۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۵

عیسی یوسف‌پور با مهر مطرح کرد؛

دکورهایی که شکسته و بر سر ما آوار شدند!/ عروسک‌گردانی خستگی ندارد

دکورهایی که شکسته و بر سر ما آوار شدند!/ عروسک‌گردانی خستگی ندارد

عیسی یوسف‌پور عروسک گردان مجموعه «شبکه کوچک» از سختی های کار عروسک گردانی و نبود استانداردهای لازم در برخی دکورها سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی یوسف‌پور عروسک گردان مجموعه «شبکه کوچک» که ترکیبی از کار رئال و عروسک است و از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود به توضیحاتی درباره این مجموعه پرداخت.

این مجموعه کاراکترهای مختلفی از عروسک‌ها دارد و چند بازیگر نیز این عروسک‌ها را همراهی می‌کنند. این مجموعه رئال عروسکی شنبه تا سه شنبه ساعت ٢٠ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

در ادامه گفتگوی عیسی یوسف‌پور بازیگر تلویزیون و تئاتر را درباره عروسک گردانی و کار با عروسک‌ها می‌خوانید.

*چند سال است که در حرفه عروسک گردانی هستید؟

شروع کار من با عروسک گردانی در تئاتر بود که از سال ۱۳۶۵ اتفاق افتاد همچنین در تلویزیونی از سال ۱۳۷۱ عروسک گردانی کرده‌ام که با برنامه «صندوق پست»، «ژولی پولی» و «جغجغه و داداشش» به عنوان عروسک گردان همکاری داشتم.

دکورهایی که شکسته و بر سر ما آوار شدند!/ عروسک‌گردانی خستگی ندارد

*عروسک گردانی انرژی زیادی می‌برد تا به حال از این کار خسته شده‌اید؟

نه تا حالا خسته نشدم واقعاً. وقتی عروسک به دست دارم بعضی مواقع یادم می‌رود که دستم هنوز بالاست و حتی گاهی دوستانم می‌گویند که دستت را پایین بیاور کات داده‌اند. همکاری‌هایی هم با برنامه «کلاه قرمزی» و برخی عروسک‌ها داشتم و الان ۳۵ سال است که مشغول این فعالیتم.

*به نظر شما سطح کیفی کارها چه تغییری کرده؟

مثل همه چیز سطح کیفی هر کاری تغییراتی داشته و خوشبختانه در این حرفه هم پیشرفت زیادی داشته‌ایم. مثلاً وقتی انقلاب یا جنگ شد، عروسک و نمایش اولویت نبود. متریال عروسک و تجهیزات نبود اسفنجی که با آن عروسک ساخته می‌شد کیفیت درجه چندم بود. امکانات امروز تغییر کرده است و پیشرفته‌تر شده‌ایم. واقعاً الان متریال ها و تجهیزاتی برای ساخت عروسک وجود دارد که آنقدر خوب هستند که تعجب می‌کنید. همچنین نور و تصویر و مقدار بودجه و اطلاعات آدم‌ها ارتقا پیدا کرده، چاپ کتاب بیشتری اتفاق افتاد و ترجمه شد بخش کارگردانی و بخش فیلمبرداری و همچنین دکور در همه اینها پیشرفت زیادی داشتیم. اطلاعات و سیستم دانشگاهی برای عروسک گردانی و عروسک سازی تغییرات چشمگیری داشته است. وقتی تجهیزات خوب و اطلاعات کافی و آکادمیک نباشه مطمئناً من هم به عنوان یک عروسک گردان نمی‌توانم کار خوبی ارائه بدهم.

*در سریال «شبکه کوچک» شما چند مدل عروسک با تکنیک‌های متفاوت را می‌گردانید؟

در «شبکه کوچک» تنوع تکنیک عروسک و فرم عروسک داریم. قبل از آن بگویم که ما حدود ۶ نوع عروسک داریم: باتومی، باتومی فک‌زن، دستکشی یا انگشتی، عروسک نخی، عروسک بنراکو، عروسک سایه‌ای و چند مدل دیگه. در «شبکه کوچک» یک سبک عروسک گردانی باتومی فک زن داریم و یک نوع عروسک باتومی که به دستان عروسک میله می‌زنیم که تکان بخورد و فک زن هم که دست می‌رود در فک اش که لب و دهنش را تکان می‌دهد. عروسکی که من می‌گردانم کفتار است و مدل آن عروسک فک زن باتومی است.

عروسک بن راکو را هم می‌گردانم که برای آن باید پشتش سایه باشد ما باید سیاه بپوشیم، روبنده سیاه داشته باشیم و اصطلاحاً در آن سیاهی غیب شویم.

دکورهایی که شکسته و بر سر ما آوار شدند!/ عروسک‌گردانی خستگی ندارد

*مدل عروسک گردانی شما به گونه‌ای است که به گفته دیگران خلاقیت زیادی در گرداندن و اصطلاحاً جان بخشی به عروسک انجام می‌دهید.

برای بیش فعالی در عروسک گردانی این احساس را ندارم که من دارم عقب می مانم از کسی یا باید خودم را زیاد نشان بدهم یا کار بیشتری می‌کنم پس پول بیشتری بگیرم. این بیش فعالی و حرکت زیاد در عروسک از درونم می‌آید! از درونم است و می‌ریزم بیرون! بعضی جاها واقعاً به خودم اجازه می‌دهم که سکوت کنم و در سکوت خیره می‌شوم.

*از تجربه خود در این برنامه می‌گویید اینکه عمده قسمت‌های این برنامه با بداهه بوده نسبت به کارهای دیگر چه مزیت‌ها و چه معایبی دارد؟

ببینید ما وارد هر کاری که می‌شویم دکوری وجود دارد. اینجا واقعاً هزینه زیادی برای دکور صورت گرفته و وقت زیادی برای استودیو و ساخت آن گذاشته شده است. مقدار هزینه را من به عنوان کسی که یک گوشه‌ای بازی می‌کنم و فکر می‌کنم این است که بسیار ریزبینانه و جزیی فکر شده است و از جزئیات گذر نکرده‌اند. شاید کسی بگوید این همه جزئیات لازم نبود شاید ساده‌تر هم می‌شد برگزار کرد. شاید کسی بگوید در دکوری که ساخته شده به این عظمت، پرسپکتیو لازم نیست یا یکی دیگر بگوید لازم است. در این کار و استودیو که من دارم می‌بینم به عمق اهمیت می‌دهند و دکور واقعی‌تر است و وقتی واقعی‌تر می‌شود، جذاب‌تر هم خواهد بود! در برنامه‌ها و پروژه‌های دیگر برایشان اهمیتی ندارد و ما از این بابت لطمه خورده‌ایم! مثلاً جایی بوده که دکور شکسته و روی سر ما ریخته است یا استحکام نداشته و ما بر زمین افتاده‌ایم. اما اینجا و در «شبکه کوچک» همه چیز استاندارد لازم را داشته و به عروسک گردان و همه عوامل توجه شده است.

کد خبر 5326488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سمانه IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      من خیلی عروسکای فنر و مدرسه شبانه روزی شبگه کوچکو دوست دارم. این آقا بازیگری هم میکنه؟ خیلی آشناست.