۱۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۶

خطاب به سران جی ۲۰؛

ماکرون: شروط مشخصی را برای به رسمیت شناختن طالبان تعیین کنید

ماکرون: شروط مشخصی را برای به رسمیت شناختن طالبان تعیین کنید

رئیس جمهور فرانسه می گوید طالبان هرگز باب میل ما نخواهد بود اما لازم است سران جی ۲۰ شروط واضحی را برای به رسمیت شناختن و تعامل دیپلماتیک با آن مشخص کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، از کشورهای گروه ۲۰ (اقتصادهای برتر دنیا) خواست شروط واضحی را برای به رسمیت شناختن گروه طالبان تعیین کنند.

وی در این باره افزود: همه این ۲۰ کشور از اروپایی‌ها گرفته تا آمریکا، چین، روسیه، کشورهای بزرگ آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین باید به وضوح شروط شان را بگویند.

ماکرون مدعی شد: نخستین شرط تداوم عملیات‌های بشردوستانه ازجمله تخلیه مردمی است که به محافظت نیاز دارند. شرط دوم قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی فعال در منطقه است. سومین شرط رعایت حقوق بشر و شأن زنان است.

رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: طالبان شکل قابل ملاحظه‌ای از ثبات را حاکم کرد اما این به قیمت «تاریک اندیشی» تمام شد. افغانستان تحت حاکمیت طالبان هرگز آن رژیمی نمی‌شود که ما انتظارش را داشتیم حال آنکه گاهی با کشورهایی که در آنها اوضاع باب میل ما نیست، روابط دیپلماتیک داریم.

قرار است نشست سران جی ۲۰ با موضوع افغانستان در تاریخ ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) برگزار شود.

پیشتر، ضمیر کابلوف نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفته بود جامعه بین الملل واکنش محدودی به اولین اقدامات طالبان پس از رسیدن به قدرت نشان داده است و درباره موضوع به رسمیت شناختن طالبان هم روند مشابهی وجود دارد. البته کابلوف این احتمال را که شورای امنیت در آینده درباره تحریم‌ها علیه طالبان بازنگری کند؛ رد نکرد اما تاکید کرد که نباید برای رفع تحریم‌ها عجله کرد.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم می‌گوید افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی-اجتماعی است که بیم وقوع فاجعه‌ای انسانی را رقم می‌زند حال آنکه این روند نه تنها برای افغان‌ها بلکه کل منطقه و جهان خطرناک است.

البته وی نیز مانند ماکرون مدعی است: پرهیز از وقوع بدترین سناریوی قابل پیش بینی مستلزم موافقت طالبان با شروطی است که ارائه هرچه بیشتر کمک‌های بین المللی را ممکن می‌سازد. او یکی از این شروط را بازگشت پرسنل خانم نهادهای بین المللی افغانستان به کار و فعالیت اجتماعی عنوان کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز پیشتر درباره وقوع چنین فاجعه‌ای هشدار داده و خواستار ارائه تسهیلات اقتصادی به طالبان شده بود.

با وجود وعده ۱.۲ میلیارد دلاری کشورها برای کمک بشردوستانه به افغانستان، اما فقط ۱۳۵ میلیون دلار از این کمک‌ها تا کنون پرداخت شده است.

سازمان ملل با انتشار این آمار، از کشورهای امداد رسان خواست زودتر کمک‌های خود را پرداخت کنند تا تأمین نیازهای فوری بشردوستانه مردم ساکن در افغانستان به نتیجه برسد.

از سوی دیگر، همزمان «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه با بیان اینکه افغانستان در آستانه یک بحران انسانی جدی قرار دارد، گفت: به مشارکت بین‌المللی مبتنی بر تفاهم با رهبری طالبان نیاز داریم.

کد خبر 5320552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha