۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۳

مدیرعامل آبفای خوزستان:

هر خوزستانی یک منبع ذخیره آب داشته باشد

هر خوزستانی یک منبع ذخیره آب داشته باشد

اهواز مدیرعامل آبفای خوزستان گفت: در این وضعیت تنش آبی بهتر است هر خانواده خوزستانی یک منبع ذخیره آب داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کرمی نژاد ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امسال نسبت به سال‌های قبل مشکلات بیشتری وجود دارد؛ هرچند شبیه به این وضعیت در سال ۹۷ رخ داد ولی بر اساس برآورد کارشناسان تنش آبی فعلی نسبت به آن سال کمی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آب‌رسانی شهرها تحت کنترل است زیرا به لحاظ زیرساختی مشکل خاصی وجود ندارد و در صورت بروز مشکل نیز به طور سریع برطرف می‌شود، افزود: هنگام بروز کم‌آبی موانع و مشکلات بیشتر از گذشته نمود پیدا می‌کند اما با این وجود کارشناسان عملیاتی آبفا به محض سوختگی، شکستن یا هر مشکل دیگری برای خطوط انتقال بلافاصله اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اینکه در شهرها به غیر از اندیکا و دهدز مورد حاد یا تنش آبی وجود ندارد، تصریح کرد: از مجموع دو هزار و ۸۰۰ روستای تحت نظر آبفا خوزستان فقط بین ۸۰ تا ۹۰ روستا تحت تنش آبی قرار گرفته که یکی از دلایل آن وجود بیش از ۲۵۰ هزار دام سنگین است.

کرمی نژاد با اشاره به فعال بودن تانکرهای آب‌رسانی برای روستاهای دارای تنش آبی ادامه داد: بخشی از روستاهای هویزه نیز دچار مشکل شدند که حدود ۶ تانکر سیار به آنها اختصاص یافته است؛ همچنین بخشی از روستاهای در مسیر الهایی که مشکلاتی دارند برای آنها پروژه آب‌رسانی تعریف شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده و برای حل این مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروژه‌های موقت تعریف شده است.

وی با اشاره به انجام اقدامات خوب برای آب‌رسانی به روستاهای مختلف و اینکه کارهای باقیمانده با تانکر سیار انجام می‌شود، گفت: ادارات آبفا اهواز، خوزستان و روستایی همه در تلاش هستند که تابستان را به خوبی پشت سر بگذاریم؛ مرخصی همه پرسنل نیز از نیمه خرداد تا اول شهریور امسال لغو شده است تا مشکلی برای این استان پیش نیاید.

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اینکه ۷۶ شهر و همچنین دو هزار و ۷۴۱ روستا در استان خوزستان تحت پوشش قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در این استان جمعیت تحت پوشش آبفای خوزستان چهار میلیون و ۶۹۵ هزار نفر است؛ همچنین یک میلیون و ۴۸۰ هزار اشتراک وجود دارد.

کرمی نژاد با اشاره به اینکه میانگین تولید آب روزانه خوزستان دو میلیون و ۱۵۸ هزار مترمکعب است، خبر داد: منابع تأمین آب در خوزستان ۷۵ درصد از آب‌های سطحی و ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی است؛ همچنین در این استان ۴۰۶ حلقه چاه در مدار، ۲۲ هزار کیلومتر شبکه آب، هشت هزار کیلومتر خطوط انتقال آب، بیش از یک میلیون مترمکعب ذخیره مخازن آبی، ۹۱ تصفیه‌خانه و ۲۰۴ باب ایستگاه پمپاژ وجود دارد.

وی عنوان کرد: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی که با نبود بارش ایجاد می‌شود، کاهش دبی رودخانه‌ها، کاهش و یا قطع برداشت آب در آبگیرها و چاه‌های تراوشی، کاهش کیفیت آب رودخانه‌ها و افزایش غلظت املاح و آلاینده‌ها ناشی از خشک‌سالی یا سیل، افزایش تأثیرات مد دریا بر کیفیت آب رودخانه در شهرهای ساحلی ناشی از کاهش دبی رودخانه‌ها، برداشت بی‌رویه کشاورزان از رودخانه‌ها و چاه‌ها که باعث کاهش ظرفیت برداشت آب شرب می‌شود از جمله چالش‌های پیش رو هستند.

مدیرعامل آبفای خوزستان افزود: افزایش مصرف آب مشترکین به دلیل شرایط مختلف، گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و وجود انشعابات غیرمجاز بسیار زیاد در شهرها و روستاها، توسعه فضای سبز شهری و مصرف بالای فضای سبز شهرها از شبکه آب شهری، ساخت‌وساز بی‌رویه و توسعه ناموزون شهرها بدون در نظر گرفتن محدودیت منابع آب، بی‌کفایتی منابع مالی برای تأمین هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات، انتظارات مصرف‌کنندگان و روستاییان برای تأمین آب مصرفی دام‌ها و باغات از تأسیسات محدود آب، فرسودگی بخش زیادی از تأسیسات و تجهیزات الکترومکانیکال و خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع و همچنین افزایش مصرف آب به دلیل گرما و به خصوص شرایط شیوع کرونا از دیگر چالش‌های آبفا در خوزستان است.

کرمی نژاد تشریح کرد: افزایش ای سی آب به خصوص با کاهش دبی رودخانه در مقطع کارون، بهمن‌شیر و کرخه خودش را نشان می‌دهد که در تصفیه‌خانه هم نمود پیدا می‌کند؛ کاهش دبی رودخانه کارون در مقطع شوشتر و دارخوین و خرمشهر و سید حسن (شاخه گرگر) و کاهش دبی ورودی به سد آسک در هندیجان و قطع آب خام ارسالی از تأسیسات سد مذکور به هندیجان مشاهده شده است.

وی با اشاره به افزایش شیفت اپراتورهای ۱۲۲ از دو به سه نوبت بیان کرد: پایداری خدمات ارائه شده به مردم، پایش و رفع بحران‌ها، ارتقای کیفیت تصفیه‌خانه‌های آب در شهرهای مختلف و کسب رتبه کشوری در این زمینه، ایجاد سه واحد آزمایشگاهی، خرید ۳۵ دستگاه کلرزنی، راه‌اندازی سامانه‌های پایش آنلاین کیفی آب در چند شهر استان، تعمیر دیزل ژنراتور و ترانس، استقرار سیستم مدیریت مصرف انرژی و جلوگیری از مصرف برق مازاد و خرید دستگاه نشت‌یاب از جمله اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل آبفای خوزستان یادآور شد: در این وضعیت تنش آبی بهتر است که هر خانه یک مخزن ذخیره داشته باشد چون بر اساس استانداردهای نظام مهندسی نیز به ازای هر نفر ۷۵ لیتر ذخیره آب باید باشد تا با گذشت یک شبانه‌روز و برگشت شرایط عادی مشکلی پیش نیاید؛ در حال حاضر ۳۶ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن در شهرهای مختلف از جمله آبادان، هندیجان و اروند، چوئبده، خرمشهر و ماهشهر وجود دارد که در برنامه‌های آینده ۸۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به آن اضافه می‌شوند تا به ۱۳۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب‌شیرین‌کن برسد.

کرمی نژاد خبر داد: اعتبار جدید ۲.۲ میلیارد یورو به خوزستان اختصاص داده شده که یکی از محورهای اصلی آن آبفاست و همکاران برای ۳۰ هزار میلیارد تومان برنامه تعریف کرده‌اند که ۱۸ هزار میلیارد در حوزه آب و ۱۲ هزار میلیارد دیگر در حوزه فاضلاب است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای ۹۴ کیلومتر از خطوط اصلی و احداث ۱۵ ایستگاه پمپاژ در شهر اهواز برنامه‌ریزی شده و تشریفات قانونی آن در برنامه و بودجه در حال پیگیری است، یادآور شد: پیشرفت طرح اهواز ۶۰ درصد است که با دو گام اساسی ۱۴ نقطه بحرانی که از ورود فاضلاب خام شهری به رودخانه کارون جلوگیری می‌شود و برای ارتقای شاخص‌های زیست محیطی و بهداشتی هم مؤثر است.

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی تصفیه‌خانه شرق اهواز اظهار کرد: در بحث غرب اهواز تصفیه‌خانه فاضلاب چنیبه در دستور کار قرار دارد و به صورت فاینانس خارجی پروژه آن فعال شد؛ بر اساس اعتبارات صندوق توسعه برای اهواز و شهرهای تابعه که ماده ۵۶ را دنبال می‌کنیم، شاخصی که برای فاضلاب داریم حدود به ۷۰ درصد می‌رسد که شاخص بهره‌مندی کشور روی عدد ۵۲ درصد است.

کرمی نژاد با اشاره به پیگیری و تلاش برای جذب تسهیلات ماده ۵۶ در حوزه ۱۷ شهر خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر، ماهشهر، دشت آزادگان و مسجدسلیمان گفت: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اسناد مناقصه در سامانه دولت وجود دارد؛ پنج تصفیه‌خانه فاضلاب با فاینانس خارجی در حال اجراست که حدود ۸۱ درصد پیشرفت دارد و به شهرهایی مثل آبادان، خرمشهر، سربندر، ماهشهر و شادگان اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه احداث پنج تصفیه‌خانه دیگر در برنامه کاری قرار گرفته است، تصریح کرد: در شمال شرق و جنوب شرق استان مثل دهدز و هندیجان با کمبود آب منابع در دسترس مواجه هستیم؛ بخشی از آب که از منابع سطحی تأمین می‌شود به دلیل خشک‌سالی امسال باعث افزایش ای سی بسیار بالا شده است.

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اقدامات خوب و اجرای پروژه‌های نوین در حوزه ماهشهر و بندر امام و اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای خطوط گفت: اعتبارات محدود و مشکلات بسیار است؛ بنابراین در حوزه آب و فاضلاب کمبودهایی داریم و قطعاً اگر در حوزه آب مشکل نبود که اسم آن را تنش آبی نمی‌گذاشتیم.

کرمی نژاد با اشاره به وجود پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی و همچنین ۱۴۲ هزار چشمه منهول در استان خوزستان بیان کرد: در شهرهایی مثل اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، دشت آزادگان سرقت درب منهول بسیار زیاد است که در این راستا فقط برای آبادان از مرداد سال گذشته تاکنون حدود ۱۰ هزار درب منهول نصب شده که روزانه ۱۰ تا ۱۲ مورد آن به سرقت می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بیش از هفت هزار درب منهول دیگر هم برای شهرهای دیگر خریداری شده است، عنوان کرد: بحران غیزانیه سال گذشته با شروع یکپارچه‌سازی آبفای روستایی و شهری شروع شد که برای حل آن ارتقای ظرفیت تصفیه‌خانه شیبان و همچنین ایستگاه پمپاژ نزهه و صفیره را داشتیم؛ در غیزانیه ۷۸ کیلومتر خط انتقال و ۱۰۰ کیلومتر شبکه اجرا شد؛ همچنین حدود ۸۶ روستا تحت تنش وجود دارد که ۸۰ درصد آنها از آب نسبتاً پایداری برخوردار شدند.

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اینکه از زمان ادغام آبفای شهری و روستایی یک هزار و ۹۰۰ نیرو اضافه شده است، عنوان کرد: در آبفای روستایی درآمدها پایین است یعنی ماهانه دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون درآمد داریم که حقوق پرسنل حدود ۱۴ میلیارد تومان می‌شود؛ زمان مستقل بودن آبفای روستایی اعتبارات آنها از طرح‌های عمرانی می‌آمد و حقوق پرسنل به مرور یا مستمر پرداخت می‌شد ولی با ادغام آن اعتبار نیامد و فقط یکی دو بار کمک زیان اختصاص دادند.

کرمی نژاد اضافه کرد: پرسنل آبفای روستایی حقوق طلب دارند و بیمه آنها پرداخت نشده و استانداری خوزستان نیز اعتبار چهار و نیم میلیاردی اختصاص داده تا بخشی از آن را پرداخت کنیم؛ بنابراین از کمک زیان‌ها نیز قصد پرداخت بخشی از معوقات آنها را داریم.

وی با اشاره به پیگیری برای رفع مشکلات آبی در رامهرمز اظهار کرد: اولین سالی است که هم تنش آبی داریم و هم یکپارچگی آبفا روستایی و شهری انجام شد؛ سه برنامه ضربتی، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کردیم تا مسائل و مشکلات برطرف شود که در طرح میان‌مدت با عبور از تنش، کارهای اساسی را انجام می‌دهیم تا تابستان سال آینده مشکلی نداشته باشیم و ۱۸ هزار میلیارد تومان برای سیمای آب استان تا ۱۴۳۰ تعریف پروژه داریم.

مدیرعامل آبفای خوزستان در خصوص هدررفت آب گفت: اکنون میانگین هدررفت آب شرب شبکه‌های شهری و روستایی حدود ۴۲ درصد است؛ از ابتدای سال ۹۶ در حوزه شهری اقدامات خوبی صورت گرفت و با اعتبارات اختصاص یافته یک هزار کیلومتر از شبکه‌های آب شهری اصلاح شد تا هدررفت که حدود ۴۲ درصد بود به ۳۷ درصد کاهش پیدا کند ولی با ادغام آبفای روستایی این رقم باز به همان ۴۲ درصد رسید و در حال حاضر میانگین کشوری ۲۵ درصد است.

کرمی نژاد خبر داد: ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز روستایی، ۴۰ هزار انشعاب غیرمجاز شهری در اهواز و ۶۰ هزار مورد نیز در دیگر شهرهای استان وجود دارد.

کد خبر 5252999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha