۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۵

«هفت روز سیما» در مهر؛

کارت زرد دوم برای مجری «شما»/ژاله صامتی چگونه ستاره «زیرخاکی» شد؟

کارت زرد دوم برای مجری «شما»/ژاله صامتی چگونه ستاره «زیرخاکی» شد؟

حضور موفق ژاله صامتی در «زیرخاکی»، گاف دوباره مجری «ترانه باران»، بازتاب مسدود شدن دامنه سایت‌های برون مرزی و ادامه جنجال بر سر دستمزدهای شبکه نمایش خانگی از اخبار مهم این هفته بود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه سوم تیرماه می‌توانید با شماره ۸۴ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ ژاله صامتی

انگشت شمارند زنان بازیگری که در حوزه کمدی و طنز فراتر از نقش‌آفرینی، یک کاراکتر را به «شخصیت» تبدیل کنند. بازیگرانی که صرفاً دیالوگ‌ها و بازی‌هایی شبیه همه نقش‌های زنانه دیگر سریال‌ها ندارند و آنچنان به نقش «جان» و «تشخص» می‌دهند که در هر موقعیتی مثل زندگی واقعی، اکت ها و بازی‌های متفاوتی را عرضه می‌کنند. ژاله صامتی اما در سریال «زیرخاکی» و در کنار پژمان جمشیدی توانست پا به پای او در این میدان بازی حرکت و شخصیتی جان‌دار و در عین حال بانمک را خلق کند.

صامتی البته استعداد تازه‌ای نیست اما به قطع این سال‌ها پختگی و مهارت و توانمندی بیشتری به بازی‌هایش بخشیده است. شاید خیلی‌ها هنوز نقش «گلابتون» را از او در قالب تلویزیون به یاد داشته باشند که جزو اولین بازی‌های ژاله صامتی در تلویزیون بود و در همان اولین بازی‌های سخت هم با حسین پناهی به عنوان زوج هنری خود همبازی شده بود. صامتی فعالیت زیادی در دهه ۷۰ تا یکی دو سال اولیه دهه ۸۰ داشت اما بعد از آن بیشتر مشغول صحنه تئاتر و سینما شد و سال‌ها در تلویزیون بازی نکرد.

کارت زرد دوم برای مجری «شما»/ژاله صامتی چگونه ستاره «زیرخاکی» شد؟

صامتی در سال‌های اخیر نقش‌های متفاوتی را هم در سینما ایفا کرده است از فیلم‌های تاثیر گرفته از سینمای مسعود کیمیایی چون «درخونگاه» تا آثار کمدی مثل «شیشلیک» و همین حضور در آثار متعدد، استاندارد بازیگری او را به گونه‌ای قرار داده است که این روزها به راحتی توانست در مقابل چشمان مخاطبانش بدرخشد.

این درخشش تا حدی هم به چالش و چگونگی حضور در سریال «زیرخاکی» و فضای طنازانه آن برمی‌گردد و اینکه بازیگر چگونه توانسته است خود را هم طراز نقش اول سریال قرار دهد. صامتی در این سریال توانست همپای پژمان جمشیدی (که مهارت و بازیگری او هم در همین سریال مورد توجه رسانه‌ها و منتقدان قرار گرفته است) توانمند ظاهر شود.

پاسکاری ها و دیالوگ‌های پینگ پنگی این دو بازیگر در رویارویی با یکدیگر از سکانس‌های دلنشین و دلچسب سریال بود که توانست توفیق هر دو بازیگر را در نقش‌هایشان در بر داشته باشد. صامتی اما نه تنها به عنوان زوج هنری جمشیدی که در همراهی با هر یک از نقش‌های دیگر هم توانست به خوبی ظاهر شود رویارویی او با نقش رمال که ستاره پسیانی بازیگرش بود که قرار است خشم و حسادت را در فضایی طنز با هم نشان دهد یا در سکانس‌هایی که بازیگر مقابلش گیتی قاسمی است نیز به وضوح به این مهارت بازیگری، جلوه بخشید.

شاید برای جلیل سامان کارگردان «زیرخاکی»، این سریال در فصل اول با ریسک‌هایی همراه بود که هم خودش اولین سریال طنز را ساخته بود و هم بازیگرانی را در موقعیت‌های متفاوت و دیده نشده‌ای به کار گرفت با این حال طراحی فکر شده او باعث شد این ریسک به سمت یک موفقیت برود و فصل دوم سریال با پختگی بیشتری نیز همراه شود.

حاشیه هفته؛ گاف دوباره مجری شبکه شما

فقط گفتگوهای داخل تاکسی است که هرکسی هر چه دوست دارد می‌گوید و نه قرار است جایی ثبت و ضبط شود و نه کسی انتظار دارد دیگری با مدرک و سند که هیچ، حتی با حداقلی از علم و آگاهی حرف بزند! در تاکسی می‌نشینید چند کلامی از راننده یا باقی مسافران می‌شنوید و بعد از پیاده شدن همه چیز تمام می‌شود و خودتان هم می‌دانید همان چند کلام هم که تا پشت پرده انواع فسادهای اقتصادی و تحلیل‌های سیاسی می‌رود بیشتر برای غر زدن و طی کردن مسیر بوده است اما تصور کنید همین حرف‌های خام و بدون حتی یک جستجوی ابتدایی اینترنتی را از تریبون رسمی رادیو و تلویزیون بشنوید!

رسانه‌ای که هر یک دقیقه‌اش به تعداد آدم‌هایی که می‌توانند گوش دهند و ببینند بارها و بارها به اشتراک گذاشته می‌شود و هر یک جمله‌اش خوب یا بد درست یا غلط به عنوان گزاره‌هایی صحیح برای مخاطب تلقی می‌شود. این تلقی نسبت به مهمان و کارشناس و مجری برنامه‌ها هم سطح بندی دارد و اگر حرفی مهمان بزند کمتر مورد مشروعیت و مقبولیت دارد تا مجری که به طور معمول به عنوان ویترین رسانه ملی در نظر گرفته می‌شود و سخنانش از فیلتر سردبیر و نویسنده و حتی تهیه کننده برنامه‌ها می‌گذرد. پس خطای مجری در برنامه‌ها با شدت و حدت بیشتری همراه است و اتفاقاً باید هر خطا را به مثابه آخرین خطا در نظر گرفت.

کارت زرد دوم برای مجری «شما»/ژاله صامتی چگونه ستاره «زیرخاکی» شد؟

این همه مقدمه آوردیم تا شاید اهمیت گاف دوباره محمد اسکندری مجری شبکه شما بیشتر مشخص شود. مجری‌ای که دفعه قبل، خطایی نسبت به زنده‌یاد پرویز مشکاتیان یکی از بزرگان هنر موسیقی ایران مرتکب شد و بار بعد به جای اصلاح اشتباه خود با پافشاری بیشتر خطای بدتری را از خود به نمایش گذاشت.

این مجری تلویزیون حالا در خطای دوباره‌ای که باز هم نسبت به یکی از بزرگان موسیقی ایران «کیهان کلهر» صورت گرفت، این هنرمند بزرگ کُردتبار را اهل لرستان نامید! کیهان کلهر به واسطه آثار و موفقیت‌هایی هم که داشته است شخصیتی فراتر از خانواده موسیقی دارد و چهره‌ای ملی است و همین ویژگی شدت این خطا آن هم از سوی مجری رسانه ملی را دو چندان می‌کند.

قطعاً سهو و خطا و اشتباه جزئی جدایی ناپذیر از آنتن زنده تلویزیون است اما خطاهایی از این دست که به تکرارهای چند باره هم می‌رسد بیشتر به بی مبالاتی‌هایی از سر بی قیدی شبیه است که گوینده اساساً خروجی این اشتباه برایش اهمیتی ندارد. خطاهایی که معلوم نیست برای او چقدر بار سازمانی در بر داشته باشد و حتی همان خطای اول توبیخ و تذکری داشته است یا نه و اگر گرفته چقدر برایش مهم بوده است اما شاید اگر قاب تلویزیون و شدت این خطا برای مدیران به اندازه فوتبال مهم بود تاکنون دو کارت زرد به این مجری تعلق می‌گرفت.

نکته هفته؛ دستمزدهای شبکه خانگی همچنان جنجالی

هفته گذشته در پی حاشیه جنجالی دستمزد ۱۸ میلیاردی محمدرضا گلزار بابت مسابقه «هفت خان» به شکایت رسمی این بازیگر از پوریا ذوالفقاری منتقد سینما اشاره کردیم و اینکه به جای تکذیب یا شفاف سازی درباره خبر اولیه، او از ذوالفقاری که این خبر را اطلاع رسانی کرده شکایت کرده است. پرسش ما این بود که چرا این رقم به صورت رسمی تکذیب نمی‌شود و اتفاقاً بعد از این گزارش تهیه‌کننده برنامه به صورت رسمی وارد گفتگو با رسانه‌های شد و رقم مطرح شده را تکذیب کرد. او ۱۸ میلیارد را تکذیب کرد اما باز هم هیچ شفاف‌سازی ای نسبت به عدد واقعی مطرح نشد و اینکه رقم واقعی چقدر است.

ماجرای دستمزدها در وی او دی‌ها حالا وارد فاز جالب‌تری هم شده است و اتفاقاً به عنوان یک زنگ خطر هم از طرف متولیان امر در نظر گرفته شده است. درواقع علی رغم دستمزدهای بالایی که هر از گاهی به صورت غیررسمی نسبت به سلبریتی ها و بازیگران چهره سریال‌ها و تاکشوهای این روزهای پلتفرم‌های اینترنتی مطرح می‌شود مدیران صنف‌های مختلف نسبت به این دستمزدها هشدار هم داده‌اند.

کارت زرد دوم برای مجری «شما»/ژاله صامتی چگونه ستاره «زیرخاکی» شد؟

محمد صراف رئیس انجمن «شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین» در گفتگو با مهر موضعی گرفت که طبق آن به صراحت اعلام کرد «اولین نتیجه پرداخت دستمزد نجومی، لطمه‌ای است که به لحاظ اقتصادی به خود پلتفرم تولیدکننده وارد می‌شود. نه فقط برنامه‌ها که در سریال‌سازی هم همین است؛ هرچقدر دستمزدها بالاتر برود، هزینه تولید بالا می‌رود و پلتفرم‌ها متضرر می‌شوند.»

بعد از او هم سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما در گفتگوی دیگری با خبرگزاری مهر و با انتقاد نسبت به روند فعلی از پرداخت دستمزدها در سخنانی عنوان کرد که «پلتفرم‌ها هیچ ضابطه‌ای برای ارائه دستمزد ندارند و ارقام پیشنهادی شأن سینما را دچار آسیب جدی می‌کند.»

هاشمی به ویژه به انتقاد از حضور سلبریتی ها در فضای شبکه خانگی و وی او دی‌ها پرداخت و گفته است: «اینقدر اصرار نکنید سوپراستارهای سینما به سینمای خانگی بیایند سینمای خانگی باید بازیگر معرفی کند برای کم کردن هزینه و سود بیشتر باید بازیگر معرفی کنند نباید بازیگران سینما را در شبکه نمایش خانگی استفاده کرد مخاطب وقتی هر هفته استار سینما را در سریال ببیند دیگر برای دیدن این بازیگر پول به گیشه سینما نمی‌دهد.»

سخنان صریح این مدیران نشان می‌دهد که بحث دستمزدهای سلبریتی ها در شبکه خانگی تنها به یکی دو نفر اختصاص ندارد. هرچند که همین چند نفر هم اگر به صورت غیررسمی بیان نمی‌شد، هیچ گاه محل بحث و اظهار نظرهای رسمی‌تر قرار نمی‌گرفت. با این حال سوژه دستمزدهای سلبریتی ها همچنان موضوع روز رسانه هاست و حتی لازم است یک متولی مشخص در این زمینه ورود کند.

مشخص هم نیست در این ماجرا که هم در سینما و هم شبکه خانگی جنجال و حاشیه به پا کرده چه کسی متولی اصلی است، به ویژه که فقط هم یک حوزه را درگیر نکرده است و الان هم متولیان سینمایی گله مندند و هم تهیه کنندگان تلویزیون را که می‌خواهند از همین بازیگران در تلویزیون و با دستمزدهای پایین‌تر بهره گیرند، به صدا درآورده است.

بازتاب هفته؛ مسدود شدن دامنه سایت‌های برون مرزی صداوسیما

شامگاه یکم تیر، پلیس فدرال آمریکا (FBI) در اقدامی غیرمترقبه، امکان دسترسی به وب سایت شبکه پرس تی‌وی از طریق دامنه دات کام (com.) را مسدود کرد. این خبری بود که از نیمه شب دو روز پیش در رسانه‌های داخلی صدا کرد و تا امروز بازتاب فراوانی داشته است.

با مسدود شدن دامنه سایت پرس تی وی البته این شبکه با فاصله‌ای اندک بیانیه‌ای صادر کرد و خبر داد که از این پس کار خود را با دامنه «آی آر» ادامه خواهند و قرار نیست وب سایت این شبکه که صدای بی صدایان بوده است خاموش شود. نکته‌ای که این حسرت را برای برخی نیز به‌وجود آورد که کاش پرس تی وی از همان ابتدا با اتکا به دامنه «آی آر» کار می‌کرد تا این چنین در دام انحصارطلبی‌های رسانه‌ای امریکا نیفتند. پس از این ماجرا اما این اقدام توسط چهره‌های مختلفی محکوم شد که اینجا بازتابی از این واکنش‌ها را خواهید دید.

کارت زرد دوم برای مجری «شما»/ژاله صامتی چگونه ستاره «زیرخاکی» شد؟

غیر از خود پرس تی وی، صداوسیما و پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما که در بیانیه‌ها و واکنش‌هایی جداگانه اقدام امریکا را تلاشی مذبوحانه برای مانع تراشی‌ها در راستای حضور ایران خواندند چهره‌های دیگری هم به این اقدامات واکنش نشان دادند.

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در سخنانی تصریح کرد: مدعیان حقوق‌بشر به ویژه آمریکا در بحث حقوق بشر و آزادی‌بیان برخورد دوگانه و سیاسی دارند. آنچه مربوط به دوستان آمریکا می‌شود، از مقوله آزادی‌بیان و حقوق‌بشر چشم‌پوشی می‌شود، اما آمریکا با کشورهای اسلامی و دیگر کشورها برخورد تبعیض‌آمیز و دوگانه دارد.

او همچنین تاکید کرده است: اقدام آمریکا در توقیف وب‌سایت‌های شبکه‌های برون‌مرزی ایران غیرقانونی و غیراخلاقی و از نظر جمهوری اسلامی ایران محکوم است و این اقدام آمریکا در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌شود.

همچنین آذری جهرمی وزیر ارتباطات مواضع خود را در این باب این گونه بیان کرده است که «رژیم آمریکا ارزش‌های ادعایی خود مانند آزادی بیان را نقض می‌کند و با ایران رویکرد دوگانه دارد. اقدامات آمریکا ضد ایران در عرصه فضای مجازی، تلفن همراه و وب‌سایت‌های ایرانی نقض صریح قوانین بین‌الملل است.»

آذری‌جهرمی با اعلام آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ارائه خدمات لازم در این راستا تصریح کرده است که «حضور جبهه‌مقاومت در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بین‌الملل باید تقویت شود و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران زیرساخت‌های لازم را برای آنان را فراهم خواهد کرد.»

پیشنهاد هفته؛ فصل دوم «دودکش»

از ابتدای هفته آینده سریال «دودکش» روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این سریال در فصل اول با کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی زینب تقوایی به تولید رسید و سال ۹۲ از تلویزیون پخش شد.

برزو نیک نژاد هم آن زمان نویسندگی سریال را بر عهده داشت. بهنام تشکر و هومن برق نورد هم زوج هنری این سریال بودند که حضورشان مورد توجه قرار گرفت. جواد عزتی نیز که این سال‌ها درخشش و توانمندی‌های چشمگیری در بازی‌های جدی و ملودرام از خود نشان داده است در نقش یک روحانی در سکانس‌های کوتاهی در این سریال ظاهر شده بود؛ نقشی که بعدها گفته شد حذفیاتی هم داشته است.

کارت زرد دوم برای مجری «شما»/ژاله صامتی چگونه ستاره «زیرخاکی» شد؟

پخش این سریال در فصل اول با موفقیت همراه بود و مخاطبان را به خود جذب کرد به ویژه که در ماه رمضان هم پخش شد و توانست جزو آثار پربیننده رمضانی قرار بگیرد.

موفقیت این سریال باعث شد چند سال بعد با یک تهیه کننده دیگر یعنی محمود رضوی به تولید برسد این بار اما نام آن به «پادری» تغییر پیدا کرد اما قصه و آدم‌ها همان افراد بودند و خود لطیفی هم کارگردانی فصل جدید را به عهده داشت.

حالا پس از چندین سال تهیه کننده اولیه سریال زینب تقوایی فصل دوم سریال را با نام «دودکش ۲» ساخته است و این بار کارگردانی آن را برزو نیک نژاد که پیش از این نویسنده فصل اول بود بر عهده دارد.

این فصل قرار است از هفته آینده به پخش برسد و باید دید ماجراها از ادامه «پادری» آغاز می‌شود یا اساساً هیچ ارتباطی به فصل اول یا «پادری» ندارد. در این فصل هم بازیگران اصلی سریال از جمله هومن برق نورد، امیرحسین رستمی، بهنام تشکر، سیما تیرانداز، نگار عابدی و محمدرضا شیرخانلو حضور دارند.

کد خبر 5243362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha