۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۱

اسفندماه امسال

همایش ملی صدسال بعد از کودتای ۱۲۹۹ در کتابخانه ملی برگزار می‌شود

همایش ملی صدسال بعد از کودتای ۱۲۹۹ در کتابخانه ملی برگزار می‌شود

معاون پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی از برپایی همایش ملی «یکصدسال بعد از کودتای ۱۲۹۹» خبر داد و گفت: بررسی چرایی و چگونگی وقوع این کودتا بعد از گذشت صدسال مهمترین سرفصل برپایی این همایش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حوریه سعیدی معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیح برپایی این همایش گفت: همایش ملی «یکصدسال بعد از کودتای ۱۲۹۹» به همت پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این همایش قرار بود سال گذشته به مناسبت صدسالگی کودتای ۱۲۹۹ برگزار شود، اما به دلیل وجود پاندومی کرونا و برگزاری همایش «تاریخ اجتماعی بیماری‌های همه گیر در ایران معاصر» که در این سازمان برگزار شد؛ همایش کودتا قرار شد در سال جاری برگزار شود.

معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده طرح همایش ملی «یکصدسال بعد از کودتای ۱۲۹۹» به تصویب رسیده و به زودی فراخوان این همایش منتشر خواهد شد.

وی درباره ضرورت برپایی این همایش ملی گفت: بعد از واقعه مشروطیت، کودتای اسفند ۱۲۹۹ یک رخداد مهم سیاسی و اجتماعی در ایران معاصر بوده که زمینه تغییر حکومت قاجار را فراهم کرد. بررسی علل این واقعه و نیز نتایج آن، تاثیرات و دخالت‌های خارجی و نیز شرایط جهانی به همراه شرایط اجتماعی، وضعیت اقتصادی، تحمل و پذیرش تغییر حکومت و مسائل دیگر نیز دست به دست هم داد تا این رخداد سیاسی و اجتماعی در ایران ایجاد شود.

سعیدی اضافه کرد: در همایش ملی «یکصدسال بعد از کودتای ۱۲۹۹» قصد داریم براساس اسناد و مستندات دقیق تاریخی زمینه‌ها، شرایط و چرایی و چگونگی و نتایج حاصل از کودتای سال ۱۲۹۹ را بررسی و بازشناسی کنیم.

کد خبر 5323039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha