۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۲

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی:

چهار کاروانسرای خراسان‌جنوبی برای ثبت‌جهانی ارزیابی نهایی شدند

چهار کاروانسرای خراسان‌جنوبی برای ثبت‌جهانی ارزیابی نهایی شدند

بیرجند-مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه چهار کاروانسرای خراسان‌جنوبی برای ثبت‌جهانی ارزیابی نهایی شدند، گفت: برای مرمت آثار تاریخی چهار میلیارد تومان هزینه شده است.

حسن رمضانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ۳۰ بنای تاریخی خراسان‌جنوبی مرمت و بازسازی شده است که برای مرمت این بناها نیز ۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مساجد قدیمی، آسبادها و کاروانسراها و … از جمله این بناها بوده است، بیان‌کرد: تا انتهای سال نیز برنامه‌های متنوع و متعدد دیگری را نیز برای مرمت دیگر بناهای تاریخی به ویژه بافت‌های تاریخیِ فرسوده خراسان‌جنوبی داریم.

رمضانی یادآور شد: یکی از مهمترین بناهایی که مرمت شدند چهار کاروانسرای خراسان‌جنوبی (کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس) است که در مسیر ثبت جهانی قرار دارند که ارزیابی‌های نهایی آن نیز صورت گرفت.

وی گفت: ان شاء الله با برگزاری مجمع جهانی یونسکو و ثبت این کاروانسراها، چهار اثر جدید نیز به آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی افزوده خواهد شد که بسیار ارزشمند است.

گفتنی است در حال حاضر قنات بلده فردوس، باغ و عمارت جهانی اکبریه، بیابان لوت و روستای هدف گردشگری خراشاد در خراسان‌جنوبی ثبت جهانی هستند و همچنین هزار و ۶۰۰ بنای تاریخی شامل آب انبارها، مسجد، مدرسه‌ها و کاروانسراها، عمارت‌ها و حمام‌ها در استان وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به دوره قاجاریه هستند.

کد خبر 5327317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha