۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۴

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

اجرای طرح آبرسانی سامانه دوم مشکل آب شرب اصفهان را برطرف می‌کند

 اجرای طرح آبرسانی سامانه دوم مشکل آب شرب اصفهان را برطرف می‌کند

اصفهان- نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: سامانه آبرسانی دوم سهم آبه و مصرف جدید نیست و منابع آن را باید وزارت نیرو تأمین کند، امید ما برای رفع مشکل آب شرب، به سامانه آبرسانی دوم است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طغیانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص مسائل آب زاینده رود اظهار داشت: زاینده‌رود بحرانی‌ترین حوضه آبریز کشور است و علت آن به ورودهایی غیر کارشناسی دولت‌های مختلف بر می‌گردد و رفته رفته اثرات آن تلنبار شده است.

وی افزود: دولت آقای خاتمی طرح انتقال آب به یزد را اجرا می‌کند و آب شرب و صنعت یزد از آب زاینده رود تأمین شود و مقدار انتقالی انجام می‌شود اما تأمین منبع نادیده گرفته می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره دولت آقای احمدی نژاد جدا کردن آب منطقه‌ای چهارمحال بختیاری به این مشکل اضافه کرد که متأسفانه دیر به فکر چاره می‌افتند و حجم زیادی از آب از دست می‌رود. با این وجود برداشت‌ها بیش از اندازه تصویب شده در چهارمحال بختیاری است.

مسئله اصلی مصرف و منبع زاینده‌رود

وی با بیان اینکه برداشت‌های آب از طریق پمپاژ و چاه است، گفت: در سال ۸۴ به چاهای غیر مجاز مجوز داده می‌شود و پیچیدگی‌های این مسئله بیشتر می‌شود؛ همچنین در بالادست هزار و ۲۲۲ مورد سبد آب بند داریم و در سال گذشته که سال آبی خوبی بوده، زاینده‌رود ۶۵۵ میلیون متر مکعب آب داشته است.

طغیانی مشکل اصلی را دوگانگی در تصمیم‌گیری دانست و افزود: برای مثال محیط زیست پدیده‌ای نیست که تالاب گاوخونی را از آن جدا کرد و باید مدیریت با نگاه جامع صورت گیرد.

وی ادامه داد: بحث اصلی در زاینده‌رود دخل و خرج آن است که تعادل ندارد و مصوبات ۹ ماده‌ای و مر قانون در خصوص آن باید اجرا شود که در واقع مشکل مدیران ما تردید، دودلی و تزلزل در تصمیم‌گیری است.

تأمین آب شرب نیاز به طرح انتقال دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تونل اول و دوم کوهرنگ قرار بوده که با تونل سوم تکمیل شود که نشده است؛ مصرف آب اصفهان در سال ۳۲، ۳۰ میلیون متر مکعب از محل تونل کوهرنگ پیش‌بینی شده بود و در حال حاضر مصرف آب حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: منابع زاینده رود طبیعی و کوهرنگ شرب را نمی‌توان تأمین کرد و تأمین آب شرب طرح انتقال نیاز دارد و کوهرنگ ۲ و ۳ و چشمه لنگان باید اجرایی شود.

طغیانی با اشاره به اینکه تزلزل در مدیریت مانع اقدام در این مسیر شده است، گفت: حتی قبل از طرح بن بروجن از میزان آب مصوب دوبرابر بیشتر برداشت می‌کنند و آب را انتقال می‌دهند. هرچند که در این میان آدرس غلطی هم در تأمین آب داده می‌شود که یکی از آنها انتقال آب از خلیج فارس است زیرا آب گران قیمت دردی از کشاورز و شرب دوا نمی‌کند.

برداشت‌های بی‌رویه حتی از آب آزاد شده برای شرب

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که صنایع اصفهان حاضر هستند که دو یورو برای انتقال آب از خلیج فارس بپردازند اما از هر متر مکعب آب زاینده رود که آب خریداری می‌کنند تنها پنج هزار تومان پرداخت می‌کنند که اگر خریدار واقعی هستند که حق‌آبه کشاورز را به قیمت ۶۰ هزار تومان بخر و حتی بدهکار هم هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مسئله آب شرب اصفهان میزان قطر سامانه اول است که آب را به شهر می‌رساند و گفته می‌شود که لوله‌های آب کفاف نمی‌دهد و با چاه‌های داخل شهر افت فشار را جبران می‌کردند. اما در هر حال حاضر آبی که در بالادست برای شرب آزاد می‌شود تنها ۴۰ درصد آن به سامانه آبرسانی می‌رسد و در واقع ۶۰ واحد آن به محض آزاد شدن در مسیر برداشت می‌شود.

وی با اشاره به سامانه بهشت‌آباد گلاب، گفت: این سامانه قرار است از محل سد تا مخازن دانشگاه صنعتی اصفهان را انتقال دهد و به دلیل اینکه داخل تونل است امکان برداشت قطره‌ای آب از آن نیست؛ سامانه دوم سهم آبه و مصرف جدید نیست و منابع آن را باید وزارت نیرو تأمین کند و امید ما برای رفع مشکل آب شرب، به سامانه آبرسانی دوم است.

کد خبر 5231659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha