۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۹

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

آیت‌الله حسن‌زاده آملی مدافع نظام و انقلاب بود

آیت‌الله حسن‌زاده آملی مدافع نظام و انقلاب بود

اصفهان-رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: آیت‌الله حسن‌زاده آملی نسبت به اصل نظام و انقلاب مدافع بودند اما همیشه اظهار نظر سیاسی نمی‌کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد کاظمی بعد از ظهر پنج‌شنبه در گلستان شهدای اصفهان به مناسبت ارتحال آیت‌الله حسن‌زاده آملی اظهار داشت: انسان‌ها به طور طبیعی در مقابل دو امر علم و اخلاق و معنویت خاضع هستند، به عبارتی انسان‌ها احترام بسیاری را برای یک فرد عالم در نظر می‌گیرند.

وی افزود: حسن‌زاده آملی به حق از کسانی بود که در هر دو حوزه علم، معنویت و اخلاق بسیار اهتمام داشت و مجد بود. ب

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آیت الله حسن‌زاده آملی یک نسخه بدل مرحوم میرزا ابوالحسن شعبانی است، گفت: هر دو این بزرگواران ذوالفنون و عالمی والا مقام بودند و نقل می‌کردند که آیت‌الله جوادی آملی مشتاق معنویت و ماه رمضان بوده است.

جحد و تلاش راه انسان شدن

وی ادامه داد: او اهل چله‌نشینی، مراقبه، توجه و توسل به درگاه حضرت حق بود و دلیل آن را اینگونه می‌گفتند که اگر کسی بخواهد از جان محبت الهی بهره‌مند شود باید خون دل بخورد و آدم شدن نیاز به تلاش دارد.

حجت الاسلام کاظمی با بیان اینکه آیت الله حسن‌زاده آملی ۶۱ کتاب رساله و مقاله را تا سن ۵۱ سالگی نوشته، گفت: آیت الله حسن‌زاده رسالت صیانت از علوم اسلامی و اصیل و سنتی را برای خود تعریف کرده بود و بر کتب اصلی دانش‌های مختلف اسلامی مسلط بود و برخی از کتاب‌هایی که درس داد، شاید فضائل ما آنها را نخوانده باشند.

آیت‌الله حسن‌زاده دایرةالمعارف علوم اسلامی بود

وی ادامه داد: آیت‌الله حسن‌زاده یک دایرةالمعارف متحرک نسبت به معارف اسلامی بود و معتقد بود که یک کتاب را جوری بخوانید که با یکبار خواندن بتوانید آن را بازگو کنید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: تاریخ هر علم جز هویت آن علم است و آیت الله تنها بر علم نجوم قدیم خلاصه نمی‌شدند بلکه اجازه اجتهاد فقهی داشتند و این نشان می‌دهد که بر علوم بسیاری تسلط داشتند و جز سرآمدان بودند.

آیت‌الله حسن‌زاده، مدافع همیشگی نظام

وی با بیان اینکه برخی از افراد در فضای مجازی گفتند که چرا آیت‌الله موضع‌گیری سیاسی نمی‌کردند، تصریح کرد: روحانیت و حوزه‌های علمیه و علمای بزرگ ما کارهای متعددی دارند و هر کسی در منظومه نیازمندی‌های معنوی و اخلاقی جامعه باید باری را به دوش بکشد و نمی‌توان انتظار داشت که همه علما و روحانیون در عرصه فعالان سیاسی ورود کنند.

حجت الاسلام کاظمی گفت: هرکسی مانند نظام احسن می‌ماند و اگر شخصیت‌هایی در حد مراجع ما فعال سیاسی شوند که هر روز اظهار نظر کنند مطلوب نیست.

وی ادامه داد: البته برخی از حوزه‌ها و روحانیت باید در برخی از مسائل سیاسی و قضائی ورود کنند اما اینکه همه باید یکسان باشند نیست؛ کتاب «انسان در عرف عرفان» ایشان را ببینید که به رهبر معظم انقلاب تقدیم و تجلیل کردند و آیت‌الله نسبت به اصل نظام و انقلاب مدافع بودند اما همیشه اظهار نظر نمی‌کردند.

کد خبر 5317142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha