به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که یک هفته از حادثه ای که برای پگاه آهنگرانی بازیگر سینمای ایران سر صحنه فیلمبرداری "آتش سبز" افتاده می گذرد، ابعاد گسترده این ماجرا اتفاقات پراکنده چند وقت اخیر را به نوعی در امتداد هم قرار می دهد.
پگاه آهنگرانی در شرایطی که داخل یک تور ماهیگیری پوسیده قرار گرفته و یک بار هم تا ارتفاع 9 متری بالا برده شده بود، از ارتفاع 5/2 متری بر اثر پوسیده بودن طناب سقوط کرد. در حالی که سر صحنه از امکانات ایمنی و پزشکی خبری نبوده، پگاه تحت شرایطی غیرمعمول به بیرجند و سپس بدون در نظر گرفتن شرایط خاص این بازیگر به گونه عادی با هواپیما منتقل شده است.
در شرایطی که خانواده وی از شرایط خاص آسیب دیدگی پگاه بی اطلاع بودند، تازه در تهران متوجه وضع وخیم او می شوند و با انتقال پگاه به بیمارستان جم و پس از آن مهراد، همچنان در انتظار پاسخ مشخص پزشکان برای درمان قطعی این بازیگر جوان به سر می برند که این روزها روحیه خوبی ندارد.
قضیه وقتی بغرنج تر می شود که شنیده می شود پگاه راضی به قرار گرفتن در این شرایط نبوده و امتناع او به ترس و لوس بازی تعبیر شده است. حمایت صدابردار فیلم از امتناع پگاه نتیجه ای ندارد و در شرایطی که صدابردار به نشانه اعتراض به این شرایط آن پلان خاص را بدون صدا گرفته و بسیاری از دوربین های شخصی افراد حاضر برای ثبت این نمای زیبا و انتحاری محیا شده و لحظه را ثبت کردند، پگاه آهنگرانی از ارتفاع 5/2 متری روی زمینی که با هیچ وسیله ای ایمن نشده بود سقوط کرد و با آسیب دیدگی جدی از ناحیه پا و کمر در بستر بیماری به سر می برد.
نکته مهمتر آنکه کارگردان اصرار به قرار نگرفتن تشک و وسیله ایمنی در روی زمین برای حفظ امنیت پگاه در صورت احتمال سقوط داشته و این رویکرد را وجهی از حرفه ای گری خود و خوب درآمدن پلان مورد نظرش دانسته تا دوربین امکان چرخش در حرکت کافی را داشته باشد.
در حالی که این پرونده هنوز باز است، ولی اقدامات قضایی برای رسیدگی به پرونده و پیدا کردن مقصر انجام نشده و مسئله به نامه نگاری شخصی ثریا حکمت، مادر پگاه آهنگرانی، پاسخ های بیرون از گود تهیه کننده و نهایتاً صدور بیانیه شدیداللحن انجمن بازیگران سینمای ایران انجامیده است!
هنوز مدتی زیادی از حادثه ای که برای یکی از مهمانان عوامل سازنده در پشت صحنه مجموعه "من نه منم" اتفاق افتاد و سقوط منجر به فوت این فرد شد نگذشته که خبر می رسد مصطفی کرمی دستیار فیلمبردار سینمای ایران که فیلمبرداری برخی از سفرهای استانی رئیس جمهور را انجام داده هم به تازگی دچار سانحه ای سر صحنه فیلمبرداری شده و متأسفانه دست و پای خود را از دست داده است.
هنگام فیلمبرداری یکی از صحنه های یک فیلم، سیم برق از روی دکل روی این فیلمبردار افتاده که برخلاف پیش بینی ها اداره برق منطقه در آن برق جریان داشته است. این فیلمبردار پس از انتقال به بیمارستان مهر و پس از عمل جراحی دو دست خود را از ساعد همراه با انگشتان پای خود از دست داده و در چنین وضعیتی هنوز تهیه کننده فیلم و اداره برق منطقه ای تماسی با وی نگرفته اند.
اگر بخواهیم به کمی قبلتر رجوع کنیم نمونه های اینچنینی کم نیستند. ولی برجسته ترین آن شاید درگذشت کارگردان سینمای ایران علی سجادی حسینی باشد که در حال فیلمبرداری فیلم "خط آتش" به جهت استفاده از گلوله واقعی به جای گلوله مشقی جان خود را از دست داد. حادثه ای که هیچگاه پیگیری دقیقی نشد و اگر هم شد اطلاعات آن در اختیار مردم قرار نگرفت.
سینمای ایران در شرایط کنونی با بحران های متعددی که با آنها دست به گریبان است مسلماً نمی تواند پاسخگوی این علامت سئوال های متعدد باشد. ولی این نکته ریشه ای را نباید از ذهن دور کرد که وقتی امنیت مادی، معنوی، جانی و ... در سینمای ایران رفته رفته کمرنگ می شود، چگونه نمی توان به فردای این سینما دل خوش کرد؟
نظر شما