۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰

۲۶ تا ۲۸ مهرماه؛

هفدهمین کنگره علوم خاک ایران برگزار می شود

هفدهمین کنگره علوم خاک ایران برگزار می شود

هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه ۲۶ تا ۲۸ مهرماه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، دبیر هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه گفت: این کنگره و همایش با شعار تجدید حیات حکیمانه خاک و حکمروایی حکیمانه آب توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب، انجمن علوم خاک ایران و معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در محل سازمان تات برگزار خواهد شد.

محمدرضا بلالی هدف از اجرای این کنگره و همایش را تبیین جایگاه خاک و مدیریت آب در مزرعه، بیان مشکلات و ارائه راهکارهای ارتقای آن عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب، تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت با نگاه به افق ۵۰ ساله آینده کشور و تدوین برنامه هفتم، هفدهمین کنگره علوم خاک ایران فرصت مغتنمی برای ایجاد طرحی نو، جمع بندی تجربه‌های پیشین و به کارگیری تفکرات مختلف با نگاه عمیق به آینده و تهیه نقشه راه خاک و مدیریت آب در مزرعه برای دهه‌های آتی است.

بلالی در همین حال پویایی فضایی خاک در زمان، تغییر کاربری اراضی، ویژگی‌ها، فرآیندها و تنوع زیستی خاک، بهره وری آب در کشاورزی شامل بهبود و اصلاح آبیاری سنتی در ارتقا بهره وری مصرف آب؛ مدیریت مصرف آب در سامانه‌های نوین آبیاری؛ ارائه الگو و ترکیب کشت سازگار مبتنی بر آینده پژوهی؛ نقش مدیریت خاک در بهره وری مصرف آب، علوم و فنون نوین در مدیریت خاک و آب، تغییر اقلیم و مدیریت خاک و آب، اقتصاد، فرهنگ، اخلاق و حقوق خاک، آب وحفاظت و مدیریت پایدار خاک و آب را از محورهای این کنگره برشمرد.

وی افزود: با تشکیل کمیته علمی و اعلام فراخوان، تعداد ۷۲۴ مقاله به دبیرخانه کنگره رسید که پس از طی مراحل داوری براساس نتایج اولیه، تعداد ۵۹۸ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

بلالی گفت: ۲۱ نشست علمی و تخصصی نیز در ارتباط با مسائل مبتلا به کشور در حوزه خاک و آب ذیل هفت محور کنگره طراحی شده است.

وی ادامه داد: در این کنگره دو سخنران از کشور دانمارک و کرواسی و همچنین یک سخنران از سازمان خوار بار کشاورزی ملل متحد (فائو) در زمینه مدیریت پایدار خاک و آب، مدیریت پایدار خاک در شرایط شور و تنوع زیستی و زیست فناوری خاک مطالب خود را ارائه می‌دهند.

دبیر هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه اظهار داشت: برای گسترش مباحث علمی خاک و آب چهار پویش دانش آموزی، دانشجویی، هنری و تجربیات آموزشی و ترویجی تعیین شده است.

وی افزود: سعی شده با مشارکت دانش آموزان، دانشجویان، هنرمندان و کارشناسان ترویج، مروجین پهنه‌های تولیدی در سراسر کشور در قالب این پویش، اهمیت خاک و آب و مباحث مرتبط با آن‌ها به حوزه عمومی گسترش و آگاهی‌ها ارتقا یابد.

بلالی با اشاره به برگزاری برنامه زنده اینستاگرامی در مورد خاک و آب گفت: با افزایش دنبال کنندگان اینستاگرام دانشجویی کنگره، ایده برگزاری برنامه‌های زنده اینستاگرامی با پیشکسوتان و نوآوران خاک و آب برای گفتمان سازی مباحث خاک و آب در حوزه عمومی شکل گرفت و تا زمان برگزاری کنگره تعداد ۹ مورد انجام و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

بلالی تصریح کرد: با شکل گیری پویش‌های هنری نیز تلاش شده با جامعه هنری و فرهنگی ارتباط برقرار و از زبان هنر برای مدیریت پایدار خاک و آب استفاده شود.

وی افزود: با استقبال ادارات هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج و برگزاری جلسه مشترک زمینه ارتباط تخصصی مؤسسات علمی و جامعه هنری و شهری برای گفتمان سازی و فرهنگ سازی حفظ و بهر برداری پایدار از خاک و آب فراهم شده است.

کد خبر 5329594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha