۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۵

طالبان همچنان می تازد

طالبان همچنان می تازد

علاوه بر شهرهای بزرگ هرات و قندهار که جمعه شب سقوط کردند، طبق اعلام رسانه‌ها کنترل شهرهای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز به دست طالبان افتاد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمایت نوشت: در حالی که پیشروی‌های برق‌آسای طالبان در سراسر افغانستان ادامه دارد، شبکه سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی اعلام کرد سفارت ایالات متحده در کابل به کارکنان خود دستور داده تا وسایل و اطلاعات محرمانه را نابود کنند.

به گزارش یورو نیوز، بنابر همین گزارش این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که یک مقام دیپلماتیک ایالات متحده می‌گوید براساس برآوردهای یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی، این احتمال وجود دارد که کابل در ۷ روز و یا حتی ۷۲ ساعت آینده کاملا محاصره شود. سی‌ان‌ان می‌گوید کارکنان سفارت ایالات متحده همچنین موظف شده اند تا وسایلی که ممکن است برای اهداف تبلیغاتی مورد سوءاستفاده قرار گیرند، از جمله پرچم‌های ایالات متحده و نشان‌های دولتی و نظامی این کشور را نابود کنند.

سقوط شهرهای بیشتر
مراکز ولایت‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف طالبان در می‌آید. در آخرین تحولات، اعلام شده است علاوه بر شهرهای بزرگ هرات و قندهار که جمعه شب سقوط کردند، طبق اعلام رسانه‌ها کنترل شهرهای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز به دست طالبان افتاد. نیروهای طالبان در یک هفته اخیر به سرعت توانستند بیش از ۱۰ مرکز ولایت‌های افغانستان را به تصرف خود درآوردند. این اقدامات در حالی صورت گرفته که قرار است تا دو هفته دیگر نیروهای نظامی خارجی به طور کامل از افغانستان خارج شوند. در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است اما ترس از سقوط پایتخت بیش از پیش در بین شهروندان این شهر دیده می‌شود.

با این حال طبق آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است در مدت ۳۰ روز آینده تحت فشار نیروهای طالبان قرار گیرد و اگر روندهای کنونی ادامه یابد این نیروها می‌توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست گیردند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد. هزاران نفر از ساکنان شهرهای تصرف شده افغانستان خانه‌های خود را ترک کرده و دست به فرار زده‌اند.

اوضاع از کنترل خارج شده است
همچنین دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که در افغانستان، اوضاع از کنترل خارج شده و خواهان توقف حملات طالبان و بازگشت این گروه به میز مذاکره شد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از گزارش‌های اولیه مبنی بر اعمال محدودیت شدید حقوق بشر توسط طالبان در مناطق تحت کنترل آنها گفت که بسیار نگران است. وی افزود: نظاره کردن از دست رفتن «حقوق زنان و دختران افغان که به سختی به دست آمده وحشتناک و دلخراش است».

گزارش‌ها از افغانستان حاکی است که گروهی از نظامیان آمریکایی برای کمک به روند تخلیه دیپلمات‌های ایالات متحده از افغانستان وارد خاک این کشور شدند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم روز جمعه پس از دیدار با نمایندگان کشورهای عضو این سازمان در بروکسل و بدنبال تصمیم واشنگتن و لندن به خارج کردن شهروندانشان از افغانستان، گفت که ناتو تا جای ممکن از دولت حمایت خواهد کرد و حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را با شرایط موجود «تطبیق» خواهد داد. امنیت پرسنل‌مان بیش از هر چیزی اهمیت دارد. حضور دیپلماتیک‌مان در کابل ادامه خواهد یافت.
وی افزود:« متحدان ناتو از میزان بالای خشونت ناشی از حمله طالبان، از جمله حمله به غیرنظامیان، ترورهای هدفمند و گزارش‌هایی که سایر موارد نقض جدی حقوق بشر را شامل می شود، نگرانند».
استولتنبرگ طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع افغانستان، تاکید کرد که طالبان اگر با حملات خود کنترل افغانستان را به دست بگیرد به رسمیت شناخته نخواهد شد.

بسته شدن سفارت‌خانه‌ها
دولت‌های نروژ و دانمارک نیز روز جمعه اعلام کردند که سفارتخانه‌های خود در کابل را بطور موقت می‌بندند. اسلو و کپنهانگ همچنین همه کارکنان سفارتخانه‌هایشان را از افغانستان خارج خواهند کرد. همزمان فنلاند نیز اعلام کرد ۱۳۰ نفر از کارکنان محلی سفارت خود را از کابل خارج می‌کند.
درهمین رابطه، وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا پیشتر به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بودند که واشنگتن با توجه به وضعیت امنیتی حضور غیرنظامی خود در کابل را کاهش خواهد داد و حمایت واشنگتن از دولت افغانستان را تأیید کرد.

همچنین رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی شنبه خود وعده داد که از بی‌ثباتی بیشتر در کشور در مواجهه با تهاجم طالبان جلوگیری می‌کند. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی خود تاکید کرد که بر اساس اوضاع کنونی بسیج مجدد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان همچنان اولویت اصلی دولت است. وی ادامه داد، دولت رایزنی‌های جامعی را در داخل و خارج آغاز کرده و نتایج آن به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

اشتباه بزرگ آمریکا
اما ژنرال دیوید پترائوس فرمانده سابق نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفت: ما باید از تصمیم خارج کردن نیروهایمان از افغانستان برگردیم. پترائوس ادامه داد: چند ماه قبل اعلام شد تصمیم گرفته شده که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند من گفتم که ما از این تصمیم متاسف خواهیم شد. ما اکنون به علت این تصمیم متاسف هستیم. وضع کنونی یک کابوس است. هیچ نشانه خوبی درباره بهبود وضع در آینده وجود ندارد.

حاکمیت طالبان در افغانستان بر وقوع جنگ داخلی در این کشور ارجحیت ندارد. البته وقوع جنگ داخلی هم در این کشور وحشتناک است. هیچ نتیجه خوبی در افغانستان حاصل نخواهد شد مگر آن که آمریکا و همپیمانانش درک کنند که اشتباهات بزرگی مرتکب شده ایم و طرح خارج کردن نیروها از افغانستان کاملا مبهم است. ما در حالی نیروهای افغان را به حال خود رها کردیم که کاملا به حمایت نیروی هوایی و نیروی پهپادی ما وابسته بودند.

کد خبر 5281454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha