۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۹

حاجی میرزایی:

مسئولیت ما این است غافله تعلیم و تربیت را به مختصات مشخص ببریم

مسئولیت ما این است غافله تعلیم و تربیت را به مختصات مشخص ببریم

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین مسئولیت ما این است که غافله تعلیم و تربیت را از مختصات معین به مختصاتی که در اسناد تعیین شده ببرد و باید مدام به نقشه راه نگاه کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در بخش دوم دومین روز از سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در حال حاضر در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است که امکان پوشش آن از طریق شبکه شاد برای خبرنگاران فراهم شده است، گفت: مهمترین امانت هستی را به دست ما سپرده اند. از این کاری خطیر تر وجود ندارد.

وی ادامه داد: غفلت انسان را به پایین تر از مرتبه تنزل می دهد. ما نباید غافل باشیم. روح ما باید به گونه‌ای تغذیه شود. یک عرصه هست که انسان نمی تواند به تنهایی علم پیدا کند چون غیر از خدا نمی توان تغذیه اش کرد و این تغذیه برای یک نسل یک جامعه به دست ما سپرده شده است. ۱۳ هزار ساعت در سال برای ۱۵ میلیون آدم در ۱۲ سال در دست ماست

وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی فرد در معرض آسیب های اجتماعی و… قرار می گیرد یعنی ما خوب کار نکردیم. ما باید این رسالت را به درستی فهم و اجرا کنیم.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین مسئولیت ما این است که غافله تعلیم و تربیت را از مختصات معین به مختصاتی که در اسناد تعیین شده ببرد و باید مدام به نقشه راه نگاه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما در این نشست درباره ۶ موضوع حرف زدیم که اگر بتوانیم در این ۶ مورد عملکرد کیفی مطلوبی داشته باشیم آموزش و پرورش آینده بهتر از امروز خواهد بود. توزیع نیروی انسانی باید متناسب باشد تا رضایتمندی ایجاد شود.

وی بیان کرد: بایدافرادی که ویژگی افرادی که می‌خواهند وارد سیستم شوند را مشخص کنیم تا روشن شود که در آینده می‌تواند به ورود نیروی باکیفیت کمک کرده و بساط توقعاتی که در بیرون برای استخدام ایجاد شده را جمع کنیم و بگوییم برای پذیرفته شدگان بعد از سال ۹۲ دیگر هیچ مسئولیتی نداریم.

حاجی میرزایی افزود: برای ارتقای صلاحیت‌ها به رتبه بندی فکر کرده‌ایم. فشار بی حد و حصری برای انحراف رتبه بندی از مسیر خودش وجود دارد. مهم‌ترین هدف رتبه بندی، ارتقای صلاحیت‌هاست که چگونگی اندازه‌گیری این صلاحیت‌ها پاشنه آشیل رتبه بندی بوده و ورود به آن پرمخاطره است. در حال کار بر روی چگونگی سنجش این صلاحیت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه حوزه دوم برنامه درسی است گفت: باید یک چرخش اساسی و انتقال به مفهوم تربیت اتفاق بیافتد و شاخص این است که به جای انتقال اطلاعات، افراد را تربیت کنیم. باید این مطالبه همواره از سازمان پژوهش ادامه داشته باشد. اگر این مهم انجام نشود، سند تحول محقق نخواهد شد. باید برای امسال و سالهای آینده حرف برای گفتن داشته باشیم. به ویژه برای امسال باید حتماً راهگشا باشیم و به عنوان مثال روی یک مفهوم تربیتی در هر دوره تحصیلی کار کنیم و هر چه لازم است انجام دهیم تا بتوانیم وارد این وادی شویم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ارزشیابی گفت: ارزشیابی قطب نمای نظام تعلیم و تربیت است. حوزه چهارم سلامت جسمانی و روانی است و هیچ کس به اندازه آموزش و پرروش نمی‌تواند در این عرصه نقش آفرینی کند. امسال طرح کوچ را اجرا کردیم که بسیار مهم بود و باید ادامه یابد.

وی افزود: عدالت را امر فراموش شده‌ای می دانم. در سندتحول هم عدالت امر فراموش شده‌ای است و بسیار کوتاه به آن پرداخته شده است. ما مسئول تمام فرزندان این سرزمین هستیم. اگر نتوانیم به اینها توجه کنیم مرتکب گناه شده‌ایم. فاصله‌ها، خیلی عمیق و موضوع، بسیار تلخ است. خیلی راحت با این موضوعات زندگی می‌کنیم و دردمان نمی‌آید. حل بخشی از مشکلات منابع نمی‌خواهد، بلکه دلسوزی مدیریتی نیاز دارد.

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه مدارس باید ازلحاظ کیفیت ارتقا پیدا کنند گفت: ارتقای این کیفیت مستلزم آن است که ابتدا این کیفیت اندازه‌گیری شود. وضع ما در ترک تحصیل، افت تحصیلی، کیفیت آموزشی خوب نیست و مسیر آموزشی برابر، بعد از ۴۲ سال هنوز در حد حرف در نظام تعلیم و تربیت باقی مانده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که از استراتژیک ترین ایده‌ها و تصمیمات سال‌های گذشته است گفت: قبلاً تربیت در این گروه سنی را رها کرده بودیم. حالا بناست سازمان ملی تعلیم و تربیت کارها را به دست بگیرد و امیدواریم اتفاقات خوبی بیافتد.

کد خبر 5267971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha