۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۱

اردوغان:

مذاکره با ترکیه برای طالبان آسان تر از گفتگو با آمریکا است

مذاکره با ترکیه برای طالبان آسان تر از گفتگو با آمریکا است

رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی گفت که آنکارا در خصوص ادامه اداره فرودگاه کابل و روند صلح افغانستان با طالبان مذاکره خواهد کرد و اساسا مذاکره با ترکیه برای طالبان ساده تر از گفتگو با آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز پس از ادای نماز عید قربان در جمع خبرنگاران درباره اظهارات طالبان در مورد روند مدیریت و حفاظت از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» کابل، پایتخت افغانستان توسط آنکارا گفت: پرونده افغانستان را با گروه طالبان که از برخی مسائل ناراحت است بررسی و در مورد آن مذاکره خواهیم کرد. همانطور که طالبان با آمریکا مذاکره کرد، مذاکره با ترکیه باید راحت‌تر از آن باشد.

اردوغان همچنین در خصوص طالبان تاکید کرد: ترکیه مخالفتی با عقاید آن‌ها ندارد، به همین خاطر معتقدم که در دیدار با آن‌ها به توافق خواهیم رسید. روندی (صلح) در دوحه آغاز شده و به نظرم این روند را (با طالبان) به خوبی ارزیابی خواهیم کرد. موضوعات جایگزین نیز وجود دارد؛ در مورد آن‌ها نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: ما در کنار برادران افغان قرار گرفتیم و به همراه آن‌ها از فرودگاه کابل حفاظت کرده و برای ارائه خدمات به مردم این کشور تلاش کردیم.

اردوغان همچنین با ادعای اینکه هم اکنون در افغانستان سه قدرت؛ ترکیه، آمریکا و ناتو وجود دارد، گفت: آمریکا تصمیم خود برای خروج از افغانستان را اعلام کرد، اما از ما خواستند تا به اداره فرودگاه کابل که از ۲۰ سال گذشته بر عهده داریم را ادامه دهیم. ما هم اکنون به این موضوع نگاه مثبت داریم، اما در عین حال شرایط دیگری نیز برای ادامه حضور خود اعلام کردیم.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: شرایط ما این است که در موضوع دیپلماسی، آمریکا در کنار ما قرار خواهد گرفت، امکانات لجستیک خود را در اختیار ترکیه قرار خواهد داد و همچنین در مقابل مشکلات بزرگ مالی و اداری موجود (در زمینه حفاظت از فرودگاه کابل) از ترکیه حمایت کند. در صورت فراهم شدن این شروط، ما هم موضوع اداره این فرودگاه را بررسی خواهیم کرد.

اردوغان در رابطه با احتمال به رسمیت شناخته شدن جمهوری ترک قبرس شمالی توسط جمهوری آذربایجان نیز گفت: در این زمینه تردیدی وجود ندارد. این موضوعات را با برادرم «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان به صورت مداوم مورد بحث قرار داده‌ایم.

کد خبر 5262553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha