۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۵

معاون فنی و حرفه‌ای هرمزگان:

بیش از ۱۶ هزار نفر در سال گذشته از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شدند

بیش از ۱۶ هزار نفر در سال گذشته از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شدند

بندرعباس - معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای هرمزگان گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر در سال ۱۳۹۹ از آموزش‌های مهارتی مراکز فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.

گلزار نظری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پاندمی که در اثر شیوع بیماری کووید -۱۹ در سطح جهان شروع تمام اقشار و مشاغل را تحت تاثیر قرار دارد، بیان داشت: آموزش‌ها در اداره کل فنی و حرفه‌ای به دو صورت دولتی و خصوصی ارائه می‌شود. آموزش‌ها در بخش دولتی رایگان است و بخش آزاد نیز پس از کسب مجوز از اداره کل اقدام به آموزش با سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد کرد.

معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای هرمزگان با بیان اینکه در دوران کرونا، بخش خصوصی دچار رکود حدود ۴۰ درصدی آموزش بود، ابراز داشت: بخش دولتی در سال گذشته علیرغم وجود کرونا دچار افت نشد. با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر در سال ۱۳۹۹ از آموزش‌های مهارتی مراکز فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.

نظری با ذکر این نکته که حدود ۱۲ هزار نفر طی یکسال گذشته از آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای برخوردار شدند، تصریح کرد: بخش دولتی با توجه به اتخاذ سیاست‌هایی نظیر ارائه آموزش‌ها به صورت مجازی و یا ترکیبی از حضوری و مجازی توانست از بروز رکود در بخش خود جلوگیری کند. یعنی مربی‌های بخش دولتی به فعالیت خود ادامه دادند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود رکود در بخش آموزش خصوصی، این بخش توانست بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نفر را آموزش دهد.

معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان با اشاره به اجرای طرح «مهارت آموزی در محیط واقعی»، بیان داشت:. این طرح که از طریق وزارت‌خانه به اجرا در آمده به ظرفیت‌های مهارتی و آموزشی اداره کل استان‌ها افزوده است.

نظری با ذکر این نکته که مهارت آموزی کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی محدود است، مطرح کرد: در طرح «مهارت آموزی در محیط واقعی» از ظرفیت کارگاه‌های صنفی برای مهارت آموزی استفاده می‌شود.

وی با ذکر این نکته که در هیچ مرکز فنی و حرفه‌ای آموزش صافکاری و رنگ‌کاری خودرو آموزش داده نمی‌شود، اذعان کرد: مهارت‌های مفیدی در جامعه وجود دارد که اداره‌های کل فنی و حرفه‌ای استان‌ها به دلیل محدودیت‌ها قادر به آموزش آن‌ها نیستند.

معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان ادامه داد: در این طرح فرد داوطلب فعالیت، جذب و به کارگاه صنفی معرفی می‌شود. در سه ماه تا یک‌سال با طی شدن فرایند آموزش‌ها و به اصطلاح شاگردی کردن گواهی فنی و حرفه‌ای برای او صادر خواهد شد.

نظری با ذکر این نکته که در این طرح، کارآموز در محیط واقعی کار قرار می‌گیرد، گفت: در این طرح، کارآموزی که به واحد صنفی معرفی می‌شود از شمول قانون کار در مدت کاراموزی خارج است. یعنی کارفرما ملزم به تامین بیمه اجتماعی و پرداخت حقوق نیست. اما قراردادی سه جانبه میان مرکز فنی و حرفه‌ای، کارآموز و کارفرما منعقد می‌شود و از طرف مرکز فنی و حرفه‌ای بیمه حوادث خواهد شد.

کد خبر 5315074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha