۳ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۸

معاون استاندار کرمان:

سیلاب ۱۴۰ میلیارد تومان به کرمان خسارت وارد کرد

سیلاب ۱۴۰ میلیارد تومان به کرمان خسارت وارد کرد

کرمان - معاون استاندار کرمان گفت: برآورد میزان خسارت سیل تاکنون مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان است که ۳۵ میلیارد تومان آن مربوط به بخش زیربنایی و ۱۰۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مصطفی موسوی آیت اللهی شنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بارش‌هایی که شاهد آن بودیم، در زمان کوتاه و به صورت رگباری اتفاق افتاد که موجب جاری شدن سیل شد، اظهار کرد: این سیلاب بیشتر به بخش‌های کشاورزی، خانه‌ها و غیره آسیب زد و متأسفانه پنج نفر نیز جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: برآورد میزان خسارت سیل تاکنون مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است که ۳۵ میلیارد تومان آن مربوط به بخش زیربنایی و ۱۰۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی بوده است. همچنین ۲۰۰ خانه تخریب و ۱۰۰ خانه نیاز به تعمیر دارند که درمجموع تأمین اعتبار ساخت خانه‌ها نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان است. در بحث طوفان نیز در استان ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.

وی گفت: فرآیند پیگیری مشکلات حاصل از بلایای طبیعی به اینگونه است که ابتدا شهرستان باید این برآورد خسارت و هزینه‌ها را در استان قرار دهد و در ادامه در دولت باید این اعتبار تأیید و تأمین اعتبار شود اما این امر زمان بر است.

موسوی آیت اللهی بیان داشت: برای انجام خدمات سریع به مردم، ما منتظر خدمات دولت ننشستیم و در جلسه اولیه بحران پیش از وقوع سیل به کمک سازمان‌های مختلف استان مساعدت‌هایی انجام و همچنین باید معاون بنیاد مسکن کشور تماس گرفته شد. بر همین اساس قول تأمین وجه به صورت علی الحساب داده شد و از یکشنبه هفته جاری بخشی از به حساب افراد سرپرست خانوار حادثه دیده واریز می‌شود همچنین عملیات تعمیرات را در دستور کار داریم.

کمک ۳ میلیاردی صنایع کرمان با سیل زدگان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با اشاره به اینکه با هماهنگی انجام شده با صنایع و معادن استان مبلغی نیز در راستای کمک به افراد سیل زده انجام خواهد شد، بیان داشت: تاکنون این صنایع و معادن مبلغ ۳ میلیارد تومان در اختیار قرار داده اند تا یکسری کارها و کمک‌های اولیه انجام شود و در ادامه دولت نیز وجهی را واریز خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که سازمان هلال احمر نیز از سه شنبه همین هفته اقلام مورد نیاز و ابتدایی را به دست مردم خواهد رساند تا بخشی از مشکلات آنان برطرف شود، عنوان کرد: هواشناسی استان قبل از وقوع بارش اخیر، هشدارهای لازم را داد و از طریق مدیریت بحران، سیستم اطلاع رسانی، هلال احمر، مدیریت بحران در شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها اطلاع رسانی‌ها انجام شد.

احداث بناهای غیرمجاز در مسیر ۸ هزار کیلومتری رودخانه‌های کرمان

آیت اللهی موسوی با بیان این مطلب که ۱۲ هزار کیلومتر رودخانه در استان داریم که در ۸ هزار کیلومتر آن شاهد ساخت بناهای مسکونی هستیم، افزود: مثلاً زهکلوت در مسیر رودخانه بنا شده است که بسیار حادثه خیز است و متأسفانه این تصرفات به صورت خلاف هم در مسیر و بستر رودخانه ساخته شده است.

معاون استاندار کرمان اظهار داشت: برخوردهای لازم با این افراد انجام نشده است و بعد از مدتی که بارندگی نداشتیم عده‌ای شروع به ساخت بنا کردند.

وی با اشاره به اینکه در مکان‌های سیل زده راین نیز مساعدت‌هایی شده و ماشین آلاتی به این منطقه اعزام شده است، اظهار کرد: در ارتباط با قنوات جهاد کشاورزی وظیفه دارد که ورود پیدا کند و می‌تواند از محل هزینه‌های جاری به غیر از حقوق هزینه کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با بیان این مطلب که برآورد خسارات انجام شده و هر کدام از باغ‌ها که خسارت دیده اند از طریق بیمه و یا اعتبارات دولتی خسارت آنها پرداخت می‌شود، بیان داشت: بیش از ۹۹ درصد آب استان از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و به شدت به بارش نیاز داریم اما متأسفانه به رودخانه‌ها تعرض شده است و مشکلاتی را بوجود آورده است که باید یک کار بلندمدت انجام شود.

کد خبر 5264997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha