۳۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵

طی بازه زمانی ۴ ساله رقم خورد؛

مدیریت جهادی و حفظ اشتغال در البرز شرقی/ ارتقای تولید تا ۳۰۰درصد

مدیریت جهادی و حفظ اشتغال در البرز شرقی/ ارتقای تولید تا ۳۰۰درصد

شاهرود- زغالسنگ البرز شرقی در اوج مشکلات و تحریم‌ها در چهار سال اخیر نه تنها اشتغال نزدیک به یک هزار نفری خود را حفظ کرد بلکه امروز میزان اشتغال شرکت با مدیریت جهادی دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، البرز شرقی با بیش از نیم قرن سابقه تولیدی بزرگترین اشتغال استان سمنان را دارد اما در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد که آن‌را تا ورطه ورشکستی سوق داد، شرکتی که شاید اگر نگاه جهادی مدیریت جدید شرکت نبود، شاهد تعطیلی البرز شرقی از همان سال‌های ۹۶ و ۹۷ بودیم.

شرکت البرز شرقی در بین منگنه‌ای از بی مدیریتی و الزام خصوصی سازی به هر طریق ممکن و همچنین بی تدبیری دولت مانده بود و معوق شدن حقوق کارگران تا ۱۰ ماه و بازنشستگان برای مدت‌ها حتی اعتراضات مدنی را پدید آورده بود تا جایی که می‌رفت کار جنبه امنیتی نیز پیدا کند. شرایط اما با ورود مدیریت جدید تهاتر نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی خصوصی سازی، دارایی و مالیات و پرداخت معوقات شرایط را از ورطه ویرانی تغییر و به سمت ارتقای تولید سوق داد تا جایی که تولید کک کنسانتره شرکت در چهار سال سه برابر شد و اشتغال آن هم حفظ شد.

مشکلات روز افزون شد

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل البرز شرقی در حالی به میزبانی سالن جلسات این شرکت برگزار شد، که مدیرعامل سابق شرکت به افتخار بازنشستگی نائل و بابک براتی به جای منصور شریف از سوی هیأت‌مدیره ذوب آهن اصفهان حکم انتصاب گرفت تا رویه مدیریت جهادی شرکت با حضور مدیری جوان تداوم یابد.

منصور شریف مدیرعامل سابق البرز شرقی در این مراسم ضمن ارائه گزارش عملکرد شرکت در بازه زمانی چهار سال اخیر، تاکید کرد: شرکت البرز شرقی در زمینه تأمین کنسانتره ذوب آهن اصفهان، بزرگترین فرصت شغلی استان سمنان محسوب می‌شود، تاکید کرد: این شرکت بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سازی منطقه و سومین تولیدکننده کنسانتره کک زغال در سطح کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه محدوده معادن این شرکت از طزره دامغان تا جنوب مینودشت گلستان شامل معادن کلاریز، زریاب، طزره، برناکی و سرتخت و … است، ابراز کرد: معدن تخت تنها در یک بلوک با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال فعالیت دارد که به دنبال مجوز فاز دوم و سوم این معدن نیز با ظرفیت هفت میلیون تن هستیم که می‌تواند زغال سنگ مورد نیاز شرکت را تأمین کند.

پرداخت بدهی مالیاتی

مدیرعامل سابق البرز شرقی با بیان اینکه در مقطع سال ۹۶ شرکت بدهی بسیاری داشت که مهمترین آنها به دولت و ذوب آهن، دارایی، مالیات و … بود که در نخستین اقدام، تصفیه بدهی و انتقال ۱۰۰ درصد شرکت به ذوب آهن انجام شد، گفت: شرکت در آن مقطع در زمره زیان ده‌ها محسوب می‌شود و قرار بود توسط سازمان خصوصی سازی به ذوب آهن اصفهان منتقل شود اما این انتقال با مشکل روبرو شده بود.

شریف با بیان اینکه حقوق معوقه کارکنان امانی و پیمانی و همچنین بدهی به تأمین کنندگان بخش خصوصی معدن که نزدیک به دو و نیم سال معوق شده بود از دیگر مشکلات البرز شرقی در مقطع سال ۹۶ بود، گفت: بدهی به ایمیدرو، تولید زیر ۷۰۰ هزار تن، اختلاف در مالکیت زمین با شهرداری شاهرود و … از دیگر مشکلاتی بود که قبل از توافق با ذوب آهن و رفع مشکلات شرکت را در برزخ فرو برده بود.

وی با بیان اینکه تصفیه بدهکاری‌ها، برون سپاری، بدهی کارگران و بازنشستگان، انضباط کاری، و … از دیگر اقداماتی بود که در این سال‌ها انجام شد، گفت: در بازه زمانی ۹۶ تا کنون تولیدات شرکت رشد سه برابری داشت و از متوسط هفت هزار تن در سال به میانگین ۱۸ هزار تن در ماه افزایش یافت و در مقطعی حتی رکورد ۲۱ هزار تن در ماه نیز شکسته شد.

مدیریت جهادی و حفظ اشتغال در البرز شرقی/ ارتقای تولید تا ۳۰۰درصد

ارتقای ایمنی شرکت

مدیرعامل سابق البرز شرقی با بیان اینکه یکی از اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر ارتقای ایمنی کارگران در شرکت است، تاکید داشت: واحد ایمنی البرز شرقی ۸۰ کارمند و کارگر دارد که هیچ واحد معدنی در استان وجود ندارد که این میزان کارمند در تمام مجموعه خود داشته باشد و لذا این امر نشان می‌دهد که حساسیت نسبت به ایمنی ارتقا یافته و این در حالی است که مشکلاتی مانند گرانی تجهیزات پدید آمده است برای مثال کپسول خود نجات که روزگاری ۵۰۰ هزار تومان بود امروز به بیش از پنج میلیون و هشت میلیون تومان افزایش قیمت داشته است اما با همه این احوال تمام کارگران بدون این تجهیزات اصلاً کارگری به معدن راه داده نمی‌شود.

شریف با بیان اینکه علی رغم تعطیلی‌ها به دلیل کاهش مصرف برق، محدودیت‌ها، کرونا و … سالانه ۱۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تن خرید زغال سنگ خام در سال اخیر داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه قبل از آن ۱۵۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد از سوی دیر تولید کنسانتره در این شرکت در سال گذشته با رکورد ۲۱ هزار تن در ماه روبرو شد که نشان از توانمندی‌های شرکت دارد.

وی با بیان اینکه دیگر اقدام انجام شده در شرکت ارتقای کیفیت زغال در مرکز زغال شویی شرکت است، گفت: به روز رسانی و تجهیزات ارتقا یافته در سال‌های اخیر سبب شده تا بتوانیم راندمان تولید را افزایش دهیم از سوی دیگر به روز کردن حقوق پرسنل در شش ماهه سال ۹۷ به میزان ۱۰ ماه حقوق معوقه از دیگر اقدامات شرکت در سال‌های اخیر است این شرکت همچنین توانست در سال ۹۶ حقوق بازنشستگان را نیز تصفیه و نه تنها پرسنل ۹۰۰ نفری خود را حفظ کرد بلکه تعداد شاغلان شرکت در سال جاری به دو هزار نفر نیز افزایش یافته است.

پرداخت دیون

مدیرعامل سابق البرز شرقی با بیان اینکه پرداخت ۵۴ میلیارد تومان به سازمان خصوصی سازی و ۹ میلیارد تومان به سازمان مالیاتی که سبب بخشودگی ۱۰ میلیارد تومانی و کاهش هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بدهی حساب رسی تأمین اجتماعی شد از دیگر اقدامات شرکت در سال‌های اخیر بوده است عواملی که سبب شده بود تا شرکت تا مرز ورشکستگی پیش برود.

شریف با بیان اینکه ۷۰ میلیارد تومان بدهی شرکت‌های دولتی و یک میلیارد تومان بدهی صندوق بازنشستگی از سوی البرز شرقی در این سال‌های اخیر پرداخت شده است، بیان داشت: کاهش پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی جرایم بدهی به سازمان خصوصی سازی نیز با تلاش مستمر انجام شد تا جایی که تراز منفی ۸۰ میلیارد تومان سال ۹۵ به مثبت ۶۰ میلیارد تومان سال گذشته تغییر کرده است.

وی از بخشودگی ۲۱ میلیارد تومان بدهی دارایی و تأمین اجتماعی که رقم قابل توجهی نیز بود در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: برنامه امسال تولید ۲۸ هزار تن ماهانه و ۳۳۶ هزار تن سالانه کک ذوب آهن اصفهان و همچنین خرید ماهانه ۱۰ هزار تن و تولید ۲۴۰ هزار تن زغال سنگ در کنار حفظ ماهانه ۲۰ هزار تن تولید هدف گذاری شده است.

شرکتی با کارکردی اجتماعی

امام جمعه شاهرود نیز در این مراسم با بیان اینکه البرز شرقی دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه و بین مردم است، گفت: این شرکت نه فقط یک شرکت تولید زغال سنگ بلکه یک محور اجتماعی و اقتصادی برای استان سمنان محسوب می‌شود که کارهای اجتماعی بزرگی را انجام داده و در زمینه مسئولیت مدنی سابقه طولانی دارد.

حجت‌الاسلام عباس امینی با بیان اینکه شرکت البرز شرقی یک شهید تفحص، دو شهید مدافع حرم، ۵۰۰ رزمنده و ۱۹۵ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، گفت: این شرکت در اقدامات خودش پیوست‌های خوب فرهنگی و اجتماعی را لحاظ کرده و اقداماتی داشته که برای مردم ما ارزشمند بوده است.

وی با بیان اینکه البرز شرقی همواره منشأ برکات و خدمات خوبی بوده است، افزود: این شرکت در سال‌های اخیر دارای مشکلات عدیده‌ای بود که خوشبختانه مدیریت و همچنین پیگیری‌های نماینده وقت شاهرود و میامی در مجلس و مسئولان دولتی سبب شد تا بتوانیم شاهد ارتقای این شرکت باشیم.

مدیریت جهادی و حفظ اشتغال در البرز شرقی/ ارتقای تولید تا ۳۰۰درصد

عبور از پیچ ورشکستگی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به بروز مشکلات عدیده در شرکت البرز شرقی طی سال‌های اخیر و عبور از پیچ و خم‌های بزرگ توسط مدیریت آن، گفت: این شرکت بنا به قانون باید به بخش خصوصی واگذار می‌شد از سویی از دولت جدا و ذوب آهن نیز به دلیل زیان ده بودن زیر بار تحویل آن نمی‌رفت در نتیجه و سناریو را دنبال کردیم نخست بازگشت آن به دولت بود که با مخالفت شدید دولت قرار گرفت و اعلام شد این کار خلاف قانون است در نتیجه سناریوی دوم یعنی مجاب کردن اصفهانی‌ها برای نگه داشتن شرکت مطرح شد که نشست‌های بسیاری در این زمینه برگزار شد.

سید حسن حسینی شاهرودی با بیان اینکه تصمیمات غلط و نابجا و بعضاً خیانت کارانه برخی کار را به جایی رسانده بود که این شرکت داشت تعطیل می‌شد، افزود: مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اعلام می‌داشت که ماهانه پنج میلیارد تومان را بابت شرکت ورشکسته نمی‌تواند هزینه کند که البته در آن مقطع حق داشت اما از سوی دیگر ما هم نمی‌خواستیم که این شرکت با سابقه ۷۰ ساله را از دست بدهیم در نتیجه پیگیری‌ها برای رفع مشکلات شرکت به صورت جدی آغاز شد زیرا دغدغه بسیاری از مردم شهرستان شاهرود و شهرستان‌های دیگر مانند آزادشهر و دامغان و … بود.

وی با بیان اینکه بازگشت شرکت به دولت نه تنها عملی نبود بلکه خسارت ۶۲ میلیارد تومانی را نیز باید به سازمان خصوصی سازی متحمل می‌شدیم که فقط دو میلیارد تومان آن پرداخت شده بود، افزود: در نهایت شهرداری شاهرود نسبت به خرید زمان البرز شرقی اقدام کرد و قرار شد که شهرداری دو قسط ۳۵ میلیارد تومان را از پول مردم پرداخت کند که یک قسط پرداخت و قسط دوم به دلیل تعویق شدن به ۸۲ میلیارد تومان افزایش یافت در ابتدا شورای شهر اعلام داشت که وام ۷۰ میلیارد تومانی دریافت شود که ۵۰ میلیارد تومان سود داشت و این امر واقعاً ضرر بزرگی به شهر می‌زد و در واقع در چنین شرایطی شرکت البرز شرقی قرار داشت.

پرداخت بدهی‌ها

نماینده مجلس دهم از حوزه انتخابیه شاهرود و میامی گفت: ۸۴ میلیارد تومان بدهی شهرداری با مطالبات تأمین اجتماعی طی نشست‌ها و پیگیری‌های بسیاری با حضور وزرای تأمین اجتماعی، صمت و سازمان خصوصی سازی و … تهاتر شد و بدهی البرز شرقی که به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده و به سازمان‌های مختلفی شامل ۶۲ میلیارد تومان فقط سازمان خصوصی سازی بود تهاتر شد و بار سنگینی از دوش شرکت برداشته شد و حتی معتقد هستیم که اگر کار زودتر از سوی شهرداری پیگیری می‌شد حتی قسط ۳۵ میلیارد تومانی اول را هم می‌توانستیم تهاتر کنیم و شهرداری آن را نپردازد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه رهبری، روحیه، اراده جمعی و مدیریت جهادی و عزمی که کارگران مجموعه داشتند سبب شد تا این مجموعه ورشکسته دوباره سرپا شود و نه تنها اشتغال آن از بین نرفت بلکه به دو برابر نیز افزایش یافت، گفت: خوشبختانه امروز شرایط این شرکت خوب است و مجلس دهم نیز با مصوبه‌ای که شرکت‌های فولادی را موظف می‌کرد تا قیمت زغال را بر حسب میزان دلاری محاسبه کنند توانست کمک شایانی به افزایش درآمدهای شرکت‌هایی مانند البرز شرقی داشته باشد.

عیدی کارگران و پرسنل

حسن روشنایی رئیس اتحادیه کارگری البرز شرقی به عنوان دیگر سخنران این مراسم، با بیان اینکه البرز شرقی دارای کارنامه‌ای درخشان در سال‌های اخیر از دهه ۳۰ و ۴۰ تا کنون بوده است، گفت: توجه به زندگی پرسنل و تعداد زیادی کارگر امانی و پیمانی و بازنشستگان یکی از ویژگی‌های مدیریت سال‌های اخیر شرکت محسوب می‌شود.

روشنایی با بیان اینکه خانواده البرز شرقی نقش بسزایی در توسعه اقتصادی دارد، ابراز کرد: عملکرد خوب شرکت در سال‌های اخیر سبب شد تا شرکتی که تا حد ورشکستگی پیش رفته بود امروز خوشبختانه شخصیت خود را دوباره بازیابد و به لطف خداوند امروز مشکلات در زمینه‌های کارگری به کمترین میزان رسیده است.

وی با بیان اینکه سه برابر شدن تولید و دوبرابر شدن میزان کارگران و پرسنل شرکت در سال‌های اخیر نشان دهنده نگاه دلسوزانه و مدیریت صحیحی است که شرکت البرز شرقی در سال‌های داشته است، بیان داشت: ارتباط و تعامل با مسئولان عالی رتبه استانی و کشوری و اقدام جدی از سوی مسئولان وقت شرکت و شهرستان شاهرود سبب شد تا بتوانیم شاهد ارتقای شرکت باشیم.

طاهری عضو هیئت مدیره البرز شرقی نیز در سخنانی کوتاه از عیدی شرکت البرز شرقی به پرسنل امانی و پیمانی خود در ده ولایت، عید غدیر و عید سعید قربان خبر داد و گفت: میزان نیم الی ده میلیون ریال پاداش به مناسبت این اعیاد سعید به حساب کارکنان و پرسنل و کارگران شرکت البرز شرقی در این ایام به صورت عیدی پرداخت و این امر از مصوبات آخرین جلسه هیئت مدیره بوده است.

مدیریت جهادی و حفظ اشتغال در البرز شرقی/ ارتقای تولید تا ۳۰۰درصد

ذوب آهن مهد مدیریت

عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه اغلب شرکت‌های فولادی کشور که سالانه یک و نیم ملیون تن تولید فولاد را در ایران اسلامی بر عهده دارند توسط افرادی اداره می‌شوند که از مجموعه ذوب آهن تربیت، رشد و معرفی شده‌اند، گفت: این امر نشان از توانمندی‌های شرکت ذوب آهن در سراسر کشور دارد.

مرتضی یزد خواستی با بیان اینکه مجموعه ذوب آهن یک دانشگاه مدیریت ساز است، ابراز کرد: هر کجا که کشور به مدیران توانمند نیاز داشته این شرت به کمک آمده و مشکلات در کمترین زمان ممکن رفع شده است و این نشان از فرهنگ مدیریت پروری در مجموعه دارد مجموعه‌ای که اکثر مدیران آن کسانی هستند که پدران خودشان از ذوب آهنی‌ها بوده و با زندگی کارگری مأنوس هستند و آن را درک می‌کنند.

وی با بیان اینکه ذوب آهن اصفهان با ۴۵ شرکتی که از یک درصد تا ۱۰۰ درصد مالکیت آن را دارد همواره سعی داشته تا با مدیران توانمند مدیریت شود، ابراز کرد: انتخاب مدیری توانمند برای مجموعه البرز شرقی از تأمین کنندگان کک مورد نیاز البرز شرقی انتخاب شود.

تداوم مدیریت

این عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان ادامه داد: شرکت البرز شرقی در سال‌های گذشته به دلیل زیان ده بودن تحت لوای قانون ماده ۱۴۱ قرار گرفت و اگر سود دهی شرکت که امسال محقق شده دو سال دیگر تداوم داشته باشد می‌توان شاد عرضه سهام آن در فرابورس و بورس بود که در تأمین نقدینگی شرکت و سامان دادن به شرایط آن بسیار مؤثر باشد ماده قانونی که اجازه می‌دهد شرکت‌ها پس از سه سال سود دهی در بورس عرضه شوند و این اتفاق میمون قطعاً با تداوم روند مدیریتی کنونی رخ خواهد داد.

بابک براتی مدیر جدید البرز شرقی در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر از اقدامات شایسته مدیریت سابق شرکت در تبدیل این شرکت زیان ده به یک شرکت سود ده و رفع مشکلات، گفت: ارتقای تولید و تداوم روند رو به فزونی شرکت در زمره اقدامات آتی در مدیریت البرز شرقی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم ضمن تقدیر از منصور شریف مدیرعامل سابق البرز شرقی که شهریورماه ۱۴۰۰ به افتخار بازنشستگی نائل می‌شود، بابک براتی به عنوان مدیرعامل جدید البرز شرقی انتخاب شد، وی مسئول تأمین و خرید ذوب آهن اصفهان و کارشناس شیمی و دانشجوی کارشناسی ارشد است.

کد خبر 5262718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha