۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵

مدیرعامل شرکت آبفای هرمزگان خبرداد؛

صرفه جویی ۲۷.۹ میلیون مترمکعبی آب شرب در نیمه اول سال ۱۴۰۰

صرفه جویی ۲۷.۹ میلیون مترمکعبی آب شرب در نیمه اول سال ۱۴۰۰

بندرعباس – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: با انجام پروژه‌های مختلف در قالب طرح «سازگاری با کم آبی» در نیمه اول سال جاری، ۲۷.۹میلیون متر مکعب در بخش آب شرب صرفه جویی حاصل شد.

امین قصمی ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان هرمزگان به واسطه قرار گیری در نوار خشک کشور طی ۲۰ سال گذشته همواره با چالش کم آبی روبرو بوده است که این موضوع اهمیت سازگاری مردم و مسئولان با کم آبی را دو چندان می‌کند.

وی عنوان کرد: تصمیماتی که در سطح کلان و منطقه ای در حوزه‌های مختلف اتخاذ می‌شود باید متناسب با منابع طبیعی منطقه از جمله منابع آبی باشد تا خدای ناکرده در آینده با چالش کمبود آب شرب روبرو نشویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با ذکر این نکته که اقدامات زیادی در قالب طرح «سازگاری با کم آبی» را برای کاهش مصرف در دستور کار قرار داده‌ایم، تصریح کرد: طی یک‌سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود که ۱۴۶ کیلومتر از شبکه توزیع آب در هرمزگان اصلاح و بازسازی شود که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ کیلومتر از این مقدار محقق شد.

قصمی با اشاره به پشرفت فیزیکی ۸۱ درصدی پروژه اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب هرمزگان طی ۶ ماهه اول سال جاری، ابراز داشت: با تحقق این امر از هدر رفت حدود ۰.۳ میلیون متر مکعب از منابع آبی جلوگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: در طول یک سال برای تعویض ۲۶ هزار و ۶۷۶ کنتور خراب مشترکین با هدف صرفه‌جویی (MCM) ۰.۸ برنامه‌ریزی شده بود که طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۵۷ کنتور تعویض شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با ذکر این نکته که در مجموع ۱۶ هزار و ۱۷۶ فقره کنتور خراب مشترکین تعویض شده است، تصریح کرد: با تعویض کنتورهای خراب مشترکین ۰.۰۳ میلیون متر مکعب صرفه جویی منابع آب در بخش شرب حاصل شده است.

قصمی اظهار کرد: پیش‌بینی ما این بود که بتوانیم روی ۵۹۲ کیلومتر از شبکه عملیات نشت‌یابی انجام دهیم تا معادل (MCM) ۲.۳ صرفه‌جویی حاصل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان ادامه داد: از ابتدای برنامه سازگاری با کم آبی، عملیات نشت‌یابی در ۱۱۷ کیلومتر از خطوط شبکه توزیع آب انجام شد که منجر به صرفه جویی ۰.۴ میلیون متر مکعب از منابع آبی شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر عملیات نشت‌یابی چهار مخزن نگهداری آب انجام شده است که ۰.۰۴ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی را درپی داشته است و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به خنک شدن هوا در نیمه دوم سال، عملیات نشست‌یابی در تمام مخازن نگهداری آب هرمزگان انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با ذکر این نکته که قطع هزار و ۲۰۰ انشعاب غیرمجاز در دستور کار شرکت بود، تصریح کرد: تا کنون هزار و ۷۲۰ فقره انشعاب غیرمجاز شناسایی و قطع شده است که ۰.۳۴ میلیون متر مکعب صرفه جویی را در پی داشته است.

قصمی با اشاره به نقش استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب در مدیریت چالش‌های آبی، ابراز داشت: پیش‌بینی نصب هفت هزار و ۴۸۰ دستگاه کاهنده را داشتیم که در نیمه اول سال، ۲ هزار ۷۸۲ دستگاه در منازل مشترکین به خصوص مشترکین پر مصرف نصب شده است و معادل ۰.۲۳۲ میلیون متر مکعب صرفه جویی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه افزایش هزینه‌های خرید تجهیزات کاهنده مصرف در سال ۱۴۰۰، برنامه‌ریزی لازم برای تامین اعتبار در دستور کار قرار دارد تا بتوان از این ظرفیت نیز برای کاهش و مدیریت مصرف آب استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با اشاره به اهمیت تامین آب شرب بندرعباس از طریق شیرین‌سازی آب دریا، اظهار کرد: در برنامه سازگاری با کم آبی پیش‌بینی شده بود که (MCM) ۲۶ از نیاز آب شرب بندرعباس از طریق آب‌شیرین‌کن بندرعباس تامین شود.

قصمی افزود: با توجه به مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان هرمزگان و اهمیت تامین آب شرب بندرعباس از طریق شیرین‌سازی آب دریا، موفق شدیم که تا ابتدای بهار امسال، آب‌شیرین‌کن بندرعباس را با تمام ظرفیت یعنی (MCM) ۳۶ وارد مدار بهره‌برداری کنیم و با پیشرفت ۱۴۰ درصدی در این بخش نسبت به هدف‌گذاری روبرو شویم.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی شده بود که از (MCM) ۷.۳ آب‌شیرین‌کن یک میلیون متر مکعبی خلیج‌فارس برای تامین آب شرب استفاده کنیم که این موضوع نیز با انعقاد قرارداد خرید تضمینی به صورت کامل انجام شد و تامین آب بندرخمیر در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: در مجموع پیش‌بینی شده بود که شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با انجام اقدامات مختلف تا پایان سال جاری، ۳۹.۲ میلیون متر مکعب صرفه جویی را حاصل کند که با پروژه‌های انجام شده در شش ماهه اول سال، ۲۷.۹ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی حاصل شده است.

قصمی تصریح کرد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال جاری نیز موفق به صرف جویی ۴۶.۴۴ میلیون متر مکعبی در بخش آب شرب استان هرمزگان شدیم.

کد خبر 5342941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha