۱۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۹

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

حسن خلق و بردباری درس زندگی امام حسن مجتبی (ع) برای جامعه امروز

حسن خلق و بردباری درس زندگی امام حسن مجتبی (ع) برای جامعه امروز

قم- استاد حوزه با اشاره به درسهای زندگی ائمه معصومین(ع) برای جامعه امروز گفت: خلق نیکو، حسن خلق، صبر، بردباری و سعه‌ صدر از درسهای زندگی امام مجتبی (ع) برای زندگی امروز مردم است.

معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به الگوگیری از شیوه زندگی پیامبر گفت: شیوه زندگی پیامبر اینگونه بوده که هم مردم را دعوت به دین خدا می‌کردند و هم به طور مستمر و متناوب این کار را انجام می‌دادند و هرگز از تبلیغ دین خدا دست بر نداشتند و خسته نشدند و خداوند هم به پیغمبر می‌فرماید: «تو حتماً پیام رسانی و باید این پیام را برسانی، جز این بر تو تکلیفی نیست»

وی با اشاره به اینکه این شیوه خستگی ناپذیری پیامبر در راه دین رمز پیروزی اسلام است، افزود: اطرافیان پیامبر که بغض و کینه نسبت به دین کامل داشتند، دینی که بر اساس قسط، عدل، برابری، مقابله با تبعیض نژادی و تبعیض جنسیتی بناشده بود، حساس شدند و به طور مکرر زمینه توطئه چینی برای قتل پیامبر، شهادت و ترور پیامبر را فراهم نمودند و جنگ‌های زیادی را تدارک دیدند؛ اما خداوند نصرت خودش را برای او قرار داد و به یاری پیامبر شتافت.

این استاد حوزه، پایداری و مقاومت را رمز دیگر جاودانه شدن اسلام دانست و ادامه داد: کسانی که پیرو دین پیامبر هستند و می‌خواهند زمینه ساز صلح، قسط و عدل باشند باید اهل پایداری، مقاومت و استقامت باشند.

کارشناس مسائل مذهبی در زمینه مسمومیت پیامبر (ص) گفت: آنهایی که با پیامبر مقابله می‌کردند این بار قصد جان پیامبر را کردند و در جنگ خیبر حضرت را مسموم کردند.

وی افزود: اکثر مورخین میگویند که پیامبر در روزهای آخر قبل از رحلت رنجور شده بودند، به طوری که زیر بغل حضرت را گرفتند و به مسجد آوردند و حضرت مجدد مردم را سفارش به پیروی از قرآن مودت و محبت به اهل بیت و جانشینی حضرت امیرالمومنین نمودند و در واپسین روزها پیامبر درحالیکه نگران عدم وحدت و ایجاد شکاف در امت بودند جان به جان آفرین تسلیم کردند.

معصومه ظهیری در ادامه در زمینه حلم و بردباری امام حسن مجتبی (ع) در دوران نفاق و دورویی حکومت بنی‌امیه گفت: شیوه برخورد امام حسن با حکومت اینگونه بود که پرده و نقاب از چهره حکومتی که با نفاق حیله و نیرنگ زمامداری می‌کرد را بردارد که امام حسن با حلم خود زمینه سازی کرد تا مردم جامعه به آن بلوغ، بالندگی و آگاهی دست پیدا کنند و خودشان به تشخیص برسند.

این استاد حوزه مواسات، یارگیری و پر کردن شکاف‌های اجتماعی را از دیگر روش زندگی امام حسن ذکر کرد و افزود: به دلیل اینکه شکاف در جامعه و تبعیض بین غنی و فقیر زیاد شده بود و حکومت هم حکومتی بر اساس ثروت اندوزی و زیاده طلبی بوده، امام با این روش مقابله می‌کردند.

وی ادامه داد: امام مجتبی (ع) چند بار تمام دارایی‌شان را به مردم بخشیدند و بار دیگر نیمی از ثروت شأن را به مردم دادند تا این فاصله‌های طبقاتی در جامعه از بین برود و با این انفاق بتوانند شکاف اجتماعی را پر کنند.

ظهیری ایثار و از خودگذشتگی را لازمه پر کردن شکاف‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی دانست و افزود: با عمل می‌توان این کار را انجام داد و امام حسن مجتبی اهل عمل بودند و با عمل خودشان این سبک و شیوه را به دیگران هم آموختند.

کارشناس مسائل مذهبی با توجه به خلق نیکوی امام حسن (ع) که باعث جذب مردم می‌شد، گفت: روزی مردی وارد مسجد شد و از وضعیت موجود گله مند شد که حضرت او را به سفره خانه حضرت زینب (س) دعوت می‌کنند و از این طریق باعث جذب او می‌شود.

وی شیوه زندگی امام حسن مجتبی (ع) را شیوه عملی همراه با مردم در کنار مردم و در میان مردم بودن ذکر کرد و افزود: امام حسن (ع) با خلقشان و مدل برخوردشان مردم را دعوت به دین می‌کردند.

استاد حوزه ادامه داد: درسی که امروز ما از زندگی امام حسن مجتبی (ع) می‌گیریم خلق نیکو، حسن خلق، صبر و بردباری و سعه‌صدر می‌باشد و امروز برای نشر دین و برای ترویج خلق حسن در جامعه نیاز به حلم و بردباری داریم تا بتوانیم معروف را در جامعه رواج بدهیم.

وی در خصوص دشمن شناسی امام حسن (ع) گفت: کوتاه نیامدن در مقابل دشمن و دست دشمن را رو کردن از دیگر درس‌هایی است که از زندگی امام حسن مجتبی (ع) می‌گیریم و ما می‌توانیم با نقشه و برنامه دشمن شناس باشیم و حیله و مکر دشمن را به مردم بنمایانیم.

کد خبر 5320401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha