۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱

در جلسه امروز شورای شهر عنوان شد؛

نزدیک انتخابات حاشیه سازی نکنید

نزدیک انتخابات حاشیه سازی نکنید

در جریان اصلاح مصوبه الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها پای هیات های مذهبی را هم به میان کشیده شد و رئیس شورای شهر مطرح شدن آنرا در نزدیک انتخابات به صلاح ندانست.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به بررسی لایحه «اصلاح مصوبه الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها و محصولات یک‌بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران» پرداخته شده و ناهید خداکرمی به عنوان پیشنهاد دهنده توضیح داد: حدوداً در دنیا بیش از ۳.۵ میلیون زباله تولید می‌شود که سهم ایران از این حجم حدود ۴۰ هزار تن است که سهم قابل توجهی از این مقدار مربوط به پلاستیک‌های تجزیه ناپذیر بخصوص پلاستیک است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ نوع ماده شیمیایی در کیسه‌های پلاستیکی وجود دارد که سرطان‌زا هستند. گفت: براساس قانون شورای اسلامی به شهرداری تهران درباره مدیریت محیط زیستی و اجرای برنامه اصلاح الگوی مصرف در این باره ابلاغ شده که با هدف تأمین عمده تولیدی و پیشگیری از اثرات سو مصرف پلاستیک و تغییر الگوی مصرف و جایگزین شود.

خداکرمی ادامه داد: باید مراکز وابسته به شهرداری تهران، برای بسته بندی و حمل و نقل کالاها از کیسه‌های قابل بازیافت استفاده کنند و با فرهنگ سازی شهروندان هم تشویق به استفاده از این نوع کیسه‌ها شوند، و براساس این طرح کلیه ادارات موظف اند در جلسات و همایش و رستوران‌ها و تفرج گاه‌ها برای پذیرایی از ظروف غیر پلاستیکی استفاده کنند.

حسینی میلانی پرسید طبق این طرح، استفاده از ظروف پایدار در شهرداری تهران چه تأثیری در روند عملکردشان دارد و از جنبه ارزشیابی عملکردها و تصویب بوده چه تأثیری دارد؟

هاشمی از پولی نبودن کیسه‌های پلاستیکی عرضه شده در مراکز تجاری تحت نظارت شهرداری انتقاد کرد.

خداکرمی درباره پولی نکردن کیسه‌ها گفت: شهروند درباره این مساله گفته است که اگر همه فروشگاه‌ها تبعیت نکنند ضرر می‌کنیم.

در حال ایجاد رشته کوه‌های آرادکوه هستیم

میرلوحی در موافقت با این طرح گفت: به موازات اینکه کوه‌های شمال تهران تراشیده می‌شود در حال ایجاد رشته کوه‌های آرادکوه هستیم، هرچند خوشحالیم که ۹ هزار تن تولید روزانه پسماند در تهران به به ۵ هزار تن کاهش یافته اما این گونه تصمیمات لازم است که در شهری مثل تهران به خاطر جمعیت و مصرف باید به سمت کاهش تولید پسماند برویم. کار سختی است و باید فرهنگ سازی شود و شهرداری هم باید به طور محکم بایستد.

شینا انصاری رئیس اداره محیط زیست شهرداری تهران این لایحه را یک لایحه پیشرو محیط زیستی دانست که حدود ده سال پیش ارائه شده بوده اما به نحو مطلوبی اجرا نشده بود، چون محیط زیست در شهرداری فاقد ساختار مصوب بوده و نیاز بوده با توجه به شرح وظایف دبیرخانه پیگیری کنند.

وی ادامه داد: در سطح کلان در مورد مصرف مواد پلاستیکی سازمان محیط زیست وظیفه دارد و باید به شکل پیش نویس قانونی کارهای تشویقی و ترغیبی را دنبال کند.

انصاری این لایحه را اثرگذار دانسته و گفت: با اصلاحات صورت گرفته این لایحه را به روز رسانی کرده و ابزارهای لازم را دیده‌ایم تا به تناسب به موضوعات بپردازد.

در نهایت با ۱۲ رأی موافق کلیات این لایحه به تصویب رسید.

نزدیک انتخابات اجازه حاشیه سازی نمی‌دهم

در ادامه امانی شورا را نسبت به حذف استفاده از ظروف یک بار مصرف در هیأت‌های مذهبی موظف دانست.

هاشمی با اشاره به اینکه بحثی درباره فروش ظروف پلاستیکی نبوده و درباره کیسه صحبت شده است خطاب به وی گفت: چرا این مساله را به هیأت‌های مذهبی ربط می‌دهید. من اجازه نمی‌دهم نزدیک انتخابات این مساله مطرح و حاشیه سازی بشود.

حسینی میلانی پیشنهاد داد: خروجی ارزشیابی عملکرد سازمان‌های شهرداری که بحث محیط زیستی مطرح است و مکلف به تجدیدپذیرها استفاده کنند به عنوان شاخص تبدیل شود تا در مجموعه‌ها تحرک ایجاد کند.

هاشمی با این پیشنهاد هم مخالفت کرد و گفت: این گزارش‌گیری امکان پذیر نیست. شهرداری آمار معمولی را هم نمی‌تواند بدهد.

خداکرمی گفت: وظایف کمیته درباره نظارت صحبت شده و اگر در ارزشیابی لحاظ شود سیستم شهرداری موظف می‌شود.

صدراعظم نوری با اشاره به مخالفت‌های هاشمی گفت: کارهایی در صحن شورا صورت می‌گیرد که موجب وهن است، روح این لایحه ناظر بر فرهنگ سازی است تا با ضوابط و محدودیت‌هایی تغییر رفتار ایجاد شود.

وی ادامه داد: در ازای تسهیلات شهرداری باید ضوابطی هم داشته باشد. یا در داخل شهرداری افرادی که در حوزه مالی فعالیت می‌کنند براساس مصوبات می‌توانند ممنوعیت ایجاد کنند.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: مساله به هیأت‌های مذهبی ربطی ندارد اما چون شهرداری با هیأت مراوده دارد باید بخواهد که رعایت کنند و موافق این هستم تا از این طرق فرهنگ سازی شود و به راحتی از طریق هزینه‌ها می‌توان کنترل کنند.

مسجد جامعی گفت: هاشمی گفتند این را به هیأت‌ها محدود نکنیم، هر دستگاهی که از شهرداری کمک می‌گیرد، موظف است رعایت کند.

تصمیم گیری درباره این پیشنهادات به جلسه بعدی شورا موکول شد.

کد خبر 5235395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha