۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۳۰

مدیرعامل آبفا کرمانشاه:

۱۳۰ روستای کرمانشاه از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند

۱۳۰ روستای کرمانشاه از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند

کرمانشاه- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: ۱۳۰ روستای این استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاکاوند بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه استان کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی را در سال ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ در کشور داشته است، اظهار کرد: کاهش بارندگی و در نتیجه خشکسالی بیشترین تأثیر را روی منابع تأمین آب شرب که عمدتاً چشمه، چاه و قنوات بوده گذاشته است.

وی با بیان اینکه افت آبدهی چاه و چشمه‌ها روز به روز در حال افزایش بوده و در شهریور و مهرماه سال جاری به اوج خود می‌رسد، افزود: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی پاییز خوبی از نظر بارندگی برای استان کرمانشاه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: سراب قنبر به عنوان یکی از منابع تأمین آب شرب شهر کرمانشاه در سال گذشته ۳۲۰ لیتر بر ثانیه آبدهی داشته که در سال جاری این میزان آبدهی به ۶۱ لیتر بر ثانیه رسیده و شب‌های گذشته خارج شدن خط انتقال آب سد گاوشان از مدار توزیع در شمال شهر کرمانشاه موجب شده تا شرکت آبفا بخواهد چشمه طاق بستان را وارد مدار توزیع کند.

کاهش آبدهی چشمه طاق‌بستان از ۷۰۰ به ۷۰ لیتر بر ثانیه

کاکاوند با بیان اینکه استفاده از چشمه آب طاق بستان مقدور نیست، ادامه داد: در سال گذشته میزان آبدهی این چشمه در حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه بوده که در سال جاری این مقدار به حدود ۷۰ لیتر بر ثانیه آن هم آب بدون فشار رسیده است، بنابراین امکان استفاده از این چشمه برای ورود آب به تصفیه خانه کرمانشاه ممکن نبود.

کاکاوند با اشاره به وجود حدود ۶۰ حلقه چاه آب در منطقه میان‌دربند بیان کرد: چهار حلقه از این چاه‌ها به طور کامل خشک شده و مابقی چاه‌ها به طور میانگین چهار لیتر بر ثانیه افت آبدهی داشتند.

وی با اشاره به اثرات طولانی مدت خشکسالی در استان کرمانشاه افزود: شهر پاوه در سال گذشته چندین بار مشکل قطعی آب داشته و حتی نودشه در بعضی از روزها اصلاً آب شرب نداشته است، در شهرستانی همچون جوانرود در سال گذشته جیره‌بندی آب شده و حتی شهرستان پر آبی همچون صحنه و مجتمع‌های ساخته شده توسط تعاونی‌ها نظیر مسکن مهر کنگاور و شهرستان سرپل ذهاب دچار مشکل کمبود آب شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون مشکل خاصی در شهرستان‌های مذکور در سال جاری گزارش نشده است، گفت: با توجه به صورت‌های مالی سال‌های ۹۷ و ۹۸ شرکت آب و فاضلاب روستایی که منحل شد، در سال ۹۸ که یکی از پربارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال گذشته بوده ۲۴۸ روستا در استان کرمانشاه با تانکر آبرسانی شده که میزان آبرسانی با تانکر در سال جاری در هفته گذشته ۱۴۳ روستا بوده که با حفر چاه این تعداد به ۱۳۰ روستا کاهش پیدا کرد.

کاکاوند تصریح کرد: روستاهای ثلاث باباجانی و حاشیه شهر پاوه که در گذشته آبرسانی سیار داشتند، حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد مشکل آبی آن‌ها در سال جاری رفع شده و تمام این اقدامات در حالی است که در سال ۱۴۰۰ هیچ‌گونه اعتباری تخصیص داده نشده و در واقع علاوه بر خشکسالی در نتیجه بارندگی خشکسالی بودجه به وقوع پیوسته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: با وجود اینکه در تأمین آب شرب استان کرمانشاه بعضی از سازمان‌ها متولی امر بودند، اما به هیچ عنوان دست به کار نشده و در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بعضی از نیروها با وجود کار شبانه روزی به مدت ۹ ماه حقوق نگرفتند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ در کل استان کرمانشاه ۲ حلقه چاه حفر شده که هیچ گونه تجهیزاتی برای آن در نظر گرفته نشده اما در چهار ماه ابتدایی سال جاری ۲۳ حلقه چاه حفر، تجهیز و وارد مدار شده است، در این راستا ۹ میلیارد تومان صرفه خرید پمپ شده که مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان برای سرقت‌های حوزه کابل، تابلو برق و سایر موارد مشابه هزینه شده است.

کد خبر 5273868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha