۳ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۵۸

دست خالی هگمتانه در المپیک توکیو؛

سبد خالی ورزش همدان در المپیک ۲۰۲۰/ افق تاریک ورزش دیار الوند

 سبد خالی ورزش همدان در المپیک ۲۰۲۰/ افق تاریک ورزش دیار الوند

همدان- علی رغم قول‌ها و مصاحبه‌های رنگارنگ مدیران در نهایت دست ورزشکاران همدانی از حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کوتاه ماند.

خبرگزاری مهر _گروه استان‌ها: همواره ورزش پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین از المپیک ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو دارای سهمیه بوده و توانسته مدال‌های خوشرنگی هم کسب کند.

همچنین در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی نیز منیژه کاظمی در رشته تیراندازی از همدان عضو افتخاری کاروان ورزش کشورمان بود، اما حالا بعد از ۲۰ سال دست ورزش همدان از رسیدن به سهمیه المپیک کوتاه مانده تا شاهد افول عجیب ورزش دیار الوند باشیم.

در المپیک ۲۰۰۴ آتن مسعود مصطفی جوکار در کشتی آزاد نماینده همدان در المپیک بود که موفق شد مدال تاریخی نقره را برای ورزش همدان کسب کند.

ورزش همدان در المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز در کشتی آزاد میثم مصطفی جوکار را به عنوان نماینده داشت، اوج عملکرد ورزش دیار هگمتانه در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود که با ۳ نماینده یعنی مه‌لقا جام بزرگ در رشته تیراندازی، آرزو حکیمی در قایقرانی و صادق گودرزی در کشتی آزاد حاضر شد و گودرزی موفق شد مدال خوشرنگ نقره را برای همدان به ارمغان بیافریند.

 سبد خالی ورزش همدان در المپیک ۲۰۲۰/ افق تاریک ورزش دیار الوند

در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو برزیل نیز ورزش همدان ۲ نماینده داشت که مه‌لقا جام بزرگ در رشته تیراندازی و حمیدرضا زورآوند در دوومیدانی نمایندگان ورزش همدان بودند.

چند روز پیش المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن هم به پایان رسید و کشورمان با ۳ مدال، ۲ نقره و ۲ برنز در جایگاه ۲۷ جهان ایستاد در حالی که استان همدان بعد از گذشت ۲۰ سال هیچ سهمیه‌ای در این المپیک نداشت.

اما گذری بر مصاحبه‌ها و وعده‌های مدیرکل‌های گذشته همدان در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد وی مدعی شده ۱۵ درصد سهمیه المپیک توکیو ژاپن متعلق به ورزشکاران همدانی خواهد بود.

متأسفانه عدم برنامه‌ریزی در هیئت‌های ورزشی که شانس کسب سهمیه المپیک بودند، دیدگاه ضعیف و برنامه محور نبودن دستگاه ورزش استان، عدم جذب اعتبار مناسب برای دستگاه ورزش و بی توجهی مدیریت ارشد استان به ورزش باعث شد تا شاهد افول ورزش پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین باشیم.

با شرایط موجود هم نه باید امیدی به المپیک آتی داشته باشیم و بی‌شک با شرایط موجود باید در انتظار سقوط بیشتر ورزش دیار هگمتانه بوده و متأسفانه افق تاریکی پیش روی ورزش استان همدان است.

ورزش استان همدان که از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تا المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو برزیل دارای سهمیه بوده و ۲ مدال نقره از افتخارات و برگ زرینی در تاریخ ورزش همدان است امروز بعد از گذشت ۲۰ سال بدون حتی یک سهمیه در المپیک ۲۰۲۰ توکیو افول فاجعه‌باری را تجربه کرد.

تغییر مداوم مدیرکل‌های ورزش استان همدان در ۴ سال گذشته و عدم فرصت و اعتماد به این مدیران طوری که در این سال‌ها ورزش همدان رسول منعم، محسن جهانشیر و حمید سیفی را به عنوان سکاندار خود دیده است.

ضعف اصلی دستگاه ورزش استان همدان بی توجهی به قهرمان پروری بوده متأسفانه معاونین توسعه ورزش قهرمانی این اداره کل به شدت در برنامه‌ریزی‌های خود ضعف داشته‌اند و ماحصل آن وضعیت فعلی ورزش همدان شده است‌.

ورزشی‌ها از چرخه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری خارج شده‌اند

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شاهد افت ورزش در سراسر کشور هستیم، اظهار داشت: متأسفانه ورزشکاران و پیشکسوتان ورزشی جایی در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در ورزش ندارند و غیر ورزش‌ها برای ورزش کشور تصمیم می‌گیرند.

پرویز ریحانی افزود: باید سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در عرصه ورزش به ورزشی‌ها سپرده شود بی شک یک ورزشکار که چند سال عمر خود را در ورزش گذاشته و عرق ریخته درد ورزش کشور را بیشتر می‌فهمد.

وی با بیان اینکه پیشکسوتان ورزشی را خانه‌نشین کرده‌اند، گفت: یک ورزشکار هیچگاه بازنشسته نمی‌شود و باید بعد از اتمام دوران حرفه‌ای به عنوان یک پیشکسوت و خاک خورده در بدنه ورزش حضور داشته باشد.

ریحانی خاطرنشان کرد: امروز ما پیشکسوتان ورزشی را از گود خارج کرده‌ایم و همین موضوع ضربه بزرگی به بدنه ورزش کشور زده است.

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با بیان اینکه آموزش و پرورش از چرخه استعدادیابی حذف شده است، بیان کرد: آموزش و پرورش هر کشوری سرچشمه استعدادهای ناب و معدن ارزشمند استعداد است که متأسفانه در کشور ما این چرخه یا به طور کامل حذف شده یا فقط دست و پاشکسته تنها نامی از آن وجود دارد.

وی افزود: تمام نونهالان، نوجوانان و جوانان ما در آموزش و پرورش حضور دارند و بهترین مربیان ما آموزش و پرورشی هستند و ما باید مرکز استعدادیابی ورزشی را در دل مدارس قرار دهیم.

ریحانی با بیان اینکه امروز ورزش به یک صنعت تبدیل شده است، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز پول در ورزش حرف اول را می‌زند و ورزش حرفه‌ای و قهرمانی نیازمند منابع مالی است.

وی عنوان کرد: ادارات کل ورزش استان‌ها اعتبارات اندکی دارند و نمی‌توانند ۵۰ هیئت ورزشی را پوشش دهند و باید بخش خصوصی به کمک ورزش حرفه‌ای و تیم‌داری بیاید.

ریحانی با بیان اینکه استان همدان از استان‌های ضعیف در بحث اسپانسر ورزشی است، بیان کرد: اگر روزگاری رشته کشتی ما در المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۱۲ لندن ۲ مدال نقره کسب کرد تنها به این دلیل است که ما در لیگ برتر کشتی تیم داشتیم.

وی افزود: امروز اگر اکثر رشته‌های مدال‌آور و رشته‌هایی که شانس سهمیه المپیک داشتند افت کردند به دلیل اعتبارات اندک دستگاه ورزش، هیئت‌های ورزش و نبود اسپانسر است.

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با بیان اینکه وزارت ورزش و کمیته المپیک حمایتی از هیئت‌های ورزشی استانی ندارند، بیان کرد: یک هیئت ورزشی که با کلی تلاش و زحمات شبانه‌روزی یک ملی‌پوش تربیت می‌کند باید مورد حمایت مادی و معنوی وزارت ورزش و کمیته المپیک قرار بگیرد.

ریحانی عنوان کرد: بعضی از فدراسیون‌های ورزشی نیز به هیئت‌های ورزشی استانی و شهرستانی بی تفاوت هستند که در نهایت شاهد افت ورزش نه تنها در استان همدان بلکه در کل کشور هستیم.

نبود انگیزه کافی در راه ورزش حرفه‌ای ورزشکاران را فراری می‌دهد

قهرمان و مربی سابق تیم ملی بوکس کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قهرمان پروری در کشور و به طبع آن استان‌مان فراموش شده است، اظهار داشت: متأسفانه نبود انگیزه کافی باعث شده تا ورزشکاران ما در راه سخت ورزش حرفه‌ای و زیر فشارهای سنگین جسمی و روحی از ورزش قهرمانی خداحافظی کنند.

سعید نوروزی افزود: در چند سال اخیر اداره کل ورزش و جوانان و هیئت‌های ورزشی در حمایت از ورزشکارانی که در تیم ملی حضور داشتند یا شانس حضور در اردو تیم ملی بودند بسیار ضعیف بوده است.

 سبد خالی ورزش همدان در المپیک ۲۰۲۰/ افق تاریک ورزش دیار الوند

قهرمان و مربی سابق تیم ملی بوکس کشورمان با بیان اینکه عدم حمایت مالی نیز بزرگترین ضربه را به ورزش وارد کرده است، بیان کرد: در استان ما بخش خصوصی و اسپانسر حامی ورزش وجود ندارد و ورزشکاران ما یا ورزش را رها می‌کنند یا از استان مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: اداره ورزش و جوانان استان همدان باید هر دوره برای ایجاد انگیزه مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران را برگزار کند تا اول خود ورزشکار میل و رغبت داشته باشد دوم کسی که می‌خواهد در این راه قدم بگذارد انگیزه پیدا کند.

نوروزی با اشاره به لزوم حمایت از ورزشکاران تیم ملی گفت: مسئولان استان باید در اردوهای تیم ملی حاضر شوند زمانی که من بوکس کار می‌کردم در انتخاب المپیک به راحتی حق من را خوردند و کسی از من دفاع نکرد.

وی عنوان کرد: باید مسئولان استان همواره دست حمایت را به روی ورزشکارانی که در اردوهای تیم ملی قرار دارند حفظ کنند تا به راحتی حق یک ورزشکار پایمال نشود.

در پایان؛ امروز ورزش استان هم نیازمند یک بازنگری اساسی در عرصه توسعه ورزش قهرمانی بوده و باید سند تحول ورزش استان همدان پایه ریزی شود.

رشته‌هایی نظیر کشتی، تیراندازی، قایق‌رانی و دوومیدانی که در هر دوره از همدان یک نماینده در المپیک داشتند امروز چرا افت کرده‌اند، باید نگاه تقسیم اعتبارات به هیئت‌های ورزشی به سمت برنامه‌محور بودن حرکت کند.

کد خبر 5287583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha