۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۴۲

هور العظیم در زبانه‌های آتش جان می‌دهد

هور العظیم در زبانه‌های آتش جان می‌دهد

هویزه- رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: بیش از سه هزار هکتار از بخش ایرانی تالاب هور العظیم در آتش سوخت و این حریق همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ساکی بیان کرد: آتش‌سوزی در بخش ایرانی هور العظیم از بعد از ظهر چهارشنبه در مخازن شماره یک و دو تالاب آغاز شد که آتش‌سوزی مخزن شماره یک غروب دیروز خاموش شد و حریق در مخزن ۲ هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه محل آتش‌سوزی در مخزن شماره یک در شمال تالاب و در نزدیکی جاده امام رضا و در مخزن شماره ۲ در مرکز تالاب به موازات جاده شهید باکری است، اظهار کرد: هر دو آتش‌سوزی در قسمت آبدار تالاب قرار دارد که امکان دسترسی به آن و اعزام امکانات اطفای حریق وجود ندارد اما نیروهای محیط زیست و شرکت نفت در حالت آماده به باش هستند و در صورت نیاز به اعزام بالگرد نیز اقدامات لازم حتماً انجام می‌شود.

وی، مساحت آتش‌سوزی در هور العظیم را بیش از سه هزار هکتار اعلا کرد و افزود: آتش‌سوزی در مخزن شماره دو بسیار وسیع‌تر است و با توجه به اینکه علت آتش‌سوزی‌ها هنوز مشخص نشده است، این آتش‌سوزی می‌تواند طبیعی به دلیل گرمای زیاد هوا و یا عمدی (توسط صیادان و یا دامداران) و یا سرایت از آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه ابراز نگرانی کرد که ورودی آب به هور العظیم در یک ماه اخیر کاهش زیادی داشته و نگرانی از افزایش آتش‌سوزی در این تالاب وجود دارد.

ساکی وسعت آتش‌سوزی در بخش عراقی هور العظیم را چند هزار هکتار عنوان کرد و افزود: آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هور العظیم نیز از دیروز در شمال این تالاب آغاز شده بود که امروز به سه کانون در شمال و شرق افزایش یافته است.

به گزارش مهر، «هور العظیم» آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است.

آتش‌سوزی یکی از چالش‌های این تالاب بوده و در تابستان سال ۹۷ که خشک‌سالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش‌سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهرماه ادامه داشت.

دود ناشی از این آتش‌سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر فراتر رفته و تاکنون هشت شهرستان را درگیر کرده است.

کد خبر 5227295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha