمی‌کنید به بهانه باغ، فکری به حال ایستگاه راه آهن نمی‌کنید که بجای فقط ایستگاه بودن و حمل و نقل مسافر، تبدیل شده به تعمیرگاه انواع دیزلها و از لحاظ سرو صدا و آلودگی تنفسی به شدت آلودگی ایجاد میکنه، وبشدت بیماری زا
    • حسین IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      2 0
      دیگه فضای سبزی نمونده تو قنات فضای سبز انتهای شهدا صفری و کرهرود سنجان هست . اونجا رو مجوز میدن . چون زمینشون اونجاست!!!!! کل زمین های قنات دست مردم عادی هست
    • ناشناس IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      0 1
      با سلام شهر اراک شهر صنعتی به حساب میاد باید باغات داخل شهر روز بروز توسعه پیدا بکنن تا الودگی از بین برود مثلا برای انهایی که باغ دارن وام کم بهره بدهند تا درختان مثمر بکارند باغهایشان دیوار کشی کنن و لذت ببرن .حالا مسکونی شد یه پولی می گیری وتمام اما باغ باعث لذت بردن وطول عمر زیاد میشه وسلام
    • سارای IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      0 0
      حتما ب نفعشون نیس ک رضایت نمیدن ب آزاد شدن زمینهای قنات وگرنه اونجا تنها شبیه چیزی ک نیس باغ و فضای سبزه..بیشتر محل س. ولگرد و زبال دونی شده..تاسف فقط
    • حمیدرضاخلیلی از تهران IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      اگرمعنی باغ جایی است که یک علف ۲ سانتی در آن وجود نداردباید به بازدیدیکروزه این بی سواد شک کردوپشت پرده ماجرای زمینهای قنات ناصری را از حفاظت اطلاعات جنب زمینها پرسیدو یاازافرادی که از تعیین تکلیف نشدن ان سود میبرندوهدیه هم به این کارشناس بی سواد دادند
    • مجتبی IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      بخدا دهات های خیلی دووور هم مجوز ساخت گرفتن پنجاه ساله زمین داریم قنات هیچ گیاهی اونجا نیست پشت اداره اطلاعات نمیزارن بسازیم چند متر اونورترش شهرک امیرکبیره تروخدا به داد مردم برسید همون یک لکه قراره زراعی بمونه!؟!!