۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵

یک کارشناس مذهبی:

عرفه انسان را به خداوند باز می‌گرداند

عرفه انسان را به خداوند باز می‌گرداند

قزوین – یک کارشناس مذهبی گفت: عرفه انسان را به خداوند باز گردانده و درهای سعادت و رحمت را به‌سوی انسان می‌گشاید.

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت جایگاه روز عرفه اظهار کرد: خداوند روزهایی از سال را برای رسیدن انسان به کمال مقرر کرده است که یکی از این روزها روز عرفه است.

کارشناس فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین اذعان کرد: عرفه به معنای شناخت، آگاهی و به معنای مکانی است که حاجیان در نهم ذی‌الحجه در این مکان به عبادت و خواندن دعا مشغول شده و سپس راهی مکه مکرمه می‌شوند چنانچه امام حسین (ع) در این روز نیز پس از خواندن دعای عرفه برای تبلیغ دین عازم کوفه شدند.

وی افزود: زمانی که حضرت آدم (ع) به زمین و در مکان مکه فرود آمدند به مدت چهل روز در مکان صفا حاضر شدند و به سجود و گریه پرداختند که جبرئیل بر ایشان نازل شد و از ایشان علت گریه را پرسی حضرت آدم (ع) نیز رانده شدن از جوار خداوند و حاضر شدن در زمین را علت گریه دانستند که جبرئیل دعای عرفه را برای بخشش گناهان به حضرت آدم (ع) معرفی کرد.

این کارشناس ابراز کرد: عرفات و روز عرفه به معنای اقرار به گناه و طلب آمرزش از گناه است چنانچه که شاید اگر این روز با عنوان عید مسلمین شناخته می‌شد یقیناً بهتر می‌توانست بیانگر جایگاه والای روز بزرگ به جهت قرب الهی، آمرزش گناهان و بازگشت به سرفصل کمال و انسانیت باشد.

وی گفت: در این روز انسان در سفره کرم و احسان خداوند حاضر می‌شود و می‌تواند تمام دعاها و درخواست‌های خویش را از خداوند طلب کند خداوند نیز در این روز بزرگ‌ترین گناهان بندگانش را آمرزیده و از لطف کرم خویش به انسان عطا می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: در روایتی از امام زین‌العابدین (ع) آمده که ایشان در این روز سائلی را دیدند که درخواست کمک داشتند و ایشان به سائل فرمودند که در این روز هرچه می‌خواهد از خداوند بخواهد و درخواست کمک در این روز جز از خداوند جایز نیست و خداوند در این روز درخواست بندگان را اجابت می‌کند.

وی ادامه داد: عرفات انسان را به خداوند بازمی‌گرداند و درهای سعادت و رحمت را به‌سوی انسان می‌گشاید و انسان در این روز می‌تواند به کمال برسد.

حجت‌الاسلام حسینی عنوان کرد: در بخش‌هایی از دعای عرفه می‌خوانیم که انسان خداوند را بابت تسبیح گفتن ستایش می‌کند و به یگانگی خدا اقرار کرده و از خداوند بابت گناهان و ظلم‌هایی که به خویش کرده طلب مغفرت و آمرزش می‌کند تا از این طریق و بخشش خداوند در مسیر سعادتمندی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: از اعمالی که در دهه ذی‌الحجه وارد شده خواندن دو رکعت نماز در بین نماز مغرب و عشا است که ثواب آن برابر با ثواب زیارت حاجیانی است که به زیارت‌خانه خدا و خواندن دعای عرفه در عرفات نائل شده‌اند.

وی در پایان گفت: سفره‌های جود و احسان خداوند در این روز برای انسان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و رانده‌تر و خشمناک‌تر از روزهای دیگر است.

کد خبر 5262377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha