۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۹

توضیح وزارت نفت درباره ناتوانی زنگنه در تحقق برنامه تولید نفت

توضیح وزارت نفت درباره ناتوانی زنگنه در تحقق برنامه تولید نفت

روابط عمومی وزارت نفت طی جوابیه ای درباره گزارش خبرگزاری مهر درباره ناتوانی وزیر نفت در تحقق برنامه تولید نفت توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در تاریخ ۱۸ خرداد ماه سال جاری، خبرگزاری مهر طی گزارشی با عنوان «ناتوانی زنگنه در تحقق برنامه تولید نفت» به بررسی اظهارنظر وزیر نفت درباره تولید ۶.۵ میلیون بشکه نفت در دولت سیزدهم پرداخت. روابط عمومی وزارت نفت طی جوابیه ای ضمن توهین و طرح اتهام به خبرگزاری مهر به عنوان نماینده افکار عمومی، توضیحاتی را ارائه داد. لازم به تاکید است حق طرح شکایت از اتهام‌های مطرح شده از سوی روابط عمومی وزارت نفت خطاب به خبرگزاری مهر نزد مقامات قضائی برای این خبرگزاری محفوظ است. متن توضیحات روابط عمومی وزارت نفت را در ادامه می‌خوانید:

۱- خبرگزاری محترم مهر در شرایطی که هشت سال بلاانقطاع کمر به تخریب و تهمت‌سازی علیه وزارت نفت بسته، حالا مدعی کارنامه این وزارتخانه شده است! البته این روزها که بازار اتهام‌زنی به دولت بسیار پررونق و نان فردای برخی در سبقت از یکدیگر در تهمت‌زنی به دولت نهفته است، از آن خبرگزاری انتظاری بیش از این هم نبوده و نیست، اما متأسفیم که جعل حقیقت را حالا به عرصه‌های فنی و تخصصی اقتصاد ایران از جمله ظرفیت تولید نفت نیز تسری دادید. چراکه بازی با این موضوعات در نهایت شادمانی رقبای نفتی ایران در منطقه را به همراه خواهد داشت، هرچند شاید شادمانی شما نیز به آنها متصل شده است.

۲- همان‌گونه که زنگنه در سخنان مورخ ۱۰ خرداد توضیح داد، موضوع ضرورت افزایش ظرفیت تولید نفت از منابع صیانت‌شده متکی به الزام «سیاست کلی نظام در زمینه انرژی» ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷ است و سلیقه یا نظر فرد یا دولت مشخصی نیست. آنچه وزیر نفت در زمینه ظرفیت ۶.۵ میلیون بشکه‌ای تولید اشاره کردند نیز مستند به مطالعات و بررسی‌های تخصصی انجام شده است، اما در نهایت آقای زنگنه این عدد را هم به‌عنوان «توصیه‌ای فنی» خطاب به دولت بعدی ارائه کردند و بی‌شک دولت آینده نیز با تکیه به نظرات کارشناسی و تخصصی در این زمینه اقدام خواهد کرد.

۳- طی هشت سال گذشته، مجموعه صنعت نفت ایران با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ معاصر مواجه بوده است، هرچند شما نیز به زعم «مغزهای متفکرتان» احتمالاً عقیده دارید تحریم‌ها اثری بر اقتصاد کشور نداشته است! تحریم برای صنعت نفت یک سم مهلک است که متأسفانه بر عکس مدل فکری کاغذی شما، در عالم واقعیت امکان تبدیل کردن این آفت به فرصت وجود ندارد هرچقدر هم روی کاغذ مسائلی همچون تهاتر و همکاری با همسایگان راه‌حل به نظر بیاید، در عرصه حقیقت اینها فقط شعارهای مردم‌فریبی است که چاره‌ای برای توسعه نفت نیست، هرچند شاید در رأی ساختن مختصری به کار بیاید. اما این واقعیت را نباید از یاد برد که تحریم برای نفت یعنی توقف توسعه. این سم مهلک نخستین عضوی که از کار می‌اندازد ساختار تولید و ظرفیت‌های در دست توسعه است، حالا در شرایطی که شش سال از هشت سال گذشته صنعت نفت ایران با عمیق‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو بوده است طلبکاری از اینکه چرا ظرفیت تولید نفت ایران به ۵ میلیون بشکه اشاره‌شده در برنامه اولیه وزرات نفت نرسیده در نوع خود نشان از نوعی «توهم آمیخته به وقاحت» دارد.

۴- درباره اعداد تولید اشاره شده با عنایت به اینکه از زمان آغاز تحریم‌های ضدایرانی، اساساً وزارت نفت از ارائه آمار و ارقام تولید و صادرات خودداری می‌کند، تمامی اعداد منعکس‌شده در این گزارش فاقد اعتبار و به کلی نادرست است. تأکید می‌شود اعداد و ارقام تولید و صادرات نفت ایران صرفاً با اعلام وزارت نفت و نه حتی دستگاه‌های دولتی دیگر، دارای اعتبار است.

۵- در بخشی از گزارش نوشته‌اید «از آنجایی که در حال گذران روزهای داغ انتخاباتی ریاست جمهوری هستیم، بخشی از صادرات نفت که از سوی یکی از کاندیداها انجام می‌شد، کاهش یافته است». وزارت نفت البته مرجع ضمیر شما را نمی‌شناسد، چرا که هیچ‌یک از نامزدهای محترم ارتباطی با صادرات نفت ایران ندارند، اما اگر خبرگزاری محترم مهر اطلاعی از این امر و این شخص خاطی دارد لطفاً دستگاه‌های ذی‌صلاح و به‌ویژه یکی دیگر از کاندیداهای محترم انتخابات را مطلع نمائید تا ایشان فارغ از غوغای انتخابات و با قید فوریت به تخلف صورت گرفته و خسارت تحمیل شده به ملت ایران بر اساس «العدل اساس الملک» رسیدگی نمایند.

۶- درباره قراردادهای جدید نفتی هم چندین گزاره نادرست به کار برده‌اید از جمله اینکه فکر کرده‌اید مطالعه و پذیرش این نسخه جدید قراردادهای نفتی برای سرمایه‌گذاران تازگی داشت و به همین دلیل این قراردادها با تأخیر مواجه شد! طنز تلخی که نشان می‌دهد گزارش‌نویس خبرگزاری مهر حتی با مقدمات مسائل حقوق سرمایه‌گذاری و صنعت نفت آشنایی ندارد، اما حقیقت این است که انواع رایج قراردادهای نفتی در جهان برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای چندان پیچیده نیست و صرفاً مذاکرات میان طرفین ممکن است به دلایل فنی و تخصصی طولانی شود که درباره قراردادهای جدید ایران حتی این اتفاق هم نیفتاد و صرفاً در برخی موارد برای نمونه ایجاد کنسرسیوم‌های چندشرکتی توتال - ملی نفت چین - پتروپارس به دلیل شراکت سه کمپانی بین‌المللی، زمان اصلی صرف‌شده برای مذاکرات فی مابین آنها بود که این ربطی به نوع قرارداد و مذاکره با وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) نداشت.

۷- از فرصت استفاده می‌کنیم و یادآور می‌شویم آنچه در حقیقت سبب تأخیر در انتشار نسخه نهایی قراردادهای جدید نفتی ایران شد ایرادتراشی‌های غیرواقعی و فیک‌نیوزهای منتشره از سوی چند رسانه از جمله خبرگزاری مهر بود که شماری از نمایندگان مجلس وقت نیز به استناد همین فیک‌نیوزها و جریان‌سازی‌های تهی از واقعیت مکرراً در مسیر تصویب قراردادهای جدید نفتی مانع‌تراشی می‌کردند. رسانه‌های یک جریان سیاسی برای ناکام گذاشتن این قراردادها و تأخیر مصنوعی دو ساله‌ای که در مسیر آن ایجاد کردند خسارتی به ملت ایران زدند که اگر بیشتر از خسارت‌های برخی دشمنان نباشد کمتر از آن نیست، آن رسانه‌ها و آن جریان سیاسی که این خسارت را به ملت زد بالاخره روزگاری در پیشگاه این ملت روسیاه خواهند بود، هرچند شاید حالا ژست مدعی و طلبکار مبارزه با فساد و خسارت ملی هم به خود بگیرد، اما واقعیت این است که حقیقت در نهایت پشت دروغ پنهان نخواهد ماند.

پاسخ خبرگزاری مهر / توضیح یا اتهام زنی؟

۱ - وزارت نفت در حالی با تکیه به شیوه مسبوق به سابقه خود، فرافکنی کرده و خبرگزاری مهر را که همواره بر اساس مستندات به نقد عملکرد این وزارتخانه پرداخته است، متهم به جعل حقیقت کرده است که به نظر می‌رسد درک صحیحی از محتوای گزارش خبرگزاری مهر که دقیقاً با تکیه بر اظهارات متخصصین بالادستی صنعت نفت همان وزارتخانه نگارش شده، ندارد. البته حق طرح شکایت از اتهام‌های مطرح شده از سوی روابط عمومی وزارت نفت خطاب به خبرگزاری مهر نزد مقامات قضائی برای این خبرگزاری محفوظ است.

از سویی دیگر تمامی رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی مجاز به نقد و طرح سوال از اظهارات و عملکرد مقامات مسئول هستند و دلیل گره زدن این مطالبه گری که علاوه بر امکانی قانونی، مطابق عینی فرمایش رهبری معظم انقلاب اسلامی است، به اتهام زنی و تخریب چیست؟ گویا وزارت نفت به تاسی از رئیس دولت تدبیر و امید که ۵۴ توهین به منتقدین خود در کارنامه دارد، این مجموعه را متهم به توهین و اتهام زنی به منتقدین عملکردی خود می‌داند. این در حالی است که وظیفه ذاتی رسانه‌های جمعی در سراسر دنیا نقد به عملکرد مقامات مسئول است نه مجیزگویی و خوش رقصی باب میل روابط عمومی‌ها. خبرگزاری مهر نه تنها در بخش صنعت نفت، بلکه در تمامی حوزه‌های خبری خود رویکرد انتقادی با اولویت اصلاح دارد.

۲ - هر چند اظهارات وزیر نفت در مقام توصیه بوده است، اما به گفته کارشناسان اغلب توصیه از سوی فردی پذیرفته است که خود کارنامه عملیاتی قابل قبولی داشته باشد. وزیر نفت به عنوان تصمیم گیر صنعت نفت کشور که مدعی است در بخش نفت ژنرال است، طی ۸ سال زمامداری اخیر خود در وزارت نفت نتوانست ظرفیت تولید نفت خام را به وعده ۵ میلیون بشکه‌ای خود حتی برساند. وزیر نفت با چنین کارنامه‌ای می‌تواند در مقام یک توصیه کننده قرار گیرد؟ بی شک وزارت نفت دولت آینده پیش از وعده‌های تریبونی و طرح اعداد و ارقام نجومی افزایش تولید نفت، باید باتوجه به ظرفیت‌های موجود از نظر اعتباری و لجستیکی، رقم افزایش ظرفیت تولید را مد نظر قرار دهد نه بر پایه توصیه‌ها.

۳- مقوله تحریم اقتصادی در انواع مختلف آن، موضوع تازه ای برای ایران محسوب نمی‌شود که به رسم دولت تدبیر و امید تمام ناکارآمدی‌ها و ناتوانی‌ها و ادعاهای پوشالی را بر ذمه تحریم‌ها گذاشت. بد نیست وزیر نفت پاسخ دهند آیا با حدود ۳۰ سال سابقه وزارت در جمهوری اسلامی ایران، پیش بینی شرایط تحریمی را نداشته است؟

از طرفی وزیر نفت در روز کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی وعده ظرفیت تولید حدود ۵ میلیون بشکه نفت در روز را با وجود تحریم را داد و معتقد بود ژنرال‌ها از پس شرایط وقت صنعت نفت بر می آیند. از طرفی منهای لفاظی‌های بی پایه جوابیه روابط عمومی وزارت نفت که رنگی از تخصص در آن دیده نمی‌شود و تنها کری خوانی‌های سیاسی است، بهتر است تکیه به کارنامه‌های عملیاتی روی زمین داشته باشیم؛ در دولت نهم و دهم باوجود تحریم‌های نفتی، شاهد ثمردهی قراردادهای صادراتی گاز، توسعه فازهای پارس جنوبی در مراحل اولیه که نیاز مبرم که تأمین تجهیزات و کالا دارد و … بودیم که به دلیل جزئی بودن و اطناب مطلب، از شرح آن پرهیز می‌کنیم. تفاوت بین دولت‌ها، تحریم نیست؛ مسئله خواستن و اعتقاد به توانستن است که در همین راستا شانه زیر بار مسئولیت اجرایی داد نه اینکه اعلام کنیم از زندان رفتن می‌ترسیم و در پی امان نامه برای اجرای مسئولیت باشیم. اگر نه هیچ متخصصی منکر اثر منفی تحریم‌های اقتصادی بر صنعت نفت نیست، اما نمی‌توان تحریم را دستاویزی برای توجیه ناکارآمدی‌های مقامات مسئول دانست.

۴ - به نظر می‌رسد هجوم نگاه سیاسی نگارنده اجازه درک جان مطلب و البته آنچه به وضوح طبق گفته منابع آگاه داخلی وزارت نفت و کاملاً تخصصی توضیح داده شده را نداده است. از دست رفتن زمان برای عقد قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی منهای مذاکرات عرف، متأثر از اصرار وزارت نفت برای عقد این قرارداد در قالب جدید قراردادهای نفتی بود که تهیه و تدوین این قراردادهای جدید نفتی زمان بر بود.

۵ - لازم به تاکید و یادآوری است که روابط عمومی وزارت نفت مکرراً به طرح تهمت با استفاده از عبارات مختلف پرداخته است که بی شک حق شکایت حقوقی در نزد مقامات قضائی برای خبرگزاری مهر که همواره در تمامی حوزه‌ها بر اساس مستندات به تهیه خبر پرداخته، محفوظ است. موکدا مطرح می‌شود بهتر است نگارنده که به نظر می‌رسد بیش از استفاده از مشاوران تخصصی در حوزه، متأثر از ایدئولوژی سیاسی است، با استفاده از ادله تخصصی به انتقادات مطرح شده از سوی خبرگزاری مهر پاسخ دهد نه بیانیه خوانی سیاسی. بی شک علت وجودی رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی رصد دقیق اجرا و حفظ منافع ملی است نه مجیز گویی مقامات. انتقادات وارده به قراردادهای جدید نفتی به طور تمام و کمال بر پایه اظهارات متخصصین و دکترین‌های حقوق نفت و گاز مطرح شد نه نگارنده هایی با سابقه سیاسی سو یا دارای مدرک مهندسی ساختمان؛ خبرگزاری مهر تنها محفل و بستری برای مباحثه‌های تخصصی و نقل کننده اظهارنظرات افراد شاخص در حوزه حقوق نفت و گاز دانشگاه‌های برتر کشور، در این حوزه بوده است.

کد خبر 5239067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha