۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵

مهر گزارش می‌دهد؛

مصائب یک سفر معنوی/ سمنانی‌ها برای تهیه بلیط راهی تهران و قم شدند

مصائب یک سفر معنوی/ سمنانی‌ها برای تهیه بلیط راهی تهران و قم شدند

سمنان- فقدان آزمایشگاه پی سی آر مورد تائید ایرلاین‌های هوایی یکی از مصائبی است که مسافران اربعین سمنان را به جای کربلا راهی ساری، تهران و قم و استان‌های مجاور کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اربعین سال گذشته به دلیل مسائل مرتبط با کرونا آنگونه که عاشقان این سفر معنوی می‌خواستند، رقم نخورد امسال اما با وجود یکسال فرصت از سوی مسئولان برای مدیریت این سفر به طرز شگفت‌آوری نه تنها مشکلات کاهش نیافته بلکه چند برابر هم شده است.

مسافران اربعین مشکلاتی را پیش رویشان و این سفر معنوی می‌بینند که بعضاً با یک نامه ساده هم می‌توانستیم شاهد رفع آنها باشیم اما یکسال است که هیچ عزمی از سوی مسئولان برای رفع آن وجود نداشته است.

مشکلی که هشدار داده شده بود

جالب‌تر اینکه آژانس‌های هوایی شش ماه است که این مشکلات را فریاد می‌زنند و هشدار می‌دهند که در زمان اربعین با مشکل روبرو می‌شویم اما این فریادها هم به جایی نرسیده است. مشکل پیش روی مسافران اربعین اما چیست؟

ایرلاین‌های هوایی برای صدور بلیط به کشورهای خارجی موظف هستند که تست پی سی آر یا همان تست کرونا را از مسافران دریافت و در کنار ویزایشان قرار دهند و پس از آن برای هر مسافر بلیط صادر کنند تا اینجا این روند هیچ مشکلی نداشته و کاملاً هم منطقی است اما قضیه آنجا مضحک می‌شود که در استان سمنان حتی یک آزمایشگاه پی سی آر خصوصی مورد قبول ایرلاین‌ها وجود ندارد!

سفر به ساری

محمد رضا فیض یکی از متقاضیان سفر اربعین به خبرنگار مهر، می‌گوید: قبل از صدور ویزا مشخص بود که چه میزان سهمیه امسال در قالب سامانه سماح و همچنین موکب داران اعزام می‌شوند اما مشکل اینجا است که بسیار دیر برای ویزا اقدام و نهایتاً یکشنبه بیست و هشتم شهریورماه به دست ما رسید در نتیجه فرصتی برای تهیه بلیط و تست پی سی آر نماند.

فیض با بیان اینکه این روند با وجود اینکه سهمیه‌ها مشخص بود می‌توانست از قبل مهیا شود اما این کار صورت نگرفته است، گفت: مشکل بزرگ‌تر اما داشتن تست پی سی آر است متأسفانه در استان سمنان آزمایشگاهی که تست پی سی آر با فرمت مورد قبول ایرلاین‌ها ارائه کند نیست.

وی افزود: من و دو نفر اعضای خانواده‌مان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخته و نهایتاً در ساری تست پی سی آر گرفتیم حالا که ویزا آماده شده و تست در دست ما است، بلیط هواپیما نیست! بسیاری سمنانی‌ها به قم، تهران و … رفته‌اند تا بتوانند بلیط پیدا کنند.

مصائب یک سفر معنوی/ سمنانی‌ها برای تهیه بلیط راهی تهران و قم شدند

سهمیه‌ها مشخص است اما بلیط تدارک ندیده‌اند

این متقاضی سفر اربعین با بیان اینکه نهایتاً ۵۰۰ نفر در استان سمنان قرار به اعزام داشتند و سوال ما این است که آیا نمی‌شد این میزان به گونه‌ای مدیریت شود و یا حج و زیارت و دانشگاه علوم پزشکی حداقل یک آزمایشگاه بخش خصوصی برای ایرلاین‌ها معرفی کند که این مشکل پدید نیاید؟ بیان داشت: مدیریت این موضوع ساده اصلاً چیز پیچیده‌ای نیست.

فیض با بیان اینکه یک میلیون و نیم هزینه کرده‌ام تا در ساری تست پی سی آر دریافت کنم و از آنجا که بلیط نیست و این تست فقط ۷۲ ساعت معتبر است من و خانواده‌ام باید چه کنیم؟ افزود: بلیط یکطرفه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی ممنوع است چرا که حتماً باید رفت و برگشت باشد از سوی دیگر بلیط پنج میلیون تومانی که عنوان می‌شود هم وجود ندارد در نتیجه مردم چطور باید به سفر بروند؟

وی افزود: پروازهایی که دوطرفه باشند یعنی تهران، قطر، کربلا و …با قیمت‌های ۱۰، ۱۲ و حتی ۱۵ میلیون تومانی وجود دارد اما چرا نباید این موضوع به گونه‌ای مدیریت شود که زائران به صورت راحت و آرام به این سفر بروند؟

بلیط نیست

دیگر متقاضی این سفر نیز مشکل مشابهی دارد محمد یاقوتی با بیان اینکه یک آزمایشگاه پی سی آر در استان سمنان وجود ندارد در نتیجه برای تهیه بلیط و آزمایش به قم سفر کرده‌ام، می‌گوید: سه روز است که در شهر غریب صبح‌ها از هشت تا ۱۴ و عصرها از چهار الی هشت شب در دفاتر سفری منتظر هستم می‌گویند بلیط نیست روز گذشته قرار بود ماهان یک پرواز داشته باشد که آن هم خبری نشد.

یاقوتی با بیان اینکه چیزی به نام بلیط پنج میلیونی در واقعیت وجود ندارد، بیان کرد: امروز برای استامبول اگر کسی بخواهد اقدام کند بدون ویزا پنج روز و شش شب می‌تواند با شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بلیط تهیه کند اما ما برای اربعین باید چه کنیم؟

وی با طرح این پرسش که آیا امکان نداشت چهار پرواز اضافه برای اربعین برقرار شود تا مردم بتوانند بلیط تهیه کنند، گفت: کاری کرده‌اند که دیگر اجر سفر با این مسائل از بین برود واقعاً اینگونه سفر کردن فایده‌ای ندارد یک ایرلاین می‌گوید برای روز اربعین یک بلیط تک سفره وجود دارد که به چه درد ما می‌خورد که می‌خواهیم در پیاده روی آن شرکت کنیم؟

این متقاضی سفر بیان کرد: یک مرکز در سمنان اعلام شد که واکسن می‌زند و پی سی آر نیز می‌دهد اما وقتی مراجعه کردیم علی رغم نام نویسی در سامانه سماح اعلام کردند که این تنها برای موکب داران ست سوال من این است که پس زائر باید چه کار کند؟ روز قبل ۴۰۰ هزار تومان در قم پول داده‌ام تا آزمایش پی سی آر بگیرم حالا که آزمایش وجود دارد، بلیط نیست ما این درد را به چه کسی بگوییم؟

سماحی ها هم مشکل دارند

نظرات مشابه است اما مشکلات متفاوت دیگر متقاضی این سفر نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: دو روز است در تهران دنبال تست پی سی آر و بلیط هستیم اما پیدا نمی‌کنیم با بدبختی توانسته‌ایم یک بلیط سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی یکطرفه بگیریم فقط به این دلیل که در استان سمنان با آن وسعت و جمعیت حتی یک آزمایشگاه پی سی آر نیست که بتواند پاسخ تست را به صورت انگلیسی و با فرمتی که ایرلاین‌ها می‌پذیرند، ارائه کند.

محمدرضا فولادی با بیان اینکه اعلام می‌شود به اندازه سهمیه سماح بلیط وجود دارد اما علناً این حرف در واقعیت معنایی ندارد، ابراز کرد: مقداری از مشکلات کلان و در سطح ملی است اما برخی مشکلات هم در استان باید پیگیری می‌شد مثلاً داشتن یک آزمایشگاه که ایرلاین‌ها آن‌را به رسمیت بشناسند کار دشواری نبود.

وی افزود: تماس با حج و زیارت هم داشته‌ایم و آنها اذعان می‌کنند که اطلاعات ما هم در این باره اندازه شما است گویا همه چیز پارتی بازی شده و عده‌ای رفته‌اند وگرنه چرا نباید به اندازه سهمیه‌ای که از قبل مشخص شده، بلیط نباشد؟ انتظار داشتیم مسئولان استانی این امر را پیگیری می‌کردند.

مصائب یک سفر معنوی/ سمنانی‌ها برای تهیه بلیط راهی تهران و قم شدند

حتی یک آزمایشگاه در استان سمنان وجود ندارد

حج و زیارت عنوان می‌کند که ایرلاین‌ها فقط پاسخ آزمایشگاه‌هایی را قبول دارند که خودشان تائید کرده باشند فهرست این آزمایشگاه در اختیار خبرنگار مهر قرار دارد، فهرستی که بالغ بر ۲۰ صفحه است و برای مثال در ساری پنج، قائم شهر سه، قزوین پنج و حتی لامرد یک آزمایشگاه وجود دارد اما در کل استان سمنان هیچ آزمایشگاهی وجود ندارد. حج و زیارت عنوان می‌کند که این دستورالعمل از بالا صادر شده و ما نیز نگران زائران هستیم اما به هر صورت باید این امر توسط نهادهای دیگری صورت می‌گرفت.

تحقیقات خبرنگار مهر نشان می‌دهد که دانشگاه علوم سمنان به دلیل فقدان پذیرفتن بخش خصوصی از مسئولیت اعطای پاسخ تست پی سی آر در این امر ناتوان بوده و اتفاقاً در این راه پیگیری‌های خوبی را هم صورت داده‌اند اما نتوانسته‌اند آزمایشگاه‌های بخش خصوصی سمنان را راضی به انجام این تست و ارائه پاسخ آن کنند.

بخش خصوصی باید راضی می‌شد

موضوعی که یکی از مطلعان حوزه حج و زیارت درباره آن به خبرنگار مهر، می‌گوید: دانشگاه درست می‌گوید رایزنی‌هایی شده تا بخش خصوصی تست پی سی آر مورد نیاز زائران را ارائه کند اما به محض نپذیرفتن بخش خصوصی دیگر این کار به امان خدا رها شده است در حالی که دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود می‌بایست با صرف وقت و هزینه بالاخره یا بخش خصوصی را راضی می‌کردند یا مشوقی برای آنها در نظر می‌گرفتند.

علی همتی با طرح این پرسش که آیا یک آزمایشگاه هم در استان نبود که با دریافت هزینه پروتکل مورد نیاز ایرلاین‌ها را در زمینه پی سی آر فراهم کند؟ ابراز کرد: متأسفانه این امر باعث شده تا زائران اربعین سمنان به استان‌های مجاور بروند و این امر برایشان هم هزینه و وقت و انرژی و هم دردسر درست کرده است از سوی دیگر به فرض که بتوانند بلیط را برای پنج شنبه تهیه کنند تست‌های پی سی آر که در دست دارند فقط ۷۲ ساعت اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه یک همشهری سمنانی که مثلاً در ساری تست پی سی آر داده و ۶۰۰ هزار تومان هم هزینه کرده در صورت نیافتن بلیط باید دوباره همین سفر را رفته و یک ۶۰۰ هزار تومان دیگر هزینه کند! بیان داشت: آیا این امر انگیزه‌ای برای سفر اربعین می‌گذارد؟

یکسال برای حل مشکل وقت بود

محمد رضا فراهانی یک فعال مسافرتی نیز در گفتگو با مهر، با بیان اینکه یک سال است که این موضوع را در استان فریاد می‌زنیم اما کسی اهمیت نمی‌دهد، گفت: مشکل فقط برای اربعین نیست از استان سمنان هر کسی به هر سفر خارجی که برود نیاز به پی سی آر دارد که در استان سمنان حتی یک مکان هم برای آن وجود ندارد در نتیجه یک سال زمان بود و مسئولان می‌توانستند این مشکل را حل کنند اما نکردند.

اینکه در ستاد اربعین استان سمنان که به ریاست استاندار سمنان جلسات متعددی گذاشته می‌شود، چه می‌گذرد که بعد از یکسال این همه مشکلات پابرجا است مشخص نیست اما این موضوع کاملاً مشخص است که اربعینی های سمنانی فقط تا چهارشنبه و پنج شنبه مهلت دارند که بلیط بخرند وگرنه تست پی سی آر آنها همگی لغو و مجدداً باید به ساری و تهران بروند و یا حتی قید این سفر را بزنند حال باید دید این مشکلات چه زمان برطرف می‌شود و مسئولانی که یک سال تمام هیچ کاری نکرده‌اند، سه روزه می‌توانند یک چنین مشکلی را حل کنند؟

کد خبر 5310237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha