۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۵۵

آیت‌الله علم‌الهدی:

ریشه مفاسد اجتماعی، برتری جویی است

ریشه مفاسد اجتماعی، برتری جویی است

مشهد ـ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جنگ و مقالطه ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) در حقیقت یک حرکت دفاعی در برابر تجاوز و یک «قیام دفاعی» است، امام حسین «دفاع مسلحانه» کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی شامگاه پنج‌شنبه در مراسم عزاداری سیدالشهدا در حرم مطهر رضوی، با بیان این‌که برتری جویی یکی از گرایش‌ها و کشش‌های انسانی است، اظهار کرد: ریشه این گرایش در انسان‌ها، احساس و خواست استخدام دیگران در مسیر منافع خودشان است.

وی با بیان این‌که انسان‌ها از نظر استعداد، قدرت و توان با یکدیگر برابر نیستند، ادامه داد: انسان‌ها امتیازهایی دارند که بر دیگری برتری دارد اما این برتری و فضیلت فردی نباید عامل بروز حس برتری جویی شود زیرا در ادامه این حس، فساد به وجود می‌آید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، ریشه و عامل اصلی مفاسد در زندگانی اجتماعی انسان‌ها را حس برتری جویی دانست و تصریح کرد: تمام درگیری‌ها و جنگ‌ها در تاریخ بشر در مقام جلب و استخدام منافع برای خود بوده است، زمانی که یک نفر می‌خواهد با تکیه بر قدرت و توان خود به منافعی برسد و سبب وارد شدن ضرر به دیگران می‌شود جنگ و درگیری به وجود می‌آید.

وی به تجاوزگری و جنایات استکبار در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: جریان استکباری آمریکا در نقاط دور دست جهان مثل عراق و افغانستان دخالت نظامی می‌کند، آدم می‌کشد و جنایت می‌کند، در جواب اعتراض که چرا از آن سر دنیا به این سر دنیا آمدی و به حقوق مردم تجاوز می‌کنی، با کمال وقاحت می‌گوید «برای حفظ منافع‌مان می‌آییم»؛ از نظر او یک توجیه است می‌تواند برای حفظ منافع خودش، انواع جنایت‌ها را مرتکب بشود.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که آیت‌لله علمایشان یک نوع درگیری در مقام دفاع در مقابل تجاوز دیگران به حقوق انسان‌های محروم است، افزود: آنان برای حفظ منافع خودشان به حقوق انسان‌ها تجاوز می‌کنند، عده‌ای انسان‌های آزاده نیز در دفاع از حقوق مردم محرومی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند مقابله می‌کنند، این نیز یک نوع جنگ است اما با سایر جنگ‌ها تفاوت دارد.

وی با تأکید بر این‌که جنگ امام حسین (ع) از نوع جنگ برای دفاع از حقوق محرومان بود، تصریح کرد: ایشان خطاب به خدا می‌گویند «خدایا تو می‌دانی در انقلابی که راه انداختم از باب رقابت و مسابقه در قدرت و برای به دست آوردن ثروت و مزایای زندگی و منافع نیست»، یعنی مردمی که در مقابل امام حسین (ع) صف‌آرایی کردند و می‌جنگند، بر حسب حفظ منافع خودشان مبارزه می‌کنند.

امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: مردم کوفه که متوجه شدند اگر با امام حسین (ع) نجنگند، مغضوب یزید هستند و منافعشان در معرض خطر قرار می‌گیرد، بدون نیاز به تحریک برای حضور در جنگ، خودشان به جنگ امام حسین (ع) رفتند.

وی با بیان این‌که فهم مفهوم جان دادن برای خدا برای جریان‌های ماده‌پرست امکان‌پذیر نیست، یادآور شد: اگر مردم دارای فرهنگ انقلابی بشوند که ظلم‌پذیر نباشند و در مقابل ظلم گردن کج نکنند، ایستادگی کنند و حقشان را بگیرند، جنگی هست که در خط دفاع از تهاجم افراد برتری جو صورت می‌گیرد.

آیت‌لله علم‌الهدی گفت: جنگ و مقالطه ابی‌عبدالله (ع) در حقیقت یک حرکت دفاعی در برابر تجاوز و یک «قیام دفاعی» است، امام حسین «دفاع مسلحانه» کرده است زیرا آدمی که می‌خواهد به جنگ برود، ۸۴ زن و کودک همراه خود نمی‌برد.

کد خبر 5280096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha