۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷

استاندار سیستان و بلوچستان:

شناسایی مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ضروری است

شناسایی مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ضروری است

زاهدان- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شناسایی مزیت‌های برتر و نسبی دو کشور افغانستان و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط دوجانبه ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در نشست مشترک با سرکنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان پیرامون موضوعات دو کشور اظهار داشت: حضور سرکنسولگری کشور جمهوری اسلامی افغانستان در سیستان و بلوچستان برای تعمیق مباحث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیت ۲ کشور و ملت بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه حضور کنسولگری افغانستان در زاهدان دارای اهمیت خواهد بود افزود: این مهم با یک نگاه یکی شده، مطلوب و هماهنگ بین ۲کشور و قاعدتاً توسط مجموعه وزارت امورخارجه و زیر مجموعه‌ها انجام و محقق می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هماهنگی‌ها میان ۲ کشور ایران و افغانستان به روابط بهتر کمک می‌کند، گفت: این مهم تسهیل‌کنندگی بیشتر در مباحث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی میان این ۲ کشور را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه افرادی که در حوزه وزارت امور خارجه ۲ کشور فعال‌اند و همچنین نمایندگی وزارت خارجه در سیستان و بلوچستان از زمانی که فعال شده بسیار مؤثر بوده و توانسته بستر مناسب گفت‌وگوها در دو سوی مرز با افغانستان و پاکستان را فراهم کند اظهار داشت: به همین نسبت نقش‌آفرینی سرکنسولگری افغانستان در زاهدان نیز کمک‌کننده و اثرگذار بوده است.

موهبتی با بیان اینکه مجموعه وزارت امورخارجه ۲کشور کار اجرایی انجام نمی‌دهند بلکه تسهیل‌کننده هستند، بیان کرد: برگزاری اجلاسیه‌های مشترک و رفت‌وآمدهای مسئولان دو سوی مرز ایران و افغانستان به ویژه در حوزه محلی و منطقه‌ای اثرگذار است.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای محلی در بین والیان و استانداران میان ۲کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد و بسیاری از موانع را برطرف کند، تصریح کرد: در دنیای امروزی یک کشور به تنهایی نمی‌تواند امورات خود را بگذراند بویژه اینکه امروزه دانش، علم، صنعت و فناوری به شدت رو به فزونی است و باید از این ابزار فناوری برای رفاه و پیشرفت جامعه و کشور استفاده کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۳۶۰ هزار اتباع غیرمجاز وارد مرزهای این استان شدند که متأسفانه گه گاهی در این ورودشان و مسیر جاده‌ها تصادفات به وجود می‌آید و خبرهای ناگواری شنیده می‌شود گفت: این مهم نگرانی جدی است که باید به آن پرداخته و آسیب‌ها شناسایی شود.

وی با بیان اینکه چه کار می‌شود کرد که این اتفاقات نیافتد افزود: بخشی از این مباحث کلان شاید در دست من و شما و مجموعه والیان در ۲ سوی مرز نباشد ولی بعضی از اقدامات را می‌توانیم انجام دهیم که بتواند عزت‌مندی مردمان این ۲ سوی مرز را فراهم کند.

موهبتی با اشاره به اینکه آنچه در قوانین بین‌المللی در مرزها تصویب شده باید محقق شود و به سمتی برویم که مرزهای رسمی و اقتصادی ۲کشور راه‌اندازی و منافع ۲ ملت تأمین شود بیان کرد: شرایط مردم دو سوی مرز و توانمندی لازم که نقش آفرینی کنند در قد و قواره تجارت بین المللی وجود ندارد به همین خاطر مردمان مرزنشین با تجارت رسمی در مرزهای رسمی منفعت نمی‌برند و شرایط مطلوب برایشان حاصل نمی‌شود بنابراین در مقطعی از زمان با پاکستان توافق شد که بازارچه راه بیفتد.

وی با بیان اینکه حضور والی افغانستان در زاهدان می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آینده مؤثر باشد و کمک کند که تجار و فعالان اقتصادی دو سوی مرز بهتر به همدیگر پیوند بخورند و به وظیفه خود عمل کنند گفت: ما خودمان را در کنار دولت و ملت افغانستان می‌بینیم.

کد خبر 5227014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha