۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۴۳

استاندار کرمانشاه:

نتیجه ثبت‌نام طرح ملی مسکن کرمانشاهیان تا آذر ماه مشخص می‌شود

نتیجه ثبت‌نام طرح ملی مسکن کرمانشاهیان تا آذر ماه مشخص می‌شود

کرمانشاه- استاندار کرمانشاه با اشاره به ثبت نام ۴۰ هزار نفر ثبت نام کننده و متقاضیان طرح ملی مسکن در استان، گفت: نتیجه ثبت‌نام طرح ملی مسکن کرمانشاهیان تا آذر ماه مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند ظهر امروز در جلسه شورای مسکن استان کرمانشاه از طرح نهضت ملی به عنوان گامی مهم و بسترساز برای حمایت از تولید و عرضه مسکن نام برد و اظهار کرد: پس از ابلاغ قانون جهش تولید و تأمین برای استان کرمانشاه ساخت ۱۲۰ هزار واحد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی چهار شرط تأهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالکیت بخش خصوصی، استفاده نکردن از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسکن و پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را به عنوان شرایط ثبت‌نام متقاضیان در سامانه اعلام کرده است.

استاندار کرمانشاه به اهتمام جدی برای اجرای برنامه‌های پیش بینی شده در استان کرمانشاه برای اختصاص زمین در طرح مسکن ملی اشاره و تصریح کرد: با توجه به ابلاغ قانون سهم استان برای چهار سال به تفکیک شهرستان‌ها مشخص شده و ما مکلف به اجرا هستیم که سالیانه ٣٠ هزار مسکونی احداث کنیم که تحقق این مهم نیازمند تفویض اختیارات بیشتری از وزارت به استانداران است.

بازوند از بررسی پرونده‌های ۴۰ هزار نفر ثبت نام کننده و متقاضیان طرح قبلی تا به امروز خبر داد و گفت: از این تعداد، تعدادی واجد شرایط نبوده و بقیه درخواست‌ها هم تا اول آذرماه بررسی و به راه و شهرسازی اعلام می‌شود که تکلیف ثبت نام‌ها مشخص شود تا از اول آذرماه ثبت نام جدید را در استان کرمانشاه داشته باشیم.

وی از مقاوم سازی ٧٠ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان کرمانشاه خبر داد و بیان کرد: پس از زلزله اقدامات بسیار خوبی در روستاها انجام شد و بخش چشمگیری از مجموع ١١٨ هزار واحد مسکونی تا به امروز مقاوم سازی شده است.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد: میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی کشور حدود ۵۴ است که کرمانشاه به دلیل بازسازی صورت گرفته در مناطق زلزله زده رتبه اول را در ٣١ استان دارد و در سال جاری نیز بازسازی ٢ هزار واحد دیگر را نیز را در دستور کار داریم که تا به امروز ٧٠٠ واحد را شروع کردیم.

بازوند در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های طرح جدید تولید مسکن، تصریح کرد: قانون این طرح ابلاغ شده و اینکه دولت مکلف است سالانه یک میلیون واحد مسکن بسازد باید این را هم در نظر گرفت که شاید دولت نتوانست در یک سال اینقدر واحد مسکونی بسازد و اصلاً شاید شرایط کشور اجازه این کار را نداد و شاید مشکلی حادث شد.

وی از راه و شهرسازی استان خواست تا نسبت به مشخص نمودن ایرادات و مشکلاتی که بر سر راه اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن وجود دارد، اقدام کند.

استاندار کرمانشاه گفت: قصد داریم نامه‌ای خدمت ریاست جمهوری به منظور بیان مشکلات بر سر راه اجرای این قانون ارسال و از ایشان درخواست کنیم که به منظور تسریع و تسهیل در این قانون، اختیارات وزارت راه و شهرسازی در اجرا و ساخت واحدهای جهش تولید به استانداران تعویض شود زیرا این استان‌ها هستند که می‌توانند اقدامات لازم را در ساخت مسکن انجام دهند.

بازوند اضافه کرد: در اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن حتماً باید به ایجاد زیرساخت‌ها توجه ویژه داشته باشیم و همچنین لازم است که در اجرای این قانون به ساخت واحدهای مسکن در بافت‌ها فرسوده با بافت تاریخی نیز توجه شود اما متأسفانه قانون میراث فرهنگی در این زمینه که چندین سال است بدون تغییر باقی مانده عملاً این بافت‌ها را از بین می‌برد و فکری برای احیای آنها نمی‌شود لذا نیاز است که این قانون بازنگری شود.

وی تصریح کرد: با اجرای قانون جهش تولید مسکن در بافت‌های فرسوده علاوه بر اینکه این بافت‌ها تغییر پیدا می‌کنند از سوی دیگر در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل دیگر این مناطق تهدید نخواهند شد.

استاندار کرمانشاه به تربیت نیروی ماهر برای اجرای قانون جهش تولید مسکن تاکید کرد و افزود: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه باید تا هفته آینده برنامه‌های خود برای آموزش کارگران ساختمانی در طرح ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در استان را ارائه کند.

بازوند بیان کرد: ما باید به دنبال مسکن ارزان قیمت باشیم و بنابراین جایی که هزینه کمتری برای ساخت نیاز دارد باید برای اجرای این طرح در نظر گرفت.

کد خبر 5347806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha