تحولات پس از انتخابات عراق؛

واکنش عراقی‌هابه نتایج انتخابات/رایزنی برای تشکیل فراکسیون اکثریت

واکنش عراقی‌هابه نتایج انتخابات/رایزنی برای تشکیل فراکسیون اکثریت

پس از اتمام فرایند شمارش آراء در انتخابات پارلمانی عراق، احزاب و شخصیت های سیاسی بسیاری به این نتایج انتخابات واکنش نشان داده اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی روز یکشنبه شاهد تحولات مختلفی در عرصه سیاسی بوده است. درهمین ارتباط، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی بسیاری به نتایج انتخابات واکنش نشان داده‌اند.

واکنش عصائب اهل الحق عرق به نتایج انتخابات

سالم العبادی عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل حق در کربلای معلی از تقلب و دور زدن آرای حشد شعبی انتقاد کرد.

العبادی تصریح کرد: نتایج انتخابات توطئه، دور زدن آرای حشد و ضربه زدن آشکار به فراکسیون فتح بود تا اجازه ندهند این فراکسیون به جایگاه واقعی خود را در پارلمان عراق دست یابد.

وی افزود: بزرگترین قربانی این نتایج، حشد شعبی است و برخی در داخل و خارج از عراق پیش از انتخابات به این موضوع اشاره کردند و اینکه در مرحله آتی برای انحلال حشد و یا ادغان آن با برخی نهادهای امنیتی دیگر تلاش خواهد شد.

العبادی همچنین پیش‌بینی کرد که توافقی میان برخی گروه‌ها در داخل و خارج از عراق وجود دارد تا نگذارند فراکسیون فتح جایگاه واقعی خود در پارلمان عراق را به دست آورد.

وی در پایان از عدم شفافیت کمیساریای عالی انتخابات عراق در عملکرد خود انتقاد کرد و اعلام نتایج انتخابات را «بی‌نظم‌گونه و آشفته» توصیف کرد.

حزب دموکرات کردستان عراق: ریاست جمهوری سهم کردهاست

حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که با توجه به تفاهماتی که قبل از انتخابات با گروه‌های سیاسی در بغداد داشته تشکیل دولت جدید در عراق آسان خواهد بود.

هوشیار زیباری از سران حزب دموکرات کردستان، در کنفرانسی مطبوعاتی در اربیل گفت: رایزنی‌های سیاسی حزب دموکرات با گروه‌های پیروز در انتخابات به زودی آغاز می‌شود و به زودی هیئت مذاکره‌کننده حزب دموکرات به بغداد خواهد رفت. رایزنی‌های حزب دموکرات با نیروهای برنده انتخابات در بغداد و همچنین با دیگر نیروهای کُرد خواهد بود. با توجه به تفاهمات سابق تشکیل دولت جدید در عراق آسان خواهد بود.

وی گفت که حزب دموکرات با همه گروه‌های سیاسی روابط خوبی دارد و هیچ خط قرمزی برای همکاری با گروه‌های سیاسی کشور ندارد.

زیباری افزود که ائتلاف حزب دموکرات با دیگر گروه براساس مبانی روشنی انجام می‌شود. توافقات حزب براساس برنامه خواهد بود و تفاهماتی در این باره پیش از انتخابات انجام شده است هرچند هنوز هیچ رایزنی رسمی آغاز نشده است.

وی تاکید کرد که ریاست جمهوری عراق سهم کردهاست و بررسی نامزدهای این سمت آغاز شده است.

حزب دموکرات کردستان عراق در انتخابات ۳۲ کرسی را از آن خود کرده و بیشتری آرای مناطق کردنشین را به خود اختصاص داده است.

اظهارات هادی العامری درباره نتایج انتخابات عراق

«هادی العامری» رهبر ائتلاف «فتح» عراق امروز سه شنبه از نتایج انتخابات پارلمانی این کشور به شدت انتقاد کرد. وی گفت: به هیچ قیمتی زیر بار نتایج ساختگی انتخابات پارلمانی نمی‌رویم.

بر اساس این گزارش، العامری افزود: ما از آراء نامزدها و رأی دهندگان خود دفاع خواهیم کرد. پیش از این، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در سخنانی به انتشار نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور واکنش نشان داد.

جلیل النوری: خودتان را خسته نکنید

جلیل النوری از اشخاص نزدیک به مقتدی صدر به اظهارات برخی از سیاستمدارانی که نتایج انتخابات را نپذیرفته‌اند واکنش نشان داده است.

براساس آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده وی در پاسخ به این افراد گفته است: خودتان را خسته نکنید و وقت خود را در انتظار پیام‌های خارج از کشور تلف نکنید، زیرا موضوع تمام شده است و صدر علاوی نیست.

نوری المالکی: رایزنی‌ها برای تشکیل فراکسیون اکثریت را آغاز کردیم

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در سخنانی به انتشار نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، رئیس ائتلاف دولت قانون در این زمینه گفت: مذاکرات و رایزنی‌های خود برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی را آغاز می‌کنیم. وی اعلام کرد که با احزاب شیعه، سنی و کُرد تفاهماتی برای تشکیل فراکسیون اکثریت صورت گرفته است.

روز گذشته شبکه «المیادین» گزارشی را در خصوص نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق منتشر کرد. این شبکه در گزارش خود آورده است: صدری‌ها اعلام کرده‌اند که ۷۳ کرسی را به دست آورده‌اند.

توئیت سیاستمدار مشهور عراقی

عزت الشابندر، سیاستمدار سرشناس عراقی با انتشار توییتی درباره انتخابات برگزار شده در عراق نوشت: مسابقه کوچک‌تر به پایان رسید تا مسابقه بزرگ‌تر آغاز شود، فراکسیون بزرگ‌تر تشکیل شود و دولت شایسته‌تری انتخاب شود. تشکر از دولت، نیروهای امنیتی و کمیساریای مستقل انتخابات. شما آنچه را که می‌بایست به بهترین شکل ممکن انجام دادید.

ائتلاف احتمالی نوری مالکی در پارلمان

برخی از منابع نزدیک به نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون از احتمال ائتلافی با این ترکیب سخن گفته‌اند؛ دولت القانون ٣٧ کرسی، عزم ۱۵ کرسی، فتح ۱۴ کرسی، کلدانین ۵ کرسی، حقوق یک کرسی، اقتدار یک کرسی. این ائتلاف مجموعاً از ۷۳ کرسی برخوردار است.

بارزانی: کُردها برای تحقق منافع مشترک تلاش کنند

مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان که حزب او در انتخابات اخیر بیشترین کرسی را در بین احزاب کرد به دست آورده است، از گروه‌های سیاسی کرد خواست تا پس از برگزاری انتخابات برای محقق کردن منافع مشترک خود متحد شوند. وی همچنین خواستار بازسازی روابط بین اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق براساس آنچه که او آن را شراکت حقیقی توصیف کرده است، شد.

آخرین نتایج انتخابات پارلمانی عراق

آخرین نتایج انتخابات پارلمانی عراق از پیشتازی صدری‌ها در این انتخابات حکایت دارد. بر اساس گزارش‌هایی که در این زمینه منتشر شده است، پراکندگی کرسی‌های پارلمانی در عراق طی ۴ سال آینده به شرح ذیل است:

جریان صدر: ۷۳ کرسی

حزب تقدم: ۴۰ کرسی

دولت قانون: ۳۷ کرسی

شخصیت‌های مستقل: ۲۰ کرسی

حزب دموکرات کردستان: ۳۲ کرسی

حزب عزم: ۱۴ کرسی

ائتلاف فتح: ۱۴ کرسی

جنبش امتداد: ۱۰ کرسی

اتحاد اسلامی: ۹ کرسی

الجیل الجدید: ۹ کرسی

اشراقة کانون: ۸ کرسی

جریان‌های حکمت و النصر: ۵ کرسی

در حال تکمیل…

کد خبر 5325539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha