۶ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۷

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت آذربایجان‌شرقی:

۷۵ میلیون دلار شیرینی و شکلات از آذربایجان‌شرقی صادر شد

۷۵ میلیون دلار شیرینی و شکلات از آذربایجان‌شرقی صادر شد

تبریز- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در نیمه نخست امسال ۶۶ هزار تن شیرینی و شکلات به ارزش ۷۵ میلیون دلار از واحدهای گمرکی استان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدنقی هنربر با بیان اینکه آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، اصفهان، قزوین، قم و یزد از استان‌های مهم تولیدی و صادراتی کشور در محصولات شیرینی و شکلات هستند، افزود: در این مدت ۲۱۳ هزار تن به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار شیرینی و شکلات از مبادی گمرکی کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه تنوع بازار و صادرات به ۷۵ کشور دنیا از جمله مزیت‌های قابل توجه در این صنعت است، اظهار داشت: کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی و ساحل عاج از عمده مقاصد صادراتی شیرینی و شکلات کشور در این مدت بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: از ۵۶۳ واحد تولیدی کشور در این صنعت، ۱۲۵ واحد با ظرفیت تولیدی بیش از ۴۱۷ هزار و ۸۴۵ تن مربوط به آذربایجان شرقی است.

هنربر ادامه داد: به همت صنعتگران و تولیدکنندگان، ایران در صنایع شیرینی و شکلات با صادرات بیش از ۴۵۰ میلیون دلار جزو ۳۰ کشور برتر صادر کننده این محصول در سال ۲۰۲۰ بوده است.

وی یادآوری کرد: برنامه ریزی راهبردی، تدوین و ترسیم نقشه راه مناسب برای تولید و توسعه صادرات، انجام امور کارشناسی در کارگروه توسعه صادرات و بررسی راه‌های ظرفیت‌سازی و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط تولید و صادرات محصولات شیرینی و شکلات برای حضور در بازارهای جهانی از جمله مهمترین اهداف تشکیل میز کالایی در این حوزه است.

هنربر پایش آماری مستمر وضعیت تولید و تجارت کالا را ضروری دانست و افزود: این استان با تلاش بی‌وقفه بخش خصوصی ضمن صادرات به ۵۱ کشور جهان، تولید حدود ۴۰ درصدی شیرینی و شکلات کشور را به خود اختصاص داده است که این امر یک مزیت بسیار بزرگ صنعتی محسوب می‌شود.

کد خبر 5337855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha