۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۴۰

توسط اساتید دانشگاه؛

نیاز آبی تالاب های ارژن و هفت برم بررسی شد

نیاز آبی تالاب های ارژن و هفت برم بررسی شد

شیراز- رئیس اداره پژوهش و فناوری محیط زیست فارس گفت: نیاز آبی تالاب های ارژن و هفت برم به صورت علمی توسط محققان دانشگاه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، گل آفرین زارع بعد از ظهر یکشنبه در حاشیه جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری محیط زیست فارس در جمع خبرنگاران توضیح داد: جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری با حضور مدیر کل، معاونین واعضای هیئت علمی عضو شورای راهبردی پژوهش و فناوری از دانشگاه‌های استان به صورت ویدئو کنفرانس و به منظور ارائه گزارش طرح‌های مطالعه نیاز آبی تالاب ارژن و هفت برم و ارائه یک مدل آماری جدید برای پیش بینی آلودگی هوا برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه آریا وزیر زاده عضو هیئت علمی و از اساتید دانشگاه شیراز گزارش نهایی طرح‌های «تعیین نیاز آبی تالاب ارژن» و «تعیین نیاز آبی تالاب هفت برم» و محمد محمدی از اساتید دانشگاه بهبهان گزارش نهایی طرح فرصت مطالعاتی با عنوان یک مدل آماری جدید برای پیش بینی آلودگی هوا را ارائه کردند و اساتید صاحب نظر در شورا نظرات خود را ارائه دادند.

وی هدف این تحقیق را برآورد نیاز آبی تالاب‌های هفت برم و ارژن برشمرد و افزود: محاسبات بیلان تالاب هفت برم نشان می‌دهد که حجم ذخیره دریاچه در طی سالهای ۶۵ الی ۹۵ بطور معناداری کاهشی بوده و حجم ذخیره فعلی تالاب‌ها حدود ۲ میلیون مترمکعب است. با در نظر گرفتن شرایط هیدرولوژیک و اکولوژیک حاکم بر حوزه تالاب هفت برم میزان نیاز آبی این تالاب در شرایط خشکسالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب، نرمال دو میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب و ترسالی نیز دو میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب برآورد شده است.

زارع همچنین گفت: این استاد دانشگاه پیشنهادهایی برای حفاظت از تالاب هفت برم ارائه کرد که شامل مواردی نظیر تعیین و تثبیت حریم تالاب برای جلوگیری از تخریب و تصرف، جلوگیری از حفر چاه در اطراف تالاب، جلوگیری از برداشت و انحراف آب‌های سطحی و رواناب‌های تغذیه کننده تالاب، تعیین ورودی برای گردشگران و هزینه کرد آن برای حفاظت از تالاب، فرهنگ سازی در قالب تشویقات بخصوص کودکان برای آگاهی از خدمات و تهدیدهای تالاب‌ها و.. است.

همچنین آریا وزیر زاده عضو هیئت علمی و از اساتید دانشگاه شیراز در ادامه در ارائه گزارش طرح نیاز آبی تالاب ارژن بیان کرد: نیازآبی تالاب ارژن برای برقراری خدمات اکولوژیک در طی سالهای مختلف از نظر شرایط اقلیمی را، در زمان خشکسالی حداقل سه میلیون مترمکعب، نرمال حدد ۲.۵ میلیون متر مکعب و ترسالی نیز ۵.۷ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی ادامه داد: مهمترین دلایل کاهش سطح تالاب ارژن در سالهای اخیر کاهش ورودی تالاب از چشمه‌ها و منابع تغذیه زیرزمینی و همچنین کاهش رواناب‌ها بوده است که دو مورد اول نتیجه دخالت‌های انسانی و مورد سوم متأثر از تغییرات آب و هوایی است که گرچه آن هم در مقیاس جهانی متأثر از فعالیت‌های انسانی است.

وی همچنین در خصوص گزینه‌های مقابله با خشک شدن تالاب ارژن، به متوقف کردن برداشت آب از چاه‌های اطراف تالاب و حوضه آبخیز آن و جلوگیری از حفر هرگونه چاه جدید و ایجاد بند خاکی که در مطالعات پیشین صورت گرفته اشاره کرد.

در این جلسه ارائه طرح فرصت مطالعاتی با عنوان «ارائه یک مدل آماری جدید برای پیش بینی آلودگی هوا» توسط محمد محمدی از اساتید دانشگاه مطرح شد.

محمد محمدی نیز در این رابطه گفت: در این طرح یک مدل آماری جدید برای آلودگی هوا ارائه می‌شود. با استفاده از معیارهای نیکویی برازش نشان می‌دهیم که مدل ارائه شده مناسب برای مدل بندی گازهای آلاینده جو شامل SO2، NO2، O3 وCO همچنین شاخص‌های PM10، PM2.5 و AQI می‌باشد. مدل پیشنهادی تعمیمی از مدل GARCH با واریانس متناهی به مدل GARCH با واریانس نامتناهی است. این مدل توانایی بالایی نسبت به سایر روش‌ها در برآورد نقاط بحرانی دارد. با به کارگیری مدل ارائه شده پیش بینی میزان آلودگی در آینده را انجام داده و با استفاده از ابزارهای اندازه گیری دقت پیش بینی، مدل ارائه شده را با معروف ترین مدل‌های موجود از جمله روش شبکه‌های عصبی و مدل‌های خطی ARMA مقایسه می‌کنیم. به طور کلی، نتایج نشان می‌دهند که مدل ارائه شده کارایی بهتری نسبت به مدل‌های شناخته شده در برآورد نقاط بحرانی دارد.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، حمید ظهرابی نیز اظهار داشت: تحقیقاتی که انجام شده است چراغ راهی برای ادامه برنامه‌های احیای تالاب است.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به اعتبارات محدود در حوزه پژوهش بی شک اعضای شورای پژوهش و فناوری و اساتید دانشگاه زحمات بیشتری متقبل خواهند شد.

در انتها نیز قاسم نهاوندی معاون نظارت و پایش ضمن ارائه توصیه‌های تکمیلی سوالات فنی خود را مطرح کرده که محمد محمدی پاسخ داد. همچنین اعضای شورای پژوهشی نیز در رابطه با نتایج تحقیق پرسش و پاسخ‌هایی را انجام دادند.

کد خبر 5319314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha