۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۲۲

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

لزوم تدوین قانون برای آبخیزداری

لزوم تدوین قانون برای آبخیزداری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قانونی برای اجرای طرح آبخیزداری در کشور وجود ندارد و ما برای تصویب لایحه مربوط به آن نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سیدجواد ساداتی‌نژاد در پنجمین گرامیداشت ملی مقام جنگلبانان و جان‌نثاران منابع طبیعی با اشاره به اینکه منابع طبیعی جزو میراث ماندگار و بین نسلی است افزود: ما در حال حاضر برای اجرای طرح آبخیزداری قانونی در کشور نداریم که امیدواریم با حمایت‌های مجلس از لایحه آبخیزداری سازمان جنگل‌ها در این خصوص نیز صاحب قانون شود.

وی گفت: ما برای حفظ جنگل‌ها و مراتع حتما از دانش بومی استفاده خواهیم کرد و البته امیدواریم در این دوره اتفاقات خوبی برای احیا و حراست از جنگل‌ها و مراتع رخ دهد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه امروزه شاهد تخریب‌های زیادی در منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع هستیم ادامه داد: نوع استفاده از آب‌های زیرزمینی و بروز سیلاب حتی در مناطق خشک و حریق‌هایی که در جنگل‌ها اتفاق می‌افتد نشان دهنده تغییر اقلیم و خسارات سنگین ناشی از آن است.

وزیر جهادکشاورزی افزود: ما در حال حاضر ۱۳۵ هکتار اراضی طبیعی را در اختیار داریم که تلاش می‌کنیم از این منابع به خوبی حمایت شود.

وی در خصوص حقوق و مزایا و روابط استخدامی جنگل‌بانان گفت: شرایط فعلی این گروه هم اکنون قابل قبول نیست که امیدواریم با کمک‌های مجلس و به خصوص در برنامه هفتم توسعه کارهای قابل قبولی در این بخش انجام شود.

ایجاد سالانه ۲۰ تن غبار در کشور؛ حاصل فرسایش بادی زمین

در این مراسم رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز گفت: در حال حاضر سالانه ۲۰ تن غبار در اثر فرسایش بادی زمین در کشور ایجاد می‌شود.

مسعود منصور با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آب قرار دارد گفت: ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌ها در معرض فرسایش باد هستند، سالانه ۱۶ تن در هکتار در سال فرسایش خاک داریم و ۸۲۰۰ روستا و بیش از ۴۰۰ شهر نیز در معرض سیلاب هستند.

وی با اشاره به فرونشست ۱۰ تا ۲۰ سانتی متری سالانه زمین گفت: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که ۳۰ برابر تبخیر بیشتر و یک سوم سرانه جهان پوشش جنگلی دارد.

وی افزود: اگر به دنبال استقلال هستیم باید امنیت ملی را تقویت کنیم و البته امنیت ملی در گرو امنیت غذایی و همه آن‌ها در گرو امنیت زیستی است پس حفظ آب، خاک و هوا ضامن این امنیت خواهد بود.

منصور با اشاره به اینکه ۳۸۰ دشت ممنوعه در کشور وجود دارد گفت: ما می‌توانیم تهدیدهای موجود در کشور را با اجرای طرح‌های متعددی کاهش دهیم به طور مثال هر هکتار جنگل دو و نیم تن اکسیژن ایجاد می‌کند و ۲۵۰ و ۵۰۰ میلیمتر نفوذ آب در زمین را افزایش می‌دهد همچنین اجرای طرح آبخیزداری می‌تواند فرسایش ۱۶ تنی زمین در اثر باد را به ۹ تن کاهش دهد و تا ۷۰ درصد از خسارت ناشی از سیل جلوگیری کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۷ میلیون واحد دامی می‌تواند در مراتع ما تغذیه شود گفت: در حال حاضر ۲ هزار تن محصولات جانبی از جنگل‌ها برداشت و صادر می‌شود که البته نکته قابل توجه آن صادرات خام این محصولات است که باید برای آن نیز فکری شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی نیازمند همکاری و عزم جدی همه دستگاه‌ها و حاکمیت است افزود: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم راه آن توسعه پایدار است که در این راستا باید همه دستگاه‌ها از ما تمکین کرده و فعالیت خود را به شکلی انجام دهند که خسارت ایجاد نشود و یا به سرعت خسارت ایجاد شده را جبران کند.

وی با اشاره به تشکیل ۳۷۰ تشکل مردمی در سال گذشته برای حمایت از جنگل‌ها و مراتع گفت: بارزترین مشارکت مردم با منابع طبیعی در اطفا حریق است که مردم بدون هیچ چشم داشتی در این عرصه مشارکت می‌کنند و البته متاسفانه سال گذشته شاهد جان باختن ۷ نفر در جریان آتش سوزی‌ها در استان‌های مختلف بودیم.

منصور با اشاره به اجرای طرح بیمه بی‌نام با همکاری بیمه دی گفت: طرح بیمه بی‌نام برای جبران خسارت مردم است که در زمان حمایت از سازمان جنگل‌ها در اثر حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

وی در خصوص نیاز ضروری سازمان جنگل‌ها و مراتع به تجهیزات گفت: پوشش رادیویی و بی‌سیم یکی از ضرورت‌ها به خصوص در اطفای حریق است که امروز در ۴ استان امکان استفاده از بی‌سیم دیجیتال فراهم می‌شود.

بنابر این گزارش امروز از تعدادی از جنگل‌بانان و جان نثاران این عرصه قدردانی شدند.

کد خبر 5304996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha