۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۴۴

معاون وزیر ارتباطات خبر داد؛

راه‌اندازی مرکز خدمات ارتباطی با محوریت ایجاد بازار بین‌المللی

 راه‌اندازی مرکز خدمات ارتباطی با محوریت ایجاد بازار بین‌المللی

کرج - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی مرکز خدمات ارتباطی با محوریت ایجاد بازار بین‌المللی برای تولید کنندگان محتوای داخل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فتاحی بعدازظهر چهارشنبه در آئین افتتاح مرکز خدمات ارتباطی بین‌المللی شهید محسن فخری زاده در محل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های اسناد مصوب شورای عالی فضای مجازی در خصوص طرح کلان و سند معماری شبکه اطلاعات وزیر ارتباطات تکالیف ویژه‌ای را برای شرکت زیرساخت تعیین و تکلیف کردند.

وی بیان کرد: پس از تصویب این سند در شورای عالی فضای مجازی انجام و طراحی پروژه‌ها در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفت.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در سال گذشته موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در مرکز بومهن شدیم که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد و راه‌اندازی منطقه ویژه فناوری اطلاعات یا اینترنشنال آی اس تی بود در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: با توجه به فوایدی که راه‌اندازی این مرکز در حوزه فناوری ارتباطات و ارتباطات بین‌الملل خواهد داشت، در دستور کار شرکت زیرساخت قرار گرفت.

فتاحی خاطرنشان کرد: تجربه خوبی که در ابتدای راه‌اندازی و طراحی شبکه ملی اطلاعات نسبت به ایجاد مراکز آی ایکس تی شده بود، شکل مناسبی به جریان داده و محتوا داده بود و یکی از نودها و اجزای اصلی شبکه بود، جریان محتوا بر اساس تشکیل آی ایکس تی از لحاظ اقتصادی و فنی شکل مناسبی به خود گرفت.

وی ادامه داد: طبق آمار از میزان ۲۰۰ مگابیت در ثانیه پهنای باندی که شبکه اطلاعات و ترافیک این شبکه در سال ۹۶ داشت، امروز از طریق راه‌اندازی مراکز آی اس تی بیش از ۲ هزار گیگابیت پهنای باند شبکه ملی ارتباطات دست پیدا کردیم که موفقیت شگرفی بود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مشاهده می‌کنیم، در سطح بازار این میزان ترافیک و میزان تولید محتوا در سطح بستر شبکه ملی اطلاعات اتفاق می‌افتد، عوائد ایجاد نودهای مرکز تبادل داده است.

وی در خصوص بررسی‌های انجام شده برای طراحی سند معماری و طرح شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: یک نود به نام مرکز اتصال بین‌الملل یا اینترنشنال آی اس تی در نظر گرفته شد که در شرکت زیرساخت پس از مطالعات انجام شده، منطقه ویژه اقتصادی پیام برای ایجاد این نود طراحی شد.

فتاحی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اهداف دنبال شده برای راه‌اندازی این مرکز ایجاد بازار بین‌المللی برای تولیدکنندگان محتوای داخل است، تصریح کرد: یعنی ایجاد بستر مناسب با تسهیلات و ترجیحات تعرفه‌ای که محتوا و کانتکتی که در داخل کشور تولید می‌شود و مشتری‌های بین‌المللی دارند، بتوانند باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار مشتریان خارج کشور قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف دیگر این طرح این است، در این مرکز به عنوان مرکز بین‌المللی از محتوا و داده‌هایی که در خارج از کشور وجود دارد و در داخل کشور مشتری و علاقه‌مند دارد و همچنین با توجه به موضوعات بین‌الملل بخشی از این داده‌ها در این مرکز میزبانی و مجدد کیفیت و قیمت مناسب نسبت به دسترسی محتواهای بین‌المللی برای کاربران داخل شبکه‌ای ایجاد کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سومین موضوع ایجاد زیرساخت برای آماده‌سازی رفع انحصار از داده پهنای باند بین‌الملل است که اولین گام ایجاد زیرساخت فنی بوده که در دو سال گذشته برای رفع انحصار زیرساخت اقدامات مؤثری انجام شد.

وی ادامه داد: ویس بین‌الملل، سیگنالینگ بین‌الملل و … از انحصار خارج شد که با آزادسازی موارد یاد شده تجربه خوب و افزایش کیفیت، ایجاد رقابت و کاهش قیمت را مشاهده کردیم.

فتاحی متذکر شد: موضوع آزادسازی و بحث تجاری پهنای باند بین‌الملل به عنوان زیرساخت این مرکز در فاز اول به کار گرفته خواهد شد.

کد خبر 5236820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha