۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۵۸

با توسل به ابزار تحریم؛

اتحادیه اروپا بار دیگر بلاروس را تهدید کرد

اتحادیه اروپا بار دیگر بلاروس را تهدید کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه نخستین سالگرد پیروزی مجدد «الکساندر لوکاشنکو» در انتخابات ریاست جمهوری بحث برانگیز بلاروس، از احتمال وضع تحریمهای جدید علیه این کشور سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی صباح، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه و در آستانه سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بحث برانگیز در بلاروس اعلام کرد که «این اتحادیه آماده است تا در واکنش به بی اعتنایی آشکار رژیم [بلاروس] به تعهدات بین المللی، تدابیر [تنبیهی] بیشتری اتخاذ کند».

بورل در ادامه اظهاراتش مدعی شد که «با توجه به فرود اجباری و غیرقانونی پرواز رایان ایر در ماه مه و استفاده ابزاری از مهاجران برای اهداف سیاسی، رژیم بلاروس بیش از پیش هنجارهای بین المللی را به چالش کشیده است».

در واقع، این بیانیه اتحادیه اروپا همزمان با سالگرد پیروزی «الکساندر لوکاشنکو» در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در بلاروس (۹ آگوست ۲۰۲۰) صورت گرفته است؛ انتخاباتی که به زعم مقامات غربی با تقلب همراه بوده است.

اتحادیه اروپا پیش از این و در ماههای اخیر نیز به بهانه‌هایی همچون سرکوب جامعه مدنی و مخالفان در بلاروس، تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز شنبه نیز خبرگزاری سی ان ان به نقل از یک منبع آگاه در کنگره آمریکا از احتمال وضع تحریم‌های بیشتر از سوی واشنگتن علیه دولت بلاروس خبر داد.

این منبع آگاه همچنین تأیید کرد که به احتمال زیاد، جزئیات این تحریم‌ها روز دوشنبه به مناسبت سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بحث برانگیز در بلاروس اعلام خواهند شد.

هنوز مشخص نیست تحریم‌های جدید، کدام بخش‌های اقتصاد بلاروس را هدف خواهند گرفت؛ اما «سوتلانا تسیخانوسکایا» رهبر مخالفین دولت بلاروس که در خارج از این کشور به سر می‌برد، در گفتگوی مطبوعاتی اخیر خود اعلام کرده که فهرستی از شرکت‌های حامی دولت بلاروس و همچنین اشخاص حقیقی سیاسی پر نفوذ نزدیک به «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور این کشور را در جریان نشست مشترک خود با مقامات وزارت خارجه آمریکا، ارائه کرده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد هدف تحریم‌های جدید، دستکم بخشی از شرکت‌ها و افراد یاد شده باشند که شرکت‌های بزرگی همچون «بلاروسکالی» که در صنعت تولید پتاس فعال بوده و همچنین دیگر شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه نفت، صنایع چوب و فولاد بلاروس در این فهرست قرار دارند.

کد خبر 5276902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha