۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۰

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان:

ساخت و ساز در حریم تاریخی تخت فولاد اصفهان متوقف شد

ساخت و ساز در حریم تاریخی تخت فولاد اصفهان متوقف شد

اصفهان - فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان اصفهان از توقف ساخت مصلی امام خمینی (ره) در حریم مجموعه تاریخی تخت‌فولاد اصفهان خبر داد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پروژه نیمه تمام مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در بخشی از آرامستان تاریخی تخت‌فولاد اصفهان سال‌ها است که رنگ آرامش به خود ندیده و به نظر می‌رسد ریسمان طولانی ساخته شد که سازه بزرگ، حالا حالاها به پایان نمی‌رسد. در زمان ساخت مصلی شهر در این نقطه تاریخی اختلاف نظرهای بسیاری وجود داشت، اما به هر ترتیب ممکن و با هر معماری این سازه آرام آرام رخ نمایی کرد و چند سالی است که میزبان نمازهای جمعه شهر شده.

طرح ابتدایی مصلی امام خمینی که هنوز هم کارهای عمرانی در بسیاری از بخش‌های آن ادامه دارد، به تأیید اداره‌کل میراث فرهنگی استان رسید و عملیات ساخت و ساز آغاز شد. با این حال طرح جدیدی که تحت عنوان توسعه مصلی امام خمینی اصفهان مطرح شده نه تنها تاییدیه اداره‌کل میراث فرهنگی را ندارد، بلکه تعرض آشکار به حریم آرامستان تاریخی تخت فولاد است؛ آرامستان دو هزار ساله‌ای که دومین آرامستان بزرگ جهان اسلام نامیده می‌شود.

تخت فولادی که به ثبت ملی رسیده و آرامگاهی برای تن‌های مبارک در تاریخ این مرز و بوم از یوشع نبی، بابارکن‌الدین و جهانگیرخان قشقایی تا بی‌بی‌مریم بختیاری و سردار اسد و تاج اصفهانی بوده و از همه مهم‌تر بخشی از این آرامستان تاریخی به لاله‌های پرپر ایران‌زمین اختصاص دارد که در دفاع مقدس به شهادت رسیدند. شهدایی که در بین آن‌ها اسامی برخی از بزرگان جنگ نظیر شهید حسین خرازی و شهید احمد کاظمی دیده می‌شود.

با این اوصاف عملیات عمرانی توسعه مصلی اصفهان از سمت شمال این مجموعه و در حریم تخت فولاد روز گذشته (۲۷ شهریور) آغاز شد، عملیاتی که خیلی سریع هم متوقف گشت. این توقف توسط مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان صورت گرفت.

عبدالرضا بافرانی، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان اصفهان درباره این اتفاق به خبرنگار مهر گفت: مجموعه آرامستان تخت فولاد اصفهان در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و از این روی شرایط، ضوابط و حریم خاص خود را دارد. در کنار این آرامستان ساخت و سازهایی انجام گرفته که مهم‌ترین آن، مصلی امام خمینی (ره) بوده است. ستاد اقامه نماد جمعه اصفهان تصمیم به گسترش مصلی اصفهان گرفته و در روز گذشته عملیات عمرانی این گسترش آغاز شد که با حضور مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان این عملیات متوقف و به معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان ارجاع شد.

او با بیان اینکه «پس از بررسی‌های اولیه، با توجه به این‌که در محل مذکور عملیات ساخت‌وساز مصلی بزرگ اصفهان طبق ضوابط و قوانین میراث‌فرهنگی در حال اجرا است»، تاکید کرد: ساخت و سازهای جدید با این قوانین مقایرت داشت، بنابراین روز گذشته و با پیگیری‌های انجام شده توسط یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان، این ساخت‌وسازها به‌منظور بررسی مجدد و اصلاح توسط کارشناسان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، متوقف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که با تغییرات نقشه‌ها و رعایت حد و حدود حریم مجموعه تاریخی تخت فولاد، عملیات گسترش مصلی اصفهان از سر گرفته شود.

کد خبر 5307941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha