۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۴

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نیازمند دیدی تحول گرایانه در آموزش و پرورش هستیم

نیازمند دیدی تحول گرایانه در آموزش و پرورش هستیم

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان معتقد است یکی از مشکلات امروز آموزش و پرورش این است که از نگاه تربیتی در آن غافل شده ایم و همچنین دید تحول گرایانه در آن کمرنگ است.

حسین تاریخی دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انتظارات از دولت آینده برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش و چالش های جدی این وزارتخانه که باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: اول اینکه همه ما باید فهممان را نسبت به بچه های این نسل عوض کنیم. واقعاً بچه ها از محتواهای سیاسی اجتماعی به خوبی سر در می آورند خصوصاً بچه های متوسطه دوم. دانش آموزان از حیث لغت و فهم بسیار جلو هستند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی آموزش و پرورش شاید این است که تمرکز اصلی اش روی آموزش است نه پرورش؛ در حالیکه اسمش وزارتخانه آموزش و پرورش است. اما دغدغه این وزارتخانه، پرورش نیست. همین الان به بستر شاد نگاه کنید. این بستر کاملاً آموزشی است و اصلاً جایی برای اتفاق تربیتی ندارد. تربیت تعامل می خواهد.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان بیان کرد: همینکه در طول ۸ سال ما ۴ وزیر آموزش و پرورش عوض کردیم که با احتساب یک دوره سرپرست برای وزارتخانه می شود ۵ نفر، خودش نشان می دهد که مشکل از کجاست. واقعاً با این میزان تغییر آیا می شود انتظار کار تربیتی داشت؟ می توان انتظار داشت اتفاق تربیتی رخ بدهد؟ این مساله اصلاً برای ساختار تعلیم و تربیت خوب نیست. حالا شما در سطح مدیران کل ببینید چقدر تغییر و تحول رخ داده است.

تاریخی اظهار کرد: از سوی دیگر در توفیقات معلم در این سیستم دنبال توفیقات آموزشی او هستیم. بحث های ما این روزها از کنکور تا بحث مناطق محروم بحث عدالت آموزشی است اما مشخص نیست چطور می خواهیم به آن برسیم.

ما طرح و برنامه به کرات در آموزش و پرورش داریم. آینده درخشان برای آموزش و پرورش در ابهام نیست؛ کافی است کسی وقت بگذارد و اسناد این حوزه را بررسی کند. ما نیازمند این هستیم که نگاه عمیق و بلند و همراه با دید سرمایه گذاری طولانی مدت در این حوزه شکل بگیرد

به گفته وی ثبات قدم در تعلیم و تربیت اصل اساسی است که باید در دولت سیزدهم به آن توجه شود و گفت: ما طرح و برنامه به کرات در آموزش و پرورش داریم. آینده درخشان برای آموزش و پرورش در ابهام نیست؛ کافی است کسی وقت بگذارد و اسناد این حوزه را بررسی کند. ما نیازمند این هستیم که نگاه عمیق و بلند و همراه با دید سرمایه گذاری طولانی مدت در این حوزه شکل بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به بستر فضای مجازی و دانش آموزان گفت: شخصاً قائلم که در نسبت به نوجوان و فضای مجازی اصلاً قابلیت محدودسازی را نداریم یعنی اینکه این فرد به فضای مجازی نیاید و نبیند یک توهم است. این روزها نوجوانان یکی از بازیگردانان اصلی این فضا هستند. تولید محتوا دارند. پس باید آنها را در این عرصه به رسمیت شناخت. مساله این نیست که فیلتر برداشته شود بلکه مساله این است چرا هنوز زیرساخت های اینترنت ملی جدی نیست. حتی هنوز در این زمینه ابهام داریم.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان بیان کرد: وزیر آینده باید کسی باشد که نگاهش به رئیس جمهور نزدیک باشد. دوم اینکه هر وزیری سیاسی انتخاب شود، وزیر آموزش و پرورش اصلاً نباید انتخابش سیاسی باشد. باید یک آرامشی در این وزارتخانه برقرار باشد. این وزارتخانه نباید جولانگاه بده بستان های سیاسی باشد.

وی ادامه داد: دیگر اینکه وزیر آموزش و پرورش به شدت باید جسور باشد. چون ما نیازمند نگاه های متحولانه در این حوزه هستیم. در این ۴۰ سال نتوانسته ایم چنین تحولی ایجاد کنیم. این وزارتخانه فقط یک میلیون نیروی انسانی دارد و کسی جسارت لازم را نداشته باشد در روزمره گی گیر می کند. بحث رتبه بندی، ساخت و سازها در آموزش و پرورش، محتوای کتاب ها، پرداخت حقوق کارهای بسیار مهمی است اما اگر قرار است وزیر در این وادی توقف نکند باید تصمیمات جسورانه ای بگیرد. باید به نقطه‌ای برسد که امور جاری را واگذار کند. جسارت تصمیم گیری درباره اینکه محتوا را به بخش خصوصی واگذار کند داشته باشد. در عین حال باید بتواند افسار این فضا را هم در دست داشته باشد وگرنه این بدنه سنگین او را درگیر روزمره گی می کند.

کد خبر 5252869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha