۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱:۴۷

استمرار پیگیری‌های مهر؛

آخرین خبرها از جابجایی ساکنان حاشیه«کمندان»

آخرین خبرها از جابجایی ساکنان حاشیه«کمندان»

ازنا- با احداث سد «کمندان» اهالی روستای کمندان اراضی خود را از دست داده و ۱۷ سال است در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ حالا مسئولان خبر از جانمایی مکان جدید روستا در منطقه «چرخ میرزا» می‌دهند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که سال‌هاست بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

سد «کمندان» ۱۷ ساله شد

سد «کمندان» یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

آخرین خبرهاازجابجایی ساکنان حاشیه «کمندان» /آبگیری سدتا پایان خرداد

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای کمندان و عزیزآباد، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

به‌رغم این مزایا همچنان این پروژه به سرانجام نرسیده است و ماه‌به‌ماه و فصل‌به‌فصل تاریخ وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این سد به تعویق افتاد تا تنها وعده دهنده‌های بهره‌برداری پروژه تغییر کند و بین مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای جابجا شود.

علاوه بر مشکلات و موانع پیش روی احداث سد، بلاتکلیفی روستاییان حاشیه این پروژه برای ساخت‌وساز و وضعیت اراضی کشاورزی آن‌ها، بیکار شدن بسیاری از اهالی، خسارات جدی به ساختمان‌های روستا براثر احداث سد، عدم جابجایی روستا به بالادست و… از مشکلاتی است که برای اهالی روستای کمندان پیش‌آمده است تا آن‌ها هر بار به وعده‌های مسئولان دل‌خوش کنند.

جانمایی جدید برای احداث روستا

حالا مسئولان خبر از جانمایی جدید روستای «کمندان» می‌دهند و در این راستا حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به جانمایی جدید برای روستای یاد شده اظهار داشت: مطابق نقشه‌های تهیه شده، در منطقه «چرخ میرزا» و مشرف به سد «کمندان» مکان روستا نهایی شده است.

آخرین خبرهاازجابجایی ساکنان حاشیه «کمندان» /آبگیری سدتا پایان خرداد

وی عنوان کرد: قرار شده که این روستا، با رویکرد گردشگری و بوم گردی ساخته شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این روستا به عنوان یک شهرک مدرن ساخته می‌شود.

سد «کمندان» در مرحله بهره‌برداری است

حشمت بهمنی فرماندار ازنا نیز در این رابطه اظهار داشت: با تزریق اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان، سد «کمندان» به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی عنوان کرد: در حال احداث و تکمیل شبکه پایاب و کانال‌های آبرسانی به بخش کشاورزی این سد هستیم.

آخرین خبرهاازجابجایی ساکنان حاشیه «کمندان» /آبگیری سدتا پایان خرداد

فرماندار ازنا با اشاره به اینکه با احداث این سد نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی آبی خواهد شد گفت: همچنین از محل آب این سد، آب شرب دو شهرستان ازنا و الیگودرز نیز تأمین می‌شود.

به هر روی، یکی از مشکلات پروژه‌های عمرانی در لرستان مسئله تملک اراضی و املاک مردم است، موضوعی که روال معمول زندگی ساکنان اطراف پروژه‌های عمرانی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بلاتکلیفی بیش از ۱۷ ساله اهالی روستای کمندان مسئله‌ای است که مردم این روستا را با مشکلات اساسی مواجه کرده است و امید می‌رود با جابجایی روستا به منطقه «چرخ میرزا» زمینه برای رفع مشکلات مربوط به اهالی این روستا فراهم شود.

کد خبر 5301534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha