۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶

به رغم مخالفت طالبان؛

ترکیه: تکلیف فرودگاه کابل تا چند روز دیگر مشخص می شود

ترکیه: تکلیف فرودگاه کابل تا چند روز دیگر مشخص می شود

وزیر دفاع ترکیه بازماندن فرودگاه کابل را مهم ارزیابی کرد حال آنکه این اظهارنظر به منزله عزم آنکارا برای حضور در افغانستان بعد از خروج ادعایی نظامیان خارجی از این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه می گوید بازماندن فرودگاه کابل به صلاح (افغانستان) است و طی روزهای آتی (چشم انداز حل) این مسئله شکل خواهد گرفت.

وی همچنین مدعی شد که ترکیه به دنبال آن نیست که جان نظامیانش را به خطر بیندازد.

ترکیه پیشنهاد داده که بعد از خروج ناتو از افغانستان، نظامیانش را به بهانه تأمین امنیت، در فرودگاه کابل مستقر کند و اکنون ماه ها است که با واشنگتن درباره این مسئله گفتگو می کند.

در مقابل، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواستار پذیرش برخی شروط دیپلماتیک و تأمین حمایت های مالی و لجستیکی از سوی آمریکا شده است.

پیشتر نیز دو مقام ارشد دولتی ترکیه از تمایل آنکارا برای کنترل مدیریت فرودگاه کابل علیرغم پیشروی های طالبان در افغانستان خبر داده بودند. اما گروه طالبان با ادامه حضور نیروهای نظامی ترکیه در افغانستان مخالفت کرده و آن را ادامه اشغال افغانستان دانسته است.

اردوغان روز گذشته طی سخنانی مدعی شد: نهادهای مربوطه ما در حال تلاش برای برقراری مذاکره با طالبان هستند. حتی احتمال دیدار من با رهبر آنها نیز مطرح است. اگر طالبان را در سطح عالی کنترل نکنیم، امکان دستیابی به صلح در افغانستان ممکن نخواهد بود.

کد خبر 5279723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha